سیاسی ۱۴۰۳/۰۵/۲۲

جلیل رحیمی جهان آبادی، نماینده ادوار مجلس و رئیس پیشین فراکسیون اهل سنت:

پزشکیان باید به کسانی که آبروی خود را برای او وسط گذاشتند توضیح دهد/ فردی که مخالف پزشکیان بوده می‌تواند وزیر شود اما یک اهل سنت نه؟

روز گذشته مسعود پزشکیان لیست پیشنهادی کابینه دولت چهاردهم را به مجلس ارائه کرد که با انتقاداتی همراه شد؛ حضور چهره‌های اصولگرا، وزیران دولت گذشته یا افرادی مانند احمد دنیامالی گزینه پیشنهادی وزارت ورزش که دولت پزشکیان را «دولت مسدود» خوانده بود و در ستادهای سایر نامزدها فعالیت داشت، از جمله انتقادهای حامیان و رای دهندگان پزشکیان بود.

پزشکیان باید به کسانی که آبروی خود را برای او وسط گذاشتند توضیح دهد/ فردی که مخالف پزشکیان بوده می‌تواند وزیر شود اما یک اهل سنت نه؟

جلیل رحیمی جهان آبادی، نماینده ادوار مجلس و رئیس پیشین فراکسیون اهل سنت در گفت‌وگو با اصلاحات نیوز با انتقاد از کابینه معرفی شده پزشکیان به مجلس گفت: مردم در انتخابات اخیر در شرایط سختی پای صندوق رای آمدند. میزان مشارکت نشان می‌دهد ۵۰ درصد مردم انتخابات را راهی برای خواسته‌های خود نمی‌دانند و بخشی از ۵۰ درصد دیگر هم که پای صندوق آمدند، با هزار بیم و امید به پزشکیان رای دادند.

او در ادامه تصریح کرد: به نظرم خواسته اصلی مردم تغییر شرایط موجود است‌ و کابینه‌ای که پزشکیان علی‌رغم تشکیل کارگروه، رایزنی‌ و نظرخواهی تشکیل داده، نمی‌تواند نیاز ‌و خواسته مردم را فراهم کند. اگر نگاهی به کابینه بیاندازید، حدود ۸ نفر از آن‌ها‌ چهره‌های اصولگرا هستند. اصولگرایی و اصلاح‌طلبی فی‌نفسه بد نیست، به هرحال هر کسی گرایش سیاسی دارد. در این انتخابات مردم به تفکر اصولگرایی و اصولگرایان رای ندادند. مردم انتخاب کردند تفکر اصلاح طلبی در دولت جدید حرف اول و آخر را بزند.

او‌ ادامه داد: انتظار می‌رفت ساختار اکثریت کابینه نیروهای توانمند و نخبه جنبش اصلاحات باشند تا بتوانند فضای کشور را به سمت بهبود راهبری کنند، پشتوانه اجتماعی مردم را سامان دهند و اصلاحات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را انجام دهند.

این نماینده سابق مجلس می‌گوید: اکنون ۸ نفر از لیست کابینه پیشنهاد شده اصولگرا هستند و هیچ ارتباطی با خط مشی پزشکیان ندارند و مشخص نیست این ۸ بزرگوار که نه دولت و نه تفکر پزشکیان را قبول نداشتند در این لیست چه می‌کنند.

کابینه‌ای که پزشکیان علی‌رغم تشکیل کارگروه، رایزنی‌ و نظرخواهی تشکیل داده، نمی‌تواند نیاز ‌و خواسته مردم را فراهم کند. اگر نگاهی به کابینه بیاندازید، حدود ۸ نفر از آن‌ها‌ چهره‌های اصولگرا هستند. اصولگرایی و اصلاح‌طلبی فی‌نفسه بد نیست، به هرحال هر کسی گرایش سیاسی دارد. در این انتخابات مردم به تفکر اصولگرایی و اصولگرایان رای ندادند. مردم انتخاب کردند تفکر اصلاح طلبی در دولت جدید حرف اول و آخر را بزند.

رحیمی جهان آبادی با انتقاد از حضور اندک چهره‌های اصلاح طلب در لیست کابینه اظهار کرد: از ۱۱ نفر دیگر، چند نفر اعتدالی هستند که خب در ایام انتخابات با پزشکیان و مردم همراهی کردند؛ البته که چهره‌های ضعیفی هم هستند و نمی‌دانم به چه نحوی معرفی شده‌اند. دو یا سه نفر هم نیروهای اصلاح طلب مانند آقایان نوری و ظفرقندی در کابینه وجود دارد که اتفاقا گزینه‌های قابل پذیرش و متخصص همین افراد هستند.

وی ضمن بیان این مطلب که ۵۰ درصد جمعیت کشورمان را زنان تشکیل می‌دهند و پزشکیان در ایام انتخابات بارها و بارها بر حقوق زنان تاکید کرد، گفت: چرا فقط یک زن آن‌هم در حوزه میدانی و عمرانی معرفی شده است؛ چرا برای سایر وزارتخانه‌ها گزینه زن معرفی نکردند؟ چرا وزارت آموزش و پرورش، گردشگری و… وزیر زن معرفی نشده است؟ پزشکیان باید به مردم، به جامعه رای دهنده و به بزرگان اصلاح طلب که آبروی خودشان را وسط گذاشتند، توضیح دهد.

پزشکیان در ایام انتخابات بارها و بارها بر حقوق زنان تاکید کرد اما چرا فقط یک زن آن‌هم در حوزه میدانی و عمرانی معرفی شده است؛ چرا برای سایر وزارتخانه‌ها گزینه زن معرفی نکردند؟ چرا وزارت آموزش و پرورش، گردشگری و… وزیر زن معرفی نشده است؟ پزشکیان باید به مردم، به جامعه رای دهنده و به بزرگان اصلاح طلب که آبروی خودشان را وسط گذاشتند، توضیح دهد.

جهان آبادی در ادامه خاطرنشان کرد: آقای پزشکیان باید توضیح دهد که به چه دلیل فقط یک خانم را معرفی کرده، چرا اهل سنت را کنار گذاشته است؟ در قانون اساسی آمده رئیس‌جمهور باید از پیروان مذهب رسمی باشد، تا زمانی که قانون اساسی اصلاح شود به آن احترام می‌گذاریم اما‌ برای‌ انتخاب وزرا قانون نانوشته‌ای وجود دارد؟ اگر بله پس چرا آقای پزشکیان وعده دادند و صحبت از عدالت و استفاده از اهل سنت کردند؟ من خودم در برخی از کارگروه‌ها بودم، چهره‌های نخبه اهل سنت با رزومه‌های خوب معرفی شدند، به چه دلیل اجازه ندادند این افراد در لیست وزرا باشند؟ چه اشکالی داشت برای چند وزارتخانه غیر حساس از اهل سنت استفاده می‌شد؟ فردی که از نزدیکان قالیباف و از مخالفان پزشکیان است می‌تواند وزیر شود اما یک اهل سنت نه؟

او با بیان این نکته که این کابینه نمی‌تواند مردم را راضی کند، گفت: یک فرد اصولگرا که دیدگاه بسته‌ای دارد در راس یک وزارتخانه مهم، به هیچ عنوان نمی‌تواند اصلاحات و وعده‌های که آقای پزشکیان در انتخابات داد را پیش ببرد. در بدنه وزارتخانه‌ها باید از جوانان استفاده شود تا وعده‌ای که به آن‌ها داده محقق شود.

آقای پزشکیان باید توضیح دهد که به چه دلیل فقط یک خانم را معرفی کرده، چرا اهل سنت را کنار گذاشته است؟ در قانون اساسی آمده رئیس‌جمهور باید از پیروان مذهب رسمی باشد، تا زمانی که قانون اساسی اصلاح شود به آن احترام می‌گذاریم اما‌ برای‌ انتخاب وزرا قانون نانوشته‌ای وجود دارد؟ اگر بله پس چرا آقای پزشکیان وعده دادند و صحبت از عدالت و استفاده از اهل سنت کردند؟ من خودم در برخی از کارگروه‌ها بودم، چهره‌های نخبه اهل سنت با رزومه‌های خوب معرفی شدند، به چه دلیل اجازه ندادند این افراد در لیست وزرا باشند؟ چه اشکالی داشت برای چند وزارتخانه غیر حساس از اهل سنت استفاده می‌شد؟ فردی که از نزدیکان قالیباف و از مخالفان پزشکیان است می‌تواند وزیر شود اما یک اهل سنت نه؟

این نماینده سابق مجلس می‌گوید: با توجه به طیف اصولگرایی مجلس، فکر می‌کنم چند وزیر پیشنهادی رای اعتماد نگیرند. پزشکیان باید نیروهای شاخص اصلاح طلب را در کابینه قرار می‌داد که اگر چند نفر هم رای اعتماد نگرفتند مشکلی پیش نیاید؛ اما اکنون با این چینش کابینه، آقای رئیس جمهور، خود را در میان وزرا در موضع اقلیت قرار داده است.

انتهای پیام/

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید