اقتصادی ۱۴۰۳/۰۳/۰۳

پیش‌بینی بورس با توجه به انتخابات پیش رو

بازار سرمایه، در پی شهادت رئیس جمهوری و همراهان ایشان، در روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه تعطیل اعلام شد. در حالی که روز یکشنبه، شاخص کل بورس تهران ۶۲ هزار و ۱۹۱ واحد کاهش یافت و بزرگترین ریزش سال را ثبت کرد، انتظار می‌رود معاملات بورس تا پایان هفجه تحت تأثیر اخبار مربوط به سانحه هلیکوپتر رئیس‌جمهوری قرار بگیرد.

پیش‌بینی بورس با توجه به انتخابات پیش رو

بازار سرمایه در دو ماه اول سال روزهای پرهیجان و پرنوسانی را پشت سر گذاشته است، به‌طوری که در پایان معاملات دومین روز هفته، شاخص کل بورس تهران به سطح ۲ میلیون و ۱۰۶ هزار و ۴۸۵ واحد رسید. تعداد نمادهای مثبت در بازار ۵۱ و تعداد نمادهای منفی ۷۳۵ بود. به عبارت دیگر؛ بیش از ۹۰ درصد نمادهای بازار قرمز بودند. به دنبال این اتفاق، مجید عشقی، رییس سازمان بورس در نامه‌ای به وزیر نفت خواستار اصلاح دستورالعمل قیمت‌گذاری خوراک نفت و فرآورده‌های شرکت‌های پالایشی شد.

پیش از این، برخی از کارشناسان و حتی مقامات دولتی درخصوص وقوع چنین حادثه‌ای برای بازار سرمایه، هشدارهایی داده بودند؛ چرا که از ابتدا، بالا رفتن نرخ سود بانکی و نرخ سود اوراق مشارکت تهدیدی برای بازار سهام تلقی می‌شد.

یکی از بدترین افت های سال جاری

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه روز یکشنبه بازار سرمایه یکی از بدترین افت‌های سال جاری خود را تجربه کرده است گفت: سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و عدم اصلاح قیمت ارز نیمایی به نفع بازار سرمایه نیست.

تعطیلی بازار بورس در روز دوشنبه در پی تایید خبر ناگهانی شهادت رئیس جمهوری، اقدامی در جهت جلوگیری از واکنش‌های هیجانی در بازار سرمایه بود. با توجه به زنجیره اتفاقات بازار سرمایه در روز یکشنبه، در صورت بروز برخی فاکتورها، می‌توان انتظار داشت که جو معاملات به سمت تعادل پیش برود.

همایون دارابی در پاسخ به چگونگی وضعیت بازار سرمایه بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شکل‌گیری دولت جدید، گفت: اینکه رئیس جمهوری بعدی چه کسی خواهد بود و چه سیاست‌گذاری‌هایی در حوزه‌های پولی و مالی خواهد داشت، روی تمامی بخش‌های اقتصاد از جمله بورس تاثیرگذار است.
بورس تعطیل نخواهد شد

باتوجه به اظهارات میثم لطیفی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، بعد از اتمام اولین جلسه هیات دولت، تعطیلی در کار نیست و ادارات و سازمان‌ها در ایام عزای عمومی به فعالیت خود ادامه می‌دهند؛ چراکه خط مشی رئیس‌جمهوری این بود که حتی یک روز هم نباید کار مردم متوقف شود. بر این اساس به نظر نمی رسد تعطیلی بورس در روزهای آینده تکرار شود.
بازگشایی معاملات روز سه‌ شنبه با محدودیت دامنه نوسان

در جلسه‌ای که هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت با هدف حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از تداخل در فرآیندهای بازارهای سرمایه تشکیل داد، دامنه نوسان معاملات سهامی را به مثبت و منفی ۲ درصد و صندوق‌های سهامی را به مثبت و منفی چهار درصد محدود کرد.

در جلسه برگزارشده، موضوعاتی از قبیل بررسی درخواست‌های جاری چند نهاد مالی، موافقت با تغییر سهامداری یک نهاد مالی، اصلاح دستورالعمل مرتبط با صندوق‌های سرمایه‌گذاری مطرح و تصمیماتی نیز گرفته شد.
وضعیت بازار سرمایه در روزهای آتی

حمیدرضا محمدی کارشناس بازار سرمایه گفت: وضعیت بازار از چیزی که هست بدتر نخواهد شد.

باتوجه به نظر کارشناسان، انتظار می‌رود که تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، بازار سرمایه به روند قبلی خود ادامه دهد و از آنجائیکه تقاضایی برای خرید سهام نیست، همچنان شاهد وضعیت رکودی بورس باشیم. تا زمان انتخاب رئیس جمهوری جدید و وزرای مرتبط با بازار سرمایه، نمی‌توان از وضعیت بازار و سیاست‌گذاری‌هایی که در حوزه اقتصاد صورت می‌گیرد، پیش‌بینی دقیقی داشت؛ چرا که در طی چند هفته هم مجلس جدید و هم دولت جدید روی کار خواهند آمد و انتظار می‌رود که سیاست‌ها و ساختارها تغییر کنند.
منبع:گسترش نیوز

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید