اقتصادی ۱۴۰۳/۰۲/۲۱

بیت الله ستاریان کارشناس بازار مسکن:

بازار مسکن چه زمانی از رکود خارج می‌شود؟

یک کارشناس مسکن با بیان این موضوع که خرید ملک همیشه خوب است، به اصلاحات نیوز گفت: سابقه 50 ساله نشان داده افزایش قیمت در بازار مسکن از ارز و طلا هم بیشتر است. از همین رو کالای سرمایه‌ای محکمی است و هر زمان مردم ملک بخرند خصوصا در دوران رکود، برد کرده اند. در این بازار شما هیچ وقت ضرر نمی‌کنید.

بازار مسکن چه زمانی از رکود خارج می‌شود؟

بیت الله ستاریان کارشناس بازار مسکن در گفتگو با اصلاحات نیوز با اشاره به آخرین وضعیت این بازار، می‌گوید: بازار مسکن یکسالی است که در وضعیت رکود قرار دارد، احتمال اینکه با تحولات اقتصادی در آخر خردادماه شاهد تغییرات داشته باشیم، وجود دارد، اما همه این موضوع به اقتصاد کلان ما مربوط می‌شود.

او در ادامه با تاکید بر اینکه واکنش های سیاسی و جذب سرمایه در منطقه نیز بر رونق بازار ما تاثیر دارد، گفت: ارتباطات بین المللی و منطقه ای، جذب سرمایه، بودجه، افزایش رونق در بخش عمران همه و همه به رونق گرفتن بازار مسکن تاثیر می‌گذارد و از همه مهمتر ثبات اقتصادی می‌تواند گشایشی را در این حوزه ایجاد کند.

ستاریان می‌گوید: بازار مسکن درحال تحمل فشار بالایی است و ما نیاز به مسکن زیادی داریم. رکودی که در بازار مسکن داریم احتمالا تا آخر خردادماه وجود داشته باشد و بعد از آن به سمت گشایش می‌رود. خرید و فروش متوقف شده است و نسبتا به سال های قبل بسیار کم شده و حتی در برخی از ماه ها آمار کمترین خرید و فروش را در ده سال گذشته داشتیم.

بازار مسکن درحال تحمل فشار بالایی است و ما نیاز به مسکن زیادی داریم. رکودی که در بازار مسکن داریم احتمالا تا آخر خردادماه وجود داشته باشد و بعد از آن به سمت گشایش می‌رود.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه اقتصاد ما دلاریزه است، گفت: طبیعتا وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند و نوسان دارد، روی همه کالاها تاثیر می‌گذارد، الان ریال هم به دلار متکی است و نمی‌توان گفت فقط مسکن دلاریزه شده است.

او در ادامه می‌گوید: تورم بالای ۴۰ درصد را داریم، از آن سمت تولید مسکن هم نداریم. یعنی بازار مسکن هم از تورم تاثیر می‌گیرد هم از کمبود تولید.در سال های قبل باید مسکن تولید می‌شد که نشده.

اقتصاد ما دلاریزه است، طبیعتا وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند و نوسان دارد، روی همه کالاها تاثیر می‌گذارد، الان ریال هم به دلار متکی است و نمی‌توان گفت فقط مسکن دلاریزه شده است.

ستاریان به معاملات مسکن با ارزهای دیجیتال هم اشاره می‌کند و می‌گوید: ما درباره مسکنی صحبت می‌کنیم که در پایین شهر از متری ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومان شروع می‌شود تا متری ۳۰۰ میلیون در بالای شهر می رسد. آپارتمان های بالای ۲۰۰ میلیارد در بالا شهر معامله می‌شود که طبیعتا نمی‌توان با ریال معامله کرد، از همین رو گرایش به سمت معاملات با ارزهای دیجیتال بیشتر است.

خرید ملک همیشه خوب است، سابقه ۵۰ ساله نشان داده افزایش قیمت در بازار مسکن از ارز و طلا هم بیشتر است. از همین رو کالای سرمایه‌ای محکمی است و هر زمان مردم ملک بخرند خصوصا در دوران رکود، برد کرده اند. در این بازار شما هیچ وقت ضرر نمی‌کنید.

این کارشناس با بیان این موضوع که خرید ملک همیشه خوب است، گفت: سابقه ۵۰ ساله نشان داده افزایش قیمت در بازار مسکن از ارز و طلا هم بیشتر است. از همین رو کالای سرمایه‌ای محکمی است و هر زمان مردم ملک بخرند خصوصا در دوران رکود، برد کرده اند. در این بازار شما هیچ وقت ضرر نمی‌کنید.

انتهای پیام/

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید