خودرو ۱۴۰۳/۰۵/۰۲

کاهش ۱۵درصدی تولید قطعه‌سازان در خرداد؛ رکورد منفی جدید برای دولت رئیسی

روزنامه دنیای اقتصاد از یک رکورد منفی دیگر برای دولت سیزدهم خبر داده و نوشته تولید قطعه‌سازان ۱۵درصد در خرداد امسال افت داشته است.

کاهش ۱۵درصدی تولید قطعه‌سازان در خرداد؛ رکورد منفی جدید برای دولت رئیسی

دنیای اقتصاد نوشت: طبق آماری که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در قالب گزارش پایش حقیقی اقتصاد ایران در خرداد امسال منتشر کرده، شاخص تولید و فروش خودرو و قطعات به‌جز یک آیتم در دیگر بخش‌ها منفی بوده است. بر این اساس، تولید خودرو و قطعات به‌جز بخش ماهانه (خرداد نسبت به اردیبهشت)، در دو بخش دیگر شامل نقطه‌به‌نقطه و تجمیعی افت کرده است. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید تولید خودرو و قطعات در خرداد امسال نسبت به اردیبهشت، ۸.۷درصد افزایش پیدا کرده است. با توجه به این آمار، مشخص می‌شود خودروسازان و قطعه‌سازان در سومین ماه بهار امسال و در مقایسه با دو ماه دیگر (فروردین و اردیبهشت) بهبود تولید داشته‌اند. بااین‌حال این موضوع نتوانسته مانع افت تولید تجمیعی خودرو و قطعات در فصل نخست امسال نسبت به بهار پارسال شود.

این روزنامه افزوده است: در بخش دیگری از آمار منتشره در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آمده که تولید در خرداد امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته دچار افت شده است. طبق آمار، افت ۵.۳درصدی در بخش تولید و خودرو و قطعات طی خرداد امسال (نسبت به ماه مشابه سال گذشته) ثبت شده است. این موضوع نشان می‌دهد با وجود آنکه خودروسازان و قطعه‌سازان توانسته‌اند تولید خود را در خرداد نسبت به اردیبهشت رشد دهند، اما به تولید ماه مشابه پارسال نرسیده‌اند، بنابراین عملکرد نقطه‌به‌نقطه آنها منفی بوده است. اینجاست که چالش‌هایی مانند کمبود نقدینگی و ارز خود را نشان می‌دهند و مشخص می‌شود شرایط کلی کسب‌وکار در صنایع خودرو و قطعه طی امسال و نسبت به پارسال تضعیف شده است.

دنیای اقتصاد نوشته است: گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید در بخش تجمیعی (بهار ۱۴۰۳ نسبت به فصل مشابه ۱۴۰۲) هم تولید خودرو و قطعات افت کرده است. بر این اساس، خودروسازان و قطعه‌سازان در مجموع طی بهار امسال ۱۱درصد تولید کمتری نسبت به بهار سال گذشته داشته‌اند. این آمار نیز گواهی دیگری است مبنی بر اینکه اوضاع کسب‌وکار صنایع خودرو و قطعه کشور در سال جاری نسبت به پارسال تضعیف شده است. نگاهی به آمار فروش خودروسازان و قطعه‌سازان در بهار امسال بیندازیم، بخشی که در آن هیچ رشدی رخ نداده و سراسر افت بوده است. با وجود آنکه خودروسازان و قطعه‌سازان توانسته‌اند در خرداد امسال و نسبت به اردیبهشت تولید خود را بالا ببرند، اما در فروش رشدی را تجربه نکرده‌اند. این موضوع به این معناست که رفتار خودروسازان و قطعه‌سازان در فروش خرداد (نسبت به اردیبهشت)، متناسب با عملکرد آنها در بخش تولید نبوده است. براساس آمار منتشره، فروش خودرو و قطعات در خرداد امسال نسبت به اردیبهشت ۳.۲درصد افت کرده است. همچنین فروش نقطه‌به‌نقطه خودرو و قطعه (خرداد امسال نسبت به خرداد سال گذشته) دچار افت سنگینی شده است. آمار می‌گوید خودروسازان و قطعه‌سازان در مجموع بالغ بر ۲۱درصد فروش کمتری در خرداد امسال نسبت به ماه مشابه پارسال داشته‌اند. در بخش تجمیعی (بهار ۱۴۰۲ نسبت به بهار ۱۴۰۳) هم فروش خودرو و قطعه افت قابل‌توجهی داشته، به‌نحوی که ۱۸.۳درصد کم شده است.

 

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید