سیاسی ۱۴۰۳/۰۵/۲۳

حشمت الله فلاحت پیشه رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس:

هدف اسرائیل فعال کردن توافقنامه‌های نظامی و امنیتی‌ خود با اروپا و آمریکاست

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: هدف اسرائیل از بالابردن تنش‌ها، درگیر کردن یک دولت به جای گروه‌های مقاومت، برای جنگ با اسرائیل است تا بتوانند تمام موافقت‌نامه‌های نظامی و امنیتی خود با اروپا و آمریکا را فعال کنند.

هدف اسرائیل فعال کردن توافقنامه‌های نظامی و امنیتی‌ خود با اروپا و آمریکاست

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با اصلاحات نیوز درباره شرایط پس از ترور شهید هنیه عنوان کرد: اعتقادم بر این است که موضوع چالش کنونی در سرزمین‌های اشغالی را در قالب حقوق بین‌الملل، منافع ملی ایران و حتی اهداف فلسطینی‌ها ببینیم.

او ادامه داد: از سال ۱۹۷۳ میلادی تاکنون، عملا هیچ دولتی درگیر جنگ فلسطین نبوده است و از آن زمان اسرائیل تلاش می‌کند تا جنگ با فلسطین و بعد از آن گروه‌های مقاومت را به جنگ با یک دولت اسلامی بکشاند و مشخصا تلاش دارد تا ایران را وارد این حوزه کند.

فلاحت پیشه با بیان این نکته که دولت‌های غربی و آمریکا، الزامی برای حضور در جنگ نمی‌بینند، گفت: اگر جنگ به ایران گسترش پیدا کند و اسرائیلی‌ها اعلام کنند که یک «دولت» درگیر جنگ با آن‌ها است، آن‌ زمان تمام موافقت‌نامه‌های امنیتی و نظامی با آمریکا را فعال می‌کنند و عملا آمریکا یا برخی از کشورهای غربی را به کمک خودشان می‌کشانند.

از سال ۱۹۷۳ میلادی تاکنون، عملا هیچ دولتی درگیر جنگ فلسطین نبوده است و از آن زمان اسرائیل تلاش می‌کند تا جنگ با فلسطین و بعد از آن گروه‌های مقاومت را به جنگ با یک دولت اسلامی بکشاند و مشخصا تلاش دارد تا ایران را وارد این حوزه کند.

او ادامه داد: این سیاستی است که نتانیاهو در طول سه دهه گذشته دنبال کرده و تحت عنوان ضربه زدن به تنه درخت مقاومت یعنی ایران، از آن یاد می‌کند. این موضوعی است که معتقدم مسئولان جمهوری اسلامی قبل از ورود به هرگونه جنگی باید مد نظر قرار دهند. برای همین است که بنده از هفت اکتبر تاکنون به عنوان فتنه از این تحولات یاد می‌کنم، نه جنگ.

دولت‌های غربی و آمریکا، الزامی برای حضور در جنگ نمی‌بینند، گفت: اگر جنگ به ایران گسترش پیدا کند و اسرائیلی‌ها اعلام کنند که یک «دولت» درگیر جنگ با آن‌ها است، آن‌ زمان تمام موافقت‌نامه‌های امنیتی و نظامی با آمریکا را فعال می‌کنند و عملا آمریکا یا برخی از کشورهای غربی را به کمک خودشان می‌کشانند.

این کارشناس سیاست‌ خارجی با تاکید بر این که گروه‌های مقاومت توانسته‌اند خطوط امنیتی اسرائیل را تهدید کنند، اظهار کرد: کم‌تر شهری در سرزمین‌های اشغالی وجود دارد که روزانه آژیر قرمز در آن به صدا درنیاید. حتی تل‌آویو پایتخت این رژیم هم روزانه با آژیر قرمز و ناامنی روبه‌رو است.

فلاحت پیشه می‌گوید: اسرائیلی‌ها می‌خواهند صدای آژیر قرمز را بالای سر ایران بیاورند و علاوه بر آن قصد دارند موافقت‌نامه‌های امنیتی و نظامی را فعال کنند. در گذشته اسرائیلی‌ها تلاش زیادی کردند تا موضوع هسته‌ای را به موضوعی درخصوص جنگ علیه ایران تبدیل کنند، اما ایرانی‌ها تا حد امکان از طریق دیپلماسی هسته‌ای موضوع را پیش بردند و احتمال جنگ بر سر هسته‌ای از بین رفت. شرایط جنگ یک پازل شوم است و اسرائیلی‌ها عمدا مقدماتی را فراهم می‌کنند که ایران را مجبور کنند به صورت تصاعدی وارد جنگ شود.

فلاحت پیشه ادامه داد: حتی اگر مقدمات جنگ قابل توجیه باشد، خود جنگ اصلا قابل توجیه نیست. کشورهایی که در گذشته گرفتار جنگ‌های بزرگ شدند، بارها اظهار پشیمانی کردند که کاش اقدامی صورت نمی‌دادند تا وارد مراحل گسترده جنگ نشوند. از سویی دیگر، بخش‌هایی که در حوزه حفاظت از امنیت کشور مرتکب سهل‌انگاری شده‌اند، باید پاسخگو باشند، نه این که پیش از همه فریاد جنگ سر دهند. اکنون زمان شعار جنگ نیست؛ بلکه وقت پاسخگویی مسئولانی است که به تمام وظایف امنیتی خود عمل نکردند.

اسرائیلی‌ها می‌خواهند صدای آژیر قرمز را بالای سر ایران بیاورند و علاوه بر آن قصد دارند موافقت‌نامه‌های امنیتی و نظامی را فعال کنند.حتی اگر مقدمات جنگ قابل توجیه باشد، خود جنگ اصلا قابل توجیه نیست

نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه «حتی اگر ایران در پاسخ به ترور شهید هنیه اقدامی صورت دهد و در آینده جریان نفوذ و سهل‌انگاری‌های امنیتی ادامه پیدا کند، نتیجه آن ادامه تصاعد جنگ و بحران است»، گفت: طبق حقوق بین‌الملل، منافع ملت ایران و طبق اهداف و آرمان‌های فلسطین، مهم‌ترین سیاست در شرایط فعلی این است وارد بحرانی که اسرائیلی ها طراحی کرده‌اند، نشویم تا فرصت کنند موافقت‌نامه‌های امنیتی و نظامی خودشان با اروپا و آمریکا را فعال کنند.

انتهای پیام/

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید