سیاسی ۱۴۰۳/۰۴/۲۲

گفت‌‌وگوی مستقیم ایران و آمریکا در دولت‌های مسعود پزشکیان و دونالد ترامپ اتفاق می‌افتد؟

رضا مجیدزاده گفت: می‌‌‌توان گفت که رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان، یعنی علی عبد‌‌‌العلی‌‌‌زاده، مهم‌ترین سیگنال سیاست خارجی دولت چهاردهم را در بحبوحه کارزار انتخاباتی رئیس دولت چهاردهم ارسال کرد که مبنی بر آمادگی ایران برای مذاکره مستقیم حتی با شخص دونالد ترامپ، یکی از نامزدهای کنونی انتخابات جاری ریاست جمهوری آمریکا، بود.

گفت‌‌وگوی مستقیم ایران و آمریکا در دولت‌های مسعود پزشکیان و دونالد ترامپ اتفاق می‌افتد؟

روزنامه دنیای اقتصاد با رضا مجیدزاده، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت‌وگو کرده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید؛

می‌‌‌توان گفت که رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان، یعنی علی عبد‌‌‌العلی‌‌‌زاده، مهم‌ترین سیگنال سیاست خارجی دولت چهاردهم را در بحبوحه کارزار انتخاباتی رئیس دولت چهاردهم ارسال کرد که مبنی بر آمادگی ایران برای مذاکره مستقیم حتی با شخص دونالد ترامپ، یکی از نامزدهای کنونی انتخابات جاری ریاست جمهوری آمریکا، بود.

اگرچه موضع ایشان تنها سیگنال سیاست خارجی دولت چهاردهم نیست و حضور فعال محمدجواد ظریف در کنار گمانه‌‌‌زنی برای پست وزارت امور خارجه که فردی از نزدیکان ظریف خواهد بود نیز این سیگنال را تقویت می‌کند.

، از طرف ایران انتظار می‌رود که روند مذاکرات احیای برجام با جدیت بیشتری دنبال شود و رویکرد تعامل در عوض تنش، محور اصلی این تلاش‌‌‌ها باشد.

در مقابل، اتحادیه اروپا نیز پس از اعلام برد انتخاباتی پزشکیان، بدون درنگ آمادگی خود را برای تعامل با دولت جدید ایران، اعلام کرد که دال بر سیگنال مثبت برای پیشبرد مذاکرات احیای برجام است.

برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هنوز مشخص نیست و هویت شخصی یکی از بازیگران میدان مذاکره هنوز روشن نشده است اما اگر به ۱۰ سال گذشته نگاهی بیندازیم، شاهد مسیری از سیگنال‌‌‌های مثبت، برجام، سیگنال‌‌‌های تنش‌‌‌زا و سپس خروج آمریکا از برجام خواهیم بود؛ این خروج که کشورهای منطقه نیز از آن استقبال کردند و در بسترسازی آن نقش داشتند توسط یکی از نامزدهای کنونی ریاست جمهوری آمریکا رخ داد و دونالد ترامپ بازیگری بود که زیر میز برجام زد.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید