ارز دیجیتال ۱۴۰۲/۰۷/۱۵

سرمایه گذاری در بورس یا ارز دیجیتال؟ کدام بهتر است؟ مقایسه بیت کوین با بورس

ارز دیجیتال یک واحد پولی یا واسطه تبادل است که ماهیت فیزیکی ندارد و به‌صورت دیجیتالی مبادله می‌شود. رمزارزها فرآیندهای انتقال بین‌المللی پول و انجام تراکنش‌های پرداخت را به‌صورت آنی و در لحظه انجام می‌دهند.

این روزها بازار کریپتوکارنسی در کنار بازار بورس به یکی از بسترهای سرمایه‌گذاری محبوب تبدیل شده‌است. پیشرفت‌های مداوم تکنولوژی در دهه گذشته موجب شده تا نسل جدید کارهای بسیار مختلفی از امور روزمره گرفته تا کارهای پیچیده را به شیوه‌ای کاملاً موثر انجام می‌دهند. این پیشرفت‌ها باعث افزایش تحمل و پذیرش آنها جهت امتحان کردن موارد پر ریسکی مانند سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال شده‌است. با رشد این دنیای نوظهور مردم زیادی در سراسر دنیا به مطالعه دنیای کریپتو علاقه‌مند شدند  و سرانجام به‌عنوان یک روش  سرمایه‌گذاری آن را پذیرفتند. در مقابل بازار بورس که یکی از قدیمی‌ترین بازارهای داخلی است که بسیاری از سرمایه‌گذاران در سال‌های گذشته توانسته‌اند سود خیلی خوبی را از آن کسب کنند. 
اما سرمایه‌گذاری در بورس یا ارز دیجیتال، کدام بهتر است؟ پیش‌نیاز انتخاب مناسب بین سرمایه‌گذاری در بازار بورس یا ارز دیجیتال، کسب اطلاعات کافی درباره این بازارهای جنجالی است..
معرفی بازار کریپتوکارنسی 
ارز دیجیتال یک واحد پولی یا واسطه تبادل است که ماهیت فیزیکی ندارد و به‌صورت دیجیتالی مبادله می‌شود. رمزارزها فرآیندهای انتقال بین‌المللی پول و انجام تراکنش‌های پرداخت را به‌صورت آنی و در لحظه انجام می‌دهند. ارزهای دیجیتال از علم رمزنگاری برای امنیت شبکه و معاملات استفاده می‌کنند و به همین دلیل جعل این نوع ارزها دشوار و تقریباً غیرممکن است. 
به خریدوفروش ارز دیجیتال در بازار کریپتو، معامله ارز دیجیتال یا ترید ارز دیجیتال گفته می‌شود. این معاملات در بازه زمانی‌های مختلف و جهت کسب سود از ارزهای دیجیتال انجام می‌شود. به فردی که معامله ارز دیجیتال را انجام می‌دهد تریدر یا معامله‌گر ارز دیجیتال گفته می‌شود. کاربران به‌صورت ۲۴ ساعته و در تمامی ساعات روز می‌توانند در صرافی‌های ارز دیجیتال به معامله ارز دیجیتال بپردازند. صرافی ارز دیجیتال تبدیل یکی از کارگزاری‌های معتبر ایرانی است  که در سال‌های اولیه فعالیت خود توانسته خیلی قوی و موثر عمل کند. 
معرفی بازار بورس ایران
در واقع بورس به بازاری گفته می‌شود که در آن به خریدوفروش سهام یا هر نوع اوراق بهادار یا کالا پرداخته می‌شود. در این بازار شرکت‌ها خریدوفروش می‌شوند، اما هر کسی نمی‌تواند یک شرکت هزارمیلیاردی را خریداری کند. فرض کنید یک شرکت را به ۱ میلیارد قسمت تقسیم کنید، هر قسمت آن ۱۰۰۰ تومان می‌شود و هر فردی می‌تواند سهمی از این شرکت را داشته باشد. با رشد و بزرگ‌تر شدن این شرکت، سهم شما نیز بزرگ‌تر می‌شود و سود بیشتری را کسب می‌کنید.
مقایسه بازار بورس و ارز دیجیتال

با بررسی تفاوت‌ها و شباهت‌ها بین بازارهای ارز دیجیتال و بورس می‌توانید تصمیم درست‌تری برای سرمایه‌گذاری در این بازارها بگیرید. مهم‌ترین تفاوت معامله ارز دیجیتال و بورس عبارت‌اند از:
نوسانات قیمت دارای ها
بارزترین تفاوت میان بورس و ارز دیجیتال، نوسانات قیمتی در این دو بازار است. نوسانات موجود در بازار بورس هیچگاه بیشتر از ۵ یا ۱۰ درصد نمی‌شوند. درحالی‌که نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال بسیار متغیر و سریع انجام می‌شود. همین مسئله باعث شده تا در بازار ارزهای دیجیتال شاهد رشد و ریزش‌های بسیار بزرگ تنها در طی چند ساعت باشید. 
کارمزد معامله
میزان کارمزدی که در معاملات بورس پرداخته می‌شود نسبت به ارز دیجیتال بیشتر است. در زمان خریدوفروش سهام حدود یک و نیم درصد از سرمایه کارگزاران معاملاتی به‌عنوان کارمزد کم می‌شود که این رقم در معاملات کلان بسیار قابل‌توجه است. اما در بازار کریپتو میزان کارمزد معاملات بسیار ناچیز است. 
ساعت معامله
یکی دیگر از نقاط تفاوت بورس و ارز دیجیتال، ساعاتی است که می‌توانید معامله انجام دهید. زمان کاری بازار بورس به ساعاتی در روز محدود می‌شود و در روزهای تعطیل این بازار تعطیل است. در مقابل، معامله ارز دیجیتال را در هر ساعتی از روز می‌توانید انجام دهید  محدودیت خاصی در این زمینه وجود ندارد. 
میزان سود معامله
در دنیای بورس اصطلاحی با عنوان «سود قابل پرداخت» وجود دارد که به میزان پرداختی که با دستور هیئت‌مدیره شرکت و موافقت سهام‌داران به اعضا شرکت داده می‌شود، گفته می‌شود. معادل این اصطلاح در ارز دیجیتال وجود ندارد و در این بازار سرمایه‌گذاران و تریدرها می‌توانند با خریدوفروش اصولی سودهای نجومی کسب کنند. 
در دسترس بودن اطلاعات محرمانه

گزینه‌های بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند بر ارزش یک سهام و یا ارز تأثیر بگذارد. برای مثال، شروع یک قرارداد کاری بزرگ می‌تواند ارزش سهام یک شرکت را به‌صورت قابل‌توجهی افزایش دهد. چنانچه افرادی که در جریان جزئیات پروژه هستند، شروع به خرید سهام کنند، طبق قانون مجرم شناخته می‌شوند. در بازار بورس هرگونه تجارت بر پایه این فاکتورهای حساس غیرقانونی محسوب می‌شود. 
در حالی که در ارزهای دیجیتال این کار منع قانونی وجود ندارد. هیچ نهاد و فردی در ارزهای دیجیتال به اطلاعات فردی دسترسی ندارند و نمی‌توانند از آنها سو استفاده کنند. کلیه کاربران می‌توانند بر اساس تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، وضعیت بازار را ارزیابی کنند و به خرید و فروش ارز دیجیتال بپردازند. 
گزارش های مالی
در بورس قوانین مشخصی وجود دارد که کمک می‌کند تا نحوه عملکرد، رشد و چشم‌اندازهای یک شرکت به‌صورت شفاف برای کارگزاران مشخص شود. درحالی‌که در بازار کریپتو هیچ قانونی مبنی بر الزام ارائه صورت‌حساب‌های مالی وجود ندارد.
حق مالکیت
در بازار بورس کارگزاران به همان اندازه که سهام خریداری می‌کنند، در دارایی‌های شرکت حق مالکیت دارند و اما در کریپتو با خرید ارز دیجیتال شما مالک شرکتی نمی‌شوید و تنها مالک ارز دیجیتال خود هستید. در واقع هیچ شرکتی وجود ندارد که شما بخواهید مالکیت آن را داشته باشید. 
نحوه انجام معاملات
یکی از روش‌های معامله ارز دیجیتال، استفاده از سایت‌ها و صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر است. شما می‌توانید در این پلتفرم‌های آنلاین ثبت‌نام کنید و پس از شارژ کیف پول، معاملات خود را انجام دهید.  برای خرید سهام از بازار بورس، در ابتدا باید به یک شرکت کارگزاری رسمی عضو بورس اوراق بهادار مراجعه کنید. پس از افتتاح حساب در کارگزاری، کد مخصوص دریافت می‌کنید. پس از طی شدن این فرآیند سرمایه‌گذار برای خرید سهام مبلغ موردنظر را به‌حساب کارگزاری واریز می‌کند.
سرمایه گذاری در بورس بهتر است یا ارز دیجیتال؟
نمی‌توان به این سؤال  پاسخ قطعی داد، زیرا سرمایه‌گذاری در هر کدام نیازمند شرایط و نیازمندی‌هایی است. اگر به دنبال تجارت در یکی از بازارهای بورس و یا ارز دیجیتال هستید، در ابتدا باید به‌خوبی تحقیق کنید  و میزان قدرت ریسک خود را بسنجید. بازارهای مختلف را تحلیل کنید تا بتوانید به تفاوت بورس و ارز دیجیتال اشراف کامل داشته باشید. برخی از سرمایه‌گذاران با هدف کسب سود بیشتر و بدون توجه به میزان ریسک موجود در معاملات ارز دیجیتال وارد این حوزه می‌شوند و چیزی جز ضرر عایدشان نمی‌شود. بهتر است قبل از شروع هر کاری با ابزارهای هر دو بازار آشنا شوید. این نکته را فراموش نکنید که سودهای کلان نصیب افراد حرفه‌ای می‌شود پس تا زمانی که در این مسیر هستید نیاز به مطالعه دارید. 
جمع بندی نهایی
در این مقاله به بررسی تفاوت‌های بازارهای مالی بورس و ارز دیجیتال پرداختیم و ویژگی‌های سرمایه‌گذاری در هر کدام را بررسی کردیم. بدون شک هر کدام از این بازارها مزایای خود را برای سرمایه‌گذاری دارند و نمی‌توان گفت که کدام نسبت به دیگری برتری دارد. اما نکته مهم ورود به هر بازار مالی داشتن دانش کافی است.  شما می‌توانید با تنوع دادن به سبد دارایی خود و استفاده از ارزهای دیجیتال و سهام، از ریسک‌های احتمالی خود بکاهید. 

* این پست صرفاً یک رپورتاژ آگهی است و سایت هیچ گونه مسئولیتی در قبال آن ندارد.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید