سیاسی ۱۴۰۳/۰۳/۰۷

عفو بین‌الملل خواستار تحقیق درباره جنایات جنگی اسرائیل در نوار غزه شد

عفو بین‌الملل از دادگاه کیفری بین‌المللی خواست تا تحقیقاتی را درخصوص جنایات جنگی اسرائیل در سه حمله هوایی که به مرکز و جنوب نوار غزه در آوریل گذشته انجام داد و منجر به شهادت ۴۴ فلسطینی از جمله ۳۲ کودک شد را آغاز کند.

عفو بین‌الملل خواستار تحقیق درباره جنایات جنگی اسرائیل در نوار غزه شد

وبگاه العربی الجدید نوشت: «این سازمان اعلام کرد که این حملات در ۱۶ آوریل در اردوگاه آوارگان المغازی در مرکز نوار غزه و در ۱۹ و ۲۰ آوریل در رفح در جنوب نوار غزه انجام شده است».

«اریکا گوارا روساس»، مقام عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای گفت: «این حملات ویرانگر خانواده‌های بسیاری را نابود کرد و جان ۳۲ کودک را گرفت و تأکید کرد که تحقیقات این سازمان شواهد اساسی در خصوص حملات غیرقانونی منتسب به ارتش اسرائیل» برای ارائه آماده کرده است. عفو بین الملل با ۱۷ بازماندگان و شاهدان مصاحبه کرده، از بیمارستانی که مجروحان در آن بستری بودند بازدید کرد و از ترکش‌های آنان عکس گرفته است».

وی افزود که در این سه مورد، «سازمان هیچ مدرکی دال بر وجود اهداف نظامی در داخل یا اطراف سایت‌هایی که توسط ارتش اسرائیل هدف قرار گرفته‌اند، پیدا نکرده است» و خاطرنشان کرد که هنوز پاسخی به سؤالات خود از ارتش اسرائیل دریافت نکرده است. یورش اسرائیل به المغازی در ۱۶ آوریل خیابانی را هدف قرار داد که در آن کودکان در حال بازی فوتبال روی میز بودند که منجر به شهادت ۱۰ نفر از آنها بین ۴ تا ۱۵ سال و پنج مرد شد».

او گفت: «در رفح نیز، در ۱۹ آوریل، یک بمب هوایی به خانه ابو رضوان، کارمند بازنشسته اصابت کرد و اعضای خانواده از جمله شش کودک را کشت. در ۲۰ آوریل، یک حمله به خانه خانواده عبدالعال در شرق رفح ویران شد و ۲۰ نفر از جمله ۱۶ کودک و چهار زن کشته شدند و دو کودک دیگر زخمی شدند. عفو بین‌الملل نوشت که «دیوان کیفری بین‌المللی باید تحقیقات جنایات جنگی را درباره این سه حمله آغاز کند».

در ۲۰ می، «کریم خان»، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی، اعلام کرد که دادگاه به دنبال صدور دو حکم بازداشت علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل و «یوآو گالانت:، وزیر امنیت این رژیم، به اتهام ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در نوار غزه است.

به گزارش شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان، کمیته‌ای از قضات دادگاه کیفری بین المللی درخواست خان برای صدور این دو یادداشت را بررسی خواهند کرد. اتهامات علیه نتانیاهو و گالانت عبارتند از “ایجاد نسل کشی، ایجاد قحطی به عنوان یک روش جنگی، از جمله خودداری از رسیدن کمک‌های بشردوستانه، و همچنین هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان در درگیری است.

روز جمعه گذشته، دادگاه بین‌المللی لاهه به اسرائیل دستور داد تا فوراً حمله نظامی خود به رفح را متوقف کند و خاطرنشان کرد که وضعیت کنونی خطرات جدیدی را برای وارد کردن «خسارت جبران‌ناپذیر به حقوق مردم غزه» به دنبال دارد.

«نواف سلام»، رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری، در جلسه صدور حکم یادآوری کرد که وضعیت زندگی ساکنان نوار غزه پس از تصمیم ۲۸ مارس گذشته، که به اسرائیل دستور داد تا اقداماتی را برای جلوگیری از اقدامات انجام دهد، به شدت بدتر شده است. نسل کشی با اشاره به اینکه وضعیت بشردوستانه در رفح پس از هفته‌ها بمباران “فاجعه بار” و نزدیک به ۸۰۰ هزار نفر تا ۱۸ می ۲۰۲۴ آواره شده بودند.

این اقدامات جدید از سوی دادگاه که بالاترین مرجع قضایی در سازمان ملل محسوب می‌شود، در پاسخ به درخواست آفریقای جنوبی به عنوان بخشی از یک دادخواست جامع علیه رژیم اسرائیل در پایان دسامبر ۲۰۲۳ به اتهام “ارتکاب جنایات نسل کشی” در طول جنگ خود با غزه است.

/شفقنا

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید