سیاسی ۱۴۰۳/۰۶/۳۰

حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه:

حضور رئیس جمهور در اقلیم کردستان و بصره هوشمندانه بود / بازارهای عراق پذیرای کالاهای با کیفیت ایرانی است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه معتقد است عملکرد مسعود پزشکیان در سفر به عراق می‌تواند از نظر مالی و امنیتی دستاوردهای مهمی برای ایران به همراه داشته باشد.

حضور رئیس جمهور در اقلیم کردستان و بصره هوشمندانه بود / بازارهای عراق پذیرای کالاهای با کیفیت ایرانی است

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با اصلاحات نیوز درباره سفر سه روزه رئیس جمهور به عراق، بیان کرد: نخستین سفر خارجی رئیس جمهور به عراق، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود. انتخاب عراق به عنوان اولین ایستگاه سفر خارجی، نشانه اهمیتی است که جمهوری اسلامی ایران برای گسترش مناسبات با کشورهای همسایه دارد.

وی ادامه داد: با توجه به مرز مشترک ۱۴۰۰ کیلومتری آبی و خاکی، طبیعتا هر اتفاقی که در عراق رخ دهد، تاثیر خود را روی ایران می‌گذارد. یکی از مهم‌ترین مسئله منطقه که از ۱۱ ماه قبل شروع شده و همچنان ادامه دارد، بحران غزه است. در جریان این سفر، آقای پزشکیان تلاش کرد تا از ظرفیت ایران و عراق و با توجه به نقشی که عراق در اتحادیه عرب دارد، برای پایان دادن به جنگ غزه استفاده کند.

نخستین سفر خارجی رئیس جمهور به عراق، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود. انتخاب عراق به عنوان اولین ایستگاه سفر خارجی، نشانه اهمیتی است که جمهوری اسلامی ایران برای گسترش مناسبات با کشورهای همسایه دارد.در جریان این سفر، آقای پزشکیان تلاش کرد تا از ظرفیت ایران و عراق و با توجه به نقشی که عراق در اتحادیه عرب دارد، برای پایان دادن به جنگ غزه استفاده کند.

هانی‌زاده با بیان این که «ظرفیت ایران و عراق برای مهار بحران‌های منطقه بسیار بالا است» تصریح کرد: ایران نفوذ بالایی دارد و عراق هم بخشی از محور مقاومت است؛ دو کشور از طریق رایزنی با سایر دولت‌ها از جمله کشورهای عربی، می‌توانند راهکاری برای پایان دادن به بحران غزه پیدا کنند. قرار است نخست وزیر عراق آقای محمد شیاع السودانی از طریق حضور در اتحادیه عرب، موضوع غزه و کشتار مردم غزه را به صورت جدی مطرح کند.

این کارشناس با اشاره به سفر آقای پزشکیان به اقلیم کردستان در شمال و بصره در جنوب عراق، گفت: این اقدام هوشمندانه بود و در جذب طیف‌های سیاسی عراق و هم‌گرایی داخلی و منطقه‌ای بسیار مهم است؛ چرا که جنوب عراق امتداد عقیدتی ایران است و اغلب زائران مرقد امام حسین(ع) از طریق شلمچه و چذابه که خوزستان را به جنوب عراق متصل می‌کند، به عراق می‌روند و مردم جنوب عراق ارتباط تنگاتنگی با مردم خوزستان دارند. همچنین به دلیل وجود مرز مشترک میان اقلیم کردستان و شمال غربی ایران، نگرانی‌های وجود دارد که اقدامات رئیس جمهور در سفر اخیر می‌تواند این دغدغه‌های امنیتی را کاهش دهد.

سفر آقای پزشکیان به اقلیم کردستان اقدامی هوشمندانه بود و در جذب طیف‌های سیاسی عراق و هم‌گرایی داخلی و منطقه‌ای بسیار مهم است؛ چرا که جنوب عراق امتداد عقیدتی ایران است و اغلب زائران مرقد امام حسین(ع) از طریق شلمچه و چذابه که خوزستان را به جنوب عراق متصل می‌کند، به عراق می‌روند و مردم جنوب عراق ارتباط تنگاتنگی با مردم خوزستان دارند. همچنین به دلیل وجود مرز مشترک میان اقلیم کردستان و شمال غربی ایران، نگرانی‌های وجود دارد که اقدامات رئیس جمهور در سفر اخیر می‌تواند این دغدغه‌های امنیتی را کاهش دهد.

هانی‌زاده خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ایران در دو سال گذشته یک توافق‌نامه همکاری نظامی برای کنترل مرزها با دولت مرکزی عراق امضا کرده است، این توافق‌نامه برای رهبران اقلیم کردستان، الزام‌آور است. در این سفر مقامات اقلیم به رئیس‌جمهور ایران وعده دادند از ورود نیروهای تجزیه‌طلب به ایران از خاک اقلیم جلوگیری خواهند کرد، ضمن اینکه باید تمام پایگاه‌های شنود موساد و پایگاه گرو‌هک‌ها در اقلیم برچیده شود که می‌تواند فضای تعامل دل‌پذیری میان ایران و اقلیم ایجاد کند.

کارشناس خاورمیانه با تاکید بر همکاری های اقتصادی دو کشور، گفت: اکنون حجم مبادلات اقتصادی ایران و عراق به ۱۲ میلیارد دلار رسیده است و در این سفر ۱۵ توافقنامه فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی امضا شد. بخشی از آن به عنوان ارتقا مبادلات تجاری میان دو کشور تا رقم ۲۰ میلیارد دلار است، چرا که بازارهای عراق پذیرش کالاهای با کیفیت ایرانی را دارد.

اکنون حجم مبادلات اقتصادی ایران و عراق به ۱۲ میلیارد دلار رسیده است و در این سفر ۱۵ توافقنامه فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی امضا شد. بخشی از آن به عنوان ارتقا مبادلات تجاری میان دو کشور تا رقم ۲۰ میلیارد دلار است، چرا که بازارهای عراق پذیرش کالاهای با کیفیت ایرانی را دارد.آقای پزشکیان وعده داد ایران تمام تمهیدات خود را برای انجام این پروژه به کار گرفته و امتداد خط راه آهن از بصره به سوریه و بندر لاذقیه نیز در دستور کار قرار بگیرد، که می‌تواند به اقتصاد ایران، عراق و سوریه کمک کند.

هانی زاده با اشاره به طلب ایران از عراق متذکر شد: مسئله بعدی طلب ۷ میلیارد دلاری ایران از عراق است، وزارت خزانه‌داری آمریکا در اقدامی غیرقانونی نقش نظارتی بر روی گردش مالی بانک مرکزی عراق دارد و عراق نمی‌تواند بدهی خود به ایران را تسویه کند. البته با توجه به اینکه قرار است نیروهای آمریکایی خاک عراق را ترک کنند، طبیعتا نقش نظارتی آمریکا بر گردش مالی عراق، کمرنگ خواهد شد و فضا را برای گسترش تبادلات ارزی میان د‌و کشور بیشتر خواهد کرد. نخست وزیر عراق هم وعده داده که از طریق رایزنی با مقامات آمریکایی این بدهی که مربوط به فروش گاز و کالاهای مختلف به عراق است پرداخت شود.

وی درباره خط راه‌آهن شلمچه به بصره عنوان کرد: آقای پزشکیان وعده داد ایران تمام تمهیدات خود را برای انجام این پروژه به کار گرفته و امتداد خط راه آهن از بصره به سوریه و بندر لاذقیه نیز در دستور کار قرار بگیرد، که می‌تواند به اقتصاد ایران، عراق و سوریه کمک کند.

انتهای پیام/

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید