سیاسی ۱۴۰۲/۰۵/۲۵

صادرات نفت ایران به چین به بالاترین سطح خود رسیده است

یک موسسه رصد محموله‌های نفتی از افزایش بی‌سابقه صادرات نفت ایران به چین پس از تحریم‌ها خبر داده است.

موسسه کپلر نوشت: صادرات نفت ایران به چین به بالاترین سطح خود در حداقل یک دهه گذشته رسیده است چرا که افزایش قیمت‌های جهانی نفت باعث جذابیت بیشتر نفت خام دارای تخفیف شده است. براساس این گزارش، به نظر می‌رسد که کاهش بازرسی در واردات مخلوط قیر توسط پکن که گاهی اوقات نفت خام ایران در آن پنهان می‌شود، باعث تسریع در عبور محموله‌های تحریمی ایران از گمرک می‌شود.

بر اساس برآورد کپلر، بزرگترین واردکننده نفت جهان در این ماه حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز نفت خام از ایران می گیرد. این در مقایسه با میانگین ۹۱۷۰۰۰ بشکه در روز در هفت ماه اول سال است و بالاترین رقم در ارقام کپلر است که به سال ۲۰۱۳ باز می گردد.

براساس این گزارش، جهش حدود یک پنجمی در قیمت جهانی نفت خام برنت از اواخر ژوئن، تقاضا برای کاهش قیمت نفت را افزایش می دهد که بیشتر آن توسط پالایشگاه های مستقل خوشه ای در استان شاندونگ خریداری می شود. معامله گران گفتند که دو گرید اصلی نفت ایران در حال حاضر با تخفیف بیش از ۱۰ دلار در هر بشکه نسبت به برنت معامله می شوند و به طور قابل توجهی ارزان تر از انواع روسی هستند.

در همین حال، شرکت ورتکسا -شرکت دیگری که بر جریان نفت به چین نظارت می کند- گفت که چین در ماه جاری حدود ۱ میلیون بشکه در روز از نفت خام ایران مصرف می کند، در حالی که رکورد ۱.۳ میلیون بشکه در دسامبر بود.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید