سیاسی ۱۴۰۳/۰۳/۱۵

خارجی‌ها درباره ثبت‌نام احمدی‌نژاد چه می‌گویند؟ بازگشت کسی که هولوکاست را افسانه خواند و تقابل با غرب را تشدید کرد

حضور مجدد احمدی نژاد در ستاد انتخابات وزارت کشور توجه ایران و جهان را به خود جلب کرد.

خارجی‌ها درباره ثبت‌نام احمدی‌نژاد چه می‌گویند؟ بازگشت کسی که هولوکاست را افسانه خواند و تقابل با غرب را تشدید کرد

رویداد۲۴ نوشت: صبح روز سیزده خرداد محمود احمدی نژاد برای ثبت نام وارد ستاد انتخابات کشور شد و برای سومین بار بعد از پایان دوران ریاست جمهوری خود، کاندیدای انتخابات شد. او دوبار پیش از این در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ هم شانس خود را برای راهیابی به رقابت‌های انتخاباتی امتحان کرده بود، اما هر بار رد صلاحیت شده است.

سال ۱۳۹۵، یک سال قبل از آغاز رقابت‌های انتخاباتی، شایعات موثقی از دیدار احمدی‌نژاد با رهبری منتشر شد که در آن رهبری احمدی نژاد را از ورود به میدان رقابت انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نهی کرده است. بعدها رهبری بارها از احمدی نژاد انتقاد کرد. دی ماه ۱۳۹۶ رهبری در یک سخنرانی بدون نام بردن از احمدی نژاد گفت «متأسفانه در داخل هم گروهی، درست همان کار دشمن را ادامه می‌دهند: ناامید کردن مردم، متهم کردن، دروغ‌های شاخ‌دار دشمن‌ساز را در ذهن مردم جا انداختن…بخصوص کسانی که همه امکانات مدیریتی یا امروز دستشان است یا دیروز دستشان بوده، فرقی نمی‌کند؛ تمام امکانات دست این‌ها بوده یا هست و آن‌وقت به قول فرنگی‌مآبان، نقش اپوزیسیون به خود می‌گیرند.»

تلاش مجدد او نه تنها رسانه‌های داخلی، که توجه رسانه‌های خارجی را هم به خود جلب کرده است.
بازگشت کسی که هولوکاست را افسانه خواند و تقابل با غرب را تشدید کرد

اسوشیتدپرس در گزارشی که رسانه‌های مختلف هم به آن استناد کرده اند، ضمن اعلام خبر کاندیداتوری محمود احمدی نژاد او را «رئیس جمهور تندروی پیشین» ایران خواند و نوشت: او در دو دوره ریاست جمهوری خود بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ تقابل با غرب را به ویژه در برنامه هسته‌ای ایران تشدید کرد و به اظهاراتش درباره اسرائیل معروف شد. او سال ۲۰۰۵ با عبارت «اسرائیل را از نقشه جهان محو می‌کنیم» و افسانه خواندن هولوکاست، شهرت جهانی پیدا کرد.

رسانه‌های اسرائیلی هم توجه زیادی به خبر ثبت نام احمدی نژاد کرده اند. تایمز آو اسرائیل نوشته: گفته می‌شود سال ۲۰۱۷ رهبر ایران به احمدی‌نژاد هشدار داد که روی کار آمدن مجدد او یک “وضعیت دو قطبی” ایجاد خواهد کرد که “برای کشور مضر” خواهد بود.

اسرائیل حیوم هم در گزارشی نوشت: احمدی نژاد سال ۲۰۲۳ گفته بود تکذیب هولوکاست دستاورد دوران ریاست جمهوری او بوده. بار قبلی که او انتخاب شد، کشور درگیر یک آشوب و اعتراض سراسری شد و تا پایان دوران ریاست جمهوری او، نارضایتی‌ها و انتقاد‌ها تمام نشد. او مواضع پوپولیسیتی داشت که حتی بعضا با ساز و کار نظام هم در تضاد بود. بازگشت رئیس جمهور پیشین ایران همچنان در انتظار نظر شورای نگهبان است.
رسانه‌های خارجی: احمدی نژاد به دلیل اختلاف با رهبر ایران رد صلاحیت می‌شود

دویچه وله آلمان هم در گزارشی با اشاره به ثبت نام احمدی نژاد نوشت: شورای نگهبان در گذشته احمدی نژاد را رد صلاحیت کرده و بنابراین باید دید آیا این بار می‌تواند از این مرحله پیش برود یا نه. تصور می‌شود تشکیلات حاکمیت ایران به دلیل اظهارات اخیر او در انتقاد از دولت، دل خوشی از او نداشته باشند.‌ای بی سی نیوز هم گزارشی در این باره نوشته و گفته: ثبت این چهره پوپولیست ایرانی در انتخابات ریاست جمهوری، حاکمیت را در وضعیت دشواری قرار داده است. احمدی نژاد آشکارا سران کشور را به چالش کشیده و همین هم باعث شده سال ۱۴۰۰ او را رد صلاحیت کنند.

این رسانه نوشته: بازگشت این سیاستمدار پرچالش در حالی صورت گرفته که که ایران درگیر تنش با غرب بر سر برنامه هسته ای، جنگ روسیه در اوکراین و سرکوب گسترده مخالفان در داخل است.‌ای بی سی نیوز نوشته: در خارج از کشور، احمدی نژاد تبدیل به کاریکاتوری از همه تصورات غربی‌ها از بدترین ویژگی‌های جمهوری اسلامی شده اس؛ از زیر سوال بردن هولوکاست گرفته، تا اصرار بر ایران همجنسگرا ندارد، یا اشاره به اینکه ایران اگر بخواهد می‌تواند سلاح هسته‌ای بسازد. با این حال این چهره به دلیل اقدامات پوپولیستی و برنامه هایش برای ساخت خانه‌های ارزان قیمت برای فقرا، محبوبیت قابل توجهه در داخل دارد.

این رسانه به نامه‌های متعدد احمدی نژاد در به رهبران جهان و پست‌های او در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرده و نوشت: اگرچه دولت احمدی نژاد با اتهامات اختلاس مواجه بوده و دو معاون سابقش به زندان افتادند، اما بار‌ها از فساد دولتی انتقاد کرده است.

اورشلیم پست دیگر رسانه اسرائیلی گفته احمدی نژاد با وجود اختلافاتی که با رهبر ایران دارد، ثبت نام کرده است.

این رسانه نوشته: سال ۲۰۱۷ شورای نگهبان احمدی نژاد را رد صلاحیت کرد. یک سال پیش از آن رهبر ایران به او هشدار داده بود که در رقابت‌ها وارد نشود، چون نه به نفع خودش است نه کشور. این اختلاف‌ها با اظهارات احمدی نژاد که خواستار برگزاری یک انتخابات آزاد شده بود، تعمیق شد.

سی ان ان پیش بینی کرده احمدی نژاد رد صلاحیت شود. این رسانه نوشته اختلاف بین احمدی نژاد و رهبری بعد از اینکه او صراحتا درخواست رهبری را زیرپا گذاشت تعمیق شد. آیت الله خامنه‌ای سال ۲۰۱۷ به او هشدار داده بود که وارد رقابت‌های انتخاباتی نشود. احمدی نژاد یک سال بعد انتقاد بی سابقه‌ای به رهبری کرد و خواستار برگزاری انتخابات آزاد شد.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید