بین الملل ۱۴۰۳/۰۷/۲۴

حضور نظامی امریکا در کشورهای عضو شورای همکاری

حضور نظامی امریکا در منطقه، تاکیدی بر شراکت مستحکم میان واشنگتن و کشورهای عضو شورای همکاری است، اما چالش بزرگی نیز در سایه درگیری‌های ژئوپلتیک کنونی به خصوص پس از هشدار ایران نسبت به استفاده از این پایگاه‌ها برای حمله به اراضی خود به شمار می‌رود.

حضور نظامی امریکا در کشورهای عضو شورای همکاری

به گزارش اصلاحات نیوز به نقل از میدل ایست نیوز: با تشدید تنش‌ها و رسیدن آن به سطوح بی‌سابقه‌ای در خاورمیانه و تاکید مکرر امریکا بر دفاع نامشروط از رژیم صهیونیستی، اخیراً اظهاراتی درباره نقش امریکا در هر گونه درگیری نظامی میان رژیم صهیونیستی و ایران مطرح شده است.

با صحبت از نقش نظامی امریکا در خاورمیانه، بحث پایگاه‌های نظامی امریکا در منطقه به ویژه کشورهای عضو شورای همکاری به میان می‌آید؛ پایگاه‌هایی که امریکا در آن هزاران سرباز و تجهیزات نظامی گسترده دارد.

حضور نظامی امریکا در منطقه، تاکیدی بر شراکت مستحکم میان واشنگتن و کشورهای عضو شورای همکاری است، اما چالش بزرگی نیز در سایه درگیری‌های ژئوپلتیک کنونی به خصوص پس از هشدار ایران نسبت به استفاده از این پایگاه‌ها برای حمله به اراضی خود به شمار می‌رود.

حدود استفاده از پایگاه‌ها
با نظر به شرایط احداث این پایگاه‌ها در کشورهای عضو شورای همکاری، مشخص می‌شود که احداث این پایگاه‌ها نشان‌دهنده تمایل کشورهای منطقه و امریکا در تقویت امنیت منطقه و حفاظت از منافع امریکا و همچنین جلوگیری از خطر در منطقه است.

به موجب توافقنامه‌های دوجانبه امضا شده میان امریکا و کشورهای عضو شورای همکاری، نیروهای امریکایی به تسهیلات گسترده‌ای شامل رزمایش‌های نظامی مشترک و حق استفاده از حریم هوایی، بنادر، فرودگاه‌ها و اردوگاه دست یافته‌اند.

نیروهای امریکایی همچنین به خدماتی نظیر سوخت و انبار سلاح در این پایگاه‌ها دست یافتند که این مسأله انعطاف و آزادی گسترده امریکا در تحرکات زمینی، دریایی و هوایی را به همراه دارد.

امریکا در واقع از پایگاه‌های خود در کشورهای عضو شورای همکاری در چند جنگ در منطقه و در راس آن جنگ علیه گروه تروریستی القاعده و همچنین گروه تروریستی داعش و جنگ افغانستان استفاده کرد.

هنوز مشخص نیست که امریکا در ارائه هر گونه حمایت از ارتش رژیم صهیونیستی در حملات خود به غزه، از پایگاه‌های کشورهای عضو شورای همکاری استفاده کرده است یا نه اما برخی از کشورها، استفاده از این پایگاه‌ها را به خصوص با تشدید تنش و تهدید میان رژیم صهیونیستی و ایران محدود کردند.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مسئولان امریکایی نوشت که کشورهای عضو شورای همکاری به وزارت دفاع امریکا مخالفت خود با عملیات هجومی از داخل این کشورها یا بر فراز حریم هوایی خود را ابلاغ کردند، اما حق این نیرو‌ها در دفاع از خود را محدود نکردند.

حجم پایگاه‌های امریکا
ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که امریکا بیش از ۳۰ هزار سرباز دائمی در پایگاه‌های نظامی خود در کشورهای عضو شورای همکاری دارد که اکثر آن‌ها در قطر، کویت و امارات مستقر هستند.

امریکا همچنین تجهیزات نظامی گسترده از جمله بمب افکن‌های استراتژیک و انبارهای سلاح قادر به پوشش هرگونه عملیات امریکا در منطقه و سامانه‌های دفاعی پیشرفته و همچنین تجهیزاتی در آب‌های منطقه دارد.

امریکا نزدیک به ۱۲ پایگاه نظامی در منطقه دارد که برخی از آن‌ها عظیم هستند و برخی دیگر، عبارت از مراکزی شامل سامانه‌های نظارتی و کنترل، تجسس و رصد برای نظارت بر تهدید‌ها و بررسی آن‌ها است.

قطر
به هنگام صحبت از پایگاه‌های نظامی امریکا در سطح کشورهای عضو شورای همکاری، قطر در صدر فهرست قرار می‌گیرد؛ کشوری که همپیمان اصلی امریکا خارج از ناتو است.

حضور نظامی امریکا در قطر به موجب توافق امنیتی میان دو کشور در سال ۱۹۹۲ آغاز شد و اکنون دوحه میزبان پایگاه العدید با حضور حدود ۱۳ هزار سرباز است.

این پایگاه بزرگترین تاسیسات نظامی امریکا در خاورمیانه و همچنین بزرگترین پایگاه هوایی امریکا در خارج از کشور است.

پایگاه العدید در سال ۲۰۰۲ و به موجب توافق رسمی میان دوحه و واشنگتن در اختیار ارتش امریکا قرار گرفت و شامل بزرگترین انبار استراتژیک تسلیحات امریکا در خاورمیانه است.

این پایگاه، بزرگترین پایگاه میزبان نیروهای امریکایی در خاورمیانه است که طولانی‌ترین باند فرود در منطقه را دارد و در آن بیش از ۱۰۰ هواپیما متمرکز هستند.

امریکا در پایگاه السیلیه که سال ۲۰۰۰ افتتاح شد و مرکز فرماندهی سنتکام در جنگ علیه عراق در سال ۲۰۰۳ بود نیز حضور دارد؛ پایگاهی که عبارت از انبار تجهیزات نظامی است.

 نظامیان امریکا

کویت
پس از قطر، کویت از لحاظ تعداد و کیفیت حضور نیروهای امریکایی در رتبه دوم قرار دارد. همکاری نظامی دو کشور به سال ۱۹۹۱ و امضای توافقنامه دفاعی میان دو کشور باز می‌گردد.

براساس ارزیابی‌های وزارت خارجه امریکا در سال ۲۰۲۱، نزدیک به ۱۳ هزار سرباز امریکایی در کویت حضور دارند.

امریکا در پایگاه عریفجان که بزرگترین پایگاه نظامی امریکا در کویت و مقر اصلی نیروهای امریکایی است، پایگاه هوایی علی السالم، اردوگاه الدوحه و پایگاه بیورینگ که میزبان رادارهای پیشرفته است، حضور دارد.

 

امارات
امریکا، پایگاه نظامی مهمی در امارات به نام الظفره دارد که امریکا از سال ۲۰۱۷ اعتراف کرد در این پایگاه حضور دارد با اینکه از دهه ۹۰ قرن گذشته در آن حضور داشت.

امریکا ۳ پایگاه نظامی با حدود ۵ هزار سرباز در امارات دارد که شامل پایگاه هوایی الظفره، بندر جبل علی میزبان نیروی دریایی امریکا و پایگاه دریایی الفجیره که ارتباط زمینی لجستیکی با بندر جبل علی در صورت بسته شدن تنگه هرمز دارد، است.

 نظامیان امریکا

عربستان
امریکا حدود ۲۷۰۰ سرباز در عربستان دارد، اما عربستان پیش از سال ۲۰۰۳ میزبان نزدیک به ۱۰ هزار سرباز امریکایی بود.

براساس اطلاعات موجود، نیروهای امریکایی در عربستان، در هیچ عملیات یا مأموریت رزمی به خصوص جنگ به رهبری ریاض علیه انصار الله در یمن از مارس ۲۰۱۵ شرکت نکردند.

امریکا در پایگاه هوایی الاسکان و پایگاه هوایی امیر سلطان حضور دارد.

بحرین
بحرین مرکز مهمی برای نیروهای امریکایی است و فرماندهی ناوگان پنجم امریکا در آن قرار دارد، براساس اطلاعات موجود، نزدیک به ۹ هزار سرباز امریکایی در بحرین حضور دارند.

حضور نظامی امریکا در بحرین به سال ۱۹۴۸ باز می‌گردد و هم اکنون نیروهای امریکایی در ۳ پایگاه اصلی در بحرین حضور دارند.

امریکا در پایگاه دریایی الجفیر که مقر فرماندهی مرکزی نیروهای دریایی و ناوگان پنجم است، پایگاه هوایی شیخ عیسی و پایگاه هوایی المحرق که بخشی از فرودگاه بین‌المللی بحرین است، حضور دارد.

 نظامیان امریکا

عمان
امریکا توافقنامه‌ای با عمان دارد که به سال ۱۹۸۰ باز می‌گردد و به موجب آن امریکا می‌تواند به تاسیسات عمان دسترسی داشته باشد و از همین رو نزدیک به ۶۰۰ سرباز امریکایی می‌توانند در ۲۴ تاسیسات نظامی عمان از جمله فرودگاه‌ها، بنادر و پایگاه‌های نظامی حضور یابند.

امریکا در پایگاه هوایی مصیره، پایگاه هوایی المسننه و پایگاه هوایی ثمریت در عمان حضور دارد.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید