بانک و بیمه ۱۴۰۲/۱۲/۰۷

در حوزه پزشکی و سلامت با مشکلات جدی مواجه هستیم

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران به اصلاحات نیوز می گوید: نظام سلامت ایران پس از انقلاب توفیقات بسیار خوبی داشت اما شاخص‌هایی همچون امید به زندگی، کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران باردار و خودکفایی در رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی اکنون دچار آسیب جدی شده است.

به گزارش اصلاحات نیوز؛ سید محمد اکرمی، نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس و یکی از اعضای فهرست «صدای ملت» به سرلیستی علی مطهری است. با توجه به تخصص محمد اکرمی در حوزه پزشکی و سلامت، با وی گفت‌وگویی در این باره ترتیب دادیم و نظراتش در خصوص نقاط ضعف و قوت نظام سلامت کشور را جویا شدیم.
اکرمی گفت: نظام سلامت ایران در طول ۴۳ سال پیروزی انقلاب توفیقات بسیار خوبی داشت. آنچه در بهبود شاخص‌ها اتفاق افتاد همچون امید به زندگی، کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران باردار و خودکفایی در رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی اکنون دچار آسیب جدی شده است.
وی ادامه داد: از یک سو قانون جوانی جمعیت به تصویب می‌رسد از سوی دیگر شیر خشک دچار کمبود می‌شود. داروهای معمول همچون وارفارین دچار کمبود می‌شود که دغدغه جدی بیماران قلبی عروقی می‌شود. موج مهاجرت در مصاحبه مدیران ارشد وزارت بهداشت زیر سوال می‌رود در حالی که این امری واقعی است و دغدغه جدی مردم در دسترسی به پزشکان متبحر فوق تخصص و متخصص است. به دلیل کمبود متخصص بیهوشی بیمارستان‌های آموزشی در زمان عصر جراحی مهم خود را کنسل می‌کنند.

نظام سلامت ایران پس از انقلاب توفیقات بسیار خوبی داشت اما شاخص‌هایی همچون امید به زندگی، کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران باردار و خودکفایی در رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی اکنون دچار آسیب جدی شده است. 

این پزشک با بیان اینکه امر معیشت اساتید، کادر سلامت و رزیدنت‌ها که بار اصلی بیمارستان‌های آموزشی را بر دوش خود دارند دچار آسیب جدی شده است، گفت: شرایط آنقدر وخیم است به طوری که گاهی اخبار ناگواری از سیل خودکشی‌ها شنیده می‌شود. معاون وزیر بهداشت از متلاشی شدن نظام بیمه سلامت اظهار دغدغه می‌کند. کمبود دارو و تجهیزات پزشکی دغدغه عمده بیماران است، این درحالی است که رهبری فرمودند باید تلاش شود که خانواده بیمار دغدغه‌ای جز سلامت بیمار خود نداشته باشد.

باید همدلانه با خردورزی، با حاکمیت عقلانیت و با استفاده از تجارب انجمن‌های علمی تصمیمات عاجل گرفت و بررسی جدی کرد که عواقب تصمیمات حداقلی باشد. لکنت زبان وزارت بهداشت در مقابل سازمان برنامه و بانک مرکزی جهت تامین اعتبار و ارز مورد نیاز دارو و تجهیزات پزشکی درمان شود.

اکرمی ادامه داد: نظام سلامت ما در بحث بحران کرونا درخشید چون همگی همدلانه پای کار تامین دارو تجهیزات و ماسک برای مردم بودند و خوشبختانه از آن تهدید جدی، یک فرصت بزرگ فراهم شد. در این دولت گاهی خبر افتتاح بیمارستان بزرگ اعلام می‌شود اما اگر با دقت بررسی شود عمده این بیمارستان‌ها با حداقل ظرفیت خود کار می‌کنند چرا که پرستار از قبل در قالب فراخوان جذب نشده است. نمی‌شود پرستاران عزیز را در ایام کرونا بخواهیم در حد ایثار و فداکاری با جان و دل کار کنند اما بعد آنها را جذب نکنیم.
اکرمی با تاکید بر اینکه دغدغه این روزها غلبه شبه علم بر علم یک موضوع جدی و قابل تامل است، تصریح کرد: اینکه چهار مقام ارشد نظام سلامت نسبت به دغدغه ظرفیت اموزش پزشکی اعلام نظر کنند ولی شورایعالی انقلاب فرهنگی اصلاً به آن توجه نکند یک دغدغه بزرگ است. ناله و دغدغه بس است! چه باید کرد؟
 
او در ادامه یاد آور شد: باید همدلانه با خردورزی، با حاکمیت عقلانیت و با استفاده از تجارب انجمن‌های علمی تصمیمات عاجل گرفت و بررسی جدی کرد که عواقب تصمیمات حداقلی باشد. لکنت زبان وزارت بهداشت در مقابل سازمان برنامه و بانک مرکزی جهت تامین اعتبار و ارز مورد نیاز دارو و تجهیزات پزشکی درمان شود.
اکرمی در پایان گفت: امروز مهم‌ترین مشکل حوزه سلامت مشکل کمبود تخت ICU, CCU، سوختگی، روانی ، تعرفه غیرعادلانه و تاخیر بیمه ها در پرداخت مطالبات بیمارستان ها بخصوص بیمه تامین اجتماعی است.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید