خودرو ۱۴۰۳/۰۷/۱۵

فاصله نجومی قیمت خودروها در ایران و جهان؛ قیمت ماشین‌های وارداتی در ایرن ۲۵۰ درصد گران‌تر است!

میانگین قیمت خودروهای وارد‌شده به کشور نسبت به قیمت جهانی آنها (در سال‌های ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴) بیش از ۱۱۰درصد است.

فاصله نجومی قیمت خودروها در ایران و جهان؛ قیمت ماشین‌های وارداتی در ایرن ۲۵۰ درصد گران‌تر است!

روزنامه دنیای اقتصاد اختلاف قیمت وارداتی‌ها در ایران و جهان را بررسی کرده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، در بخش‌هایی از این مطلب آمده است؛

طبق محاسبات «دنیای اقتصاد»، میانگین قیمت خودروهای وارد‌شده به کشور تا قبل از ممنوعیت واردات خودرو در سال ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۱۳۹۷) نسبت به قیمت جهانی این خودروها (در سال ۲۰۲۲) حدود ۲۵۰درصد است. به عبارت بهتر، قیمت خودروهای موردنظر در بازار ایران، ۲۵۰درصد بالاتر از قیمت جهانی آنها (در سال ۲۰۲۲) است.

همچنین در محاسبه‌ای دیگر که به خودروهای وارداتی بعد از آزادسازی واردات در سال ۱۴۰۱ مربوط می‌شود، میانگین قیمت خودروهای وارد‌شده به کشور نسبت به قیمت جهانی آنها (در سال‌های ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴) بیش از ۱۱۰درصد است. البته این نکته را نباید فراموش کرد که اگر ملاک مقایسه را قیمت خودروهای وارداتی در همین شش ماه پیش در نظر می‌گرفتیم، اختلاف قیمت با بازار جهانی به بالای ۲۰۰درصد می‌رسید. منتها در این شش ماه با توجه به کاهش هیجان و تشنگی بازار، قیمت خودروهای وارداتی به کشور، افت زیادی را تجربه کرده و سبب شده اختلاف قیمت با بازارهای جهانی کمتر شود. به عنوان مثال، تویوتا کرولای وارداتی در ابتدای سال جاری حدود ۲۰۰درصد با قیمت جهانی اختلاف داشته، اما در حال حاضر این اختلاف به ۱۰۰درصد رسیده است.

به عنوان مثال، خودرویی با قیمت جهانی ۲۰هزار دلار و با فرض دلار ۶۰هزار تومانی، به صورت خام (قبل از اعمال تعرفه ۹۰درصدی) یک‌میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان است. پس از اعمال تعرفه ۹۵درصدی (که با توجه به نرخ رسمی ارز محاسبه می‌شود) قیمت این خودرو به بالای دومیلیارد تومان می‌رسد. بنابراین فقط از ناحیه تعرفه ۹۵درصدی، بالغ بر ۸۰۰میلیون تومان به قیمت یک خودروی وارداتی به ایران افزوده می‌شود. با توجه به اینکه به‌جز تعرفه، عوارض و مالیات دیگری از خودروهای وارداتی گرفته می‌شود، در نتیجه قیمت خودروی موردنظر تا رسیدن به دست مشتری ایرانی، بالاتر نیز می‌رود.

 

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید