اجتماعی
«حاجی فیروز» تمسخر سیاهپوستان است؟
روزنامه هم میهن نوشت: بسیاری از شبهروشنفکران ما بهدلایل به نظر من، بسیار جاهلانه ازجمله ادعای مقابله با تبعیض نژادی، در مقابل حاجیفیروز و چهره سیاه او ایستادگی کرده و چنین القاء کردند که سیاهی چهره حاجیفیروز بهمعنای تمسخر سیاهپوستان است. درحالیکه میان این دو موضوع به هیچ عنوان چنین ارتباطی وجود ندارد.
روزنامه هم میهن نمادهای نوروز از جمله حاجیفیروز را تفسیر کرده است.
به گزارش هم میهن، در بخشی از این مطلب آمده است: نکته دیگری که میخواهم به آن اشاره کنم در مورد حاجیفیروز است. بسیاری از شبهروشنفکران ما بهدلایل به نظر من، بسیار جاهلانه ازجمله ادعای مقابله با تبعیض نژادی، در مقابل حاجیفیروز و چهره سیاه او ایستادگی کرده و چنین القاء کردند که سیاهی چهره حاجیفیروز بهمعنای تمسخر سیاهپوستان است. درحالیکه میان این دو موضوع به هیچ عنوان چنین ارتباطی وجود ندارد و تنها خود این شبهروشنفکران بودند که میتوانستند چنین ربطی میان چهره سیاه حاجیفیروز و تبعیض نژادی قائل شوند. این درحالیاست که حاجیفیروز و نوید نوروز توسط او با آن لباس سرخ و صورت سیاه، سرشار از معنا و پیام است و مسئله به هیچ عنوان تحقیر یک نژاد و نظایر آن نیست. من افتخار میکنم که از سال ۱۳۴۹، از سالی که روی خیمهشببازی کار کرده و عروسک مبارک را احیاء کردم به معرفی آن در جهان پرداختم و در مقابل چنین نگاههای از بیخ و بن اشتباه ناظر بر ارتباط میان حاجیفیروز و مبارک و عدم احترام به سیاهپوستان ایستادم. حرف من همواره این بوده است که مبارک نویدبخش سعادت و پیروزی و زبان گویای نقد مردمی و دستکم شادی حداقلی است. در پایان همزمان با بروز تحول عمیق در دل و جان طبیعت، برای همگان آرزوی تحولی عمیق در رفتار و کردار اجتماعی میکنم.