مجلس ۱۴۰۳/۰۳/۰۹

این مجلس آنقدرها که فکر می‌کردیم تندرو نیست؟

نتایج انتخابات هیئت رئیسه سال اول مجلس دوازدهم نشان می‌دهد جریان پایداری علی‌رغم نتایجی که در انتخابات تهران گرفته بود دست پائین را در ترکیب مجلس جدید دارد.

این مجلس آنقدرها که فکر می‌کردیم تندرو نیست؟

رویداد۲۴ نوشت: «‏از تداوم حضور ‎قالیباف – با این حجم از حواشی و ابهامات و اتهامات بی‌پاسخ – در رأس پارلمان کشور ناراحت و خجالت‌زده‌ام اما آیا واقعاً رقبای بی‌پرونده و اتهام او – ذوالنوری و متکی – عصاره‌ی فضائل ملت و لایق نشستن بر صندلی صدر مجلس بودند؟! به ۲۴ رأی سفید حق میدم… »

این‌ جملات را میلاد گودرزی در حساب کاربریش درشبکه اجتماعی ایکس نوشته است. او یکی از جوانان اصولگرای منتقد قالیباف به شمار می‌آید. اما حالا که قالیباف رئیس شده، همگی این جوانان سکوت کردند؛ به جز طیف عدالت‌خواه که سعی کرده استقلال خود را از سایر جریان‌های اصولگرا حفظ کند. بقیه گویا همه از توافق خبر داشتند؛ ریاست مجلس در ازای نامزدنشدن در انتخابات ریاست جمهوری.

در انتخابات هیئت رئیسه مجلس، محمد باقر قالیباف با ۱۹۸ رای جلوتر از مجتبی ذوالنوری و منوچهر متکی به عنوان رئیس مجلس انتخاب شد؛ آن هم در شرایطی که قالیباف حتی در تهران اول نشده بود. پیروزی او یادآور دوران ریاست لاریجانی بر مجلس دهم بود در حالی که در قم، دوم شده بود.

البته شاید بدنه اصولگرایان از این وضعیت راضی نباشند. در ایام تبلیغات، هم فهرست سفرهای خارجی یکی از فرزندان قالیباف منتشر شد، که از سفرهای استانی مرحوم رئیسی بیشتر بود و هم برخی پرونده‌های قدیمی‌تر رئیس مجلس دوباره شخم زده شد. اما رند عالم سوز را با مصلحت‌بینی چه کار؟ قالیباف اهل سیاست بود و اولین برنده شرایط فعلی. در عوض حمید رسایی حتی برای نایب رئیسی شدن رای نیاورد. غضنفرآبادی که روز قبل با رای اکثریت اصولگرایان، رئیس فراکسیون اصولگرایان شده بود هم جایی در هیئت رئیسه پیدا نکرد تا ثابت شود الگوهای مجلس، پیچیده‌تر از رفتارهای خطی فراکسیون‌هاست.
سهم احمدی‌نژادی‌ها

در انتخاب نواب رئیس، نیکزاد و حاجی‌بابایی که هر دو سابقه وزارت در دوره احمدی‌نژاد را دارند، نایب رئیس شدند. مصری سوم شد که او هم از وزیران احمدی‌نژاد است. حاجی دلیگانی و حمید رسایی چهارم و پنجم شدند که نماینده جبهه پایداری بودند و موسی غضنفرآبادی ششم شد تا وزن خالی فراکسیون اکثریت مشخص شود؛ فراکسیونی که عضو زیاد دارد اما در بزنگاه ها، فقط نگاه می‌کند.

رای پایین رسایی و حاجی دلیگانی این پیام را هم داشت گروه‌های راست افراطی، فعلا دست بالا را در مجلس ندارند. گرچه انتخاب احتمالی جلیلی یا زاکانی به مقام ریاست‌جمهوری، قطعاً وزن تندروها را در مجلس بیشتر خواهد کرد.
سهم میانه‌روها

حمیدرضا جلایی‌پور، از امضاکنندگان بیانیه روزنه‌گشایی در کانال تلگرامی خود نوشته است میانه‌روها، اصلاح‌جویان و مستقلین مجلس قالیباف را به نامزد تندروها ترجیح دادند این در حالی است که یک نماینده اصلاح‌طلب به رویداد۲۴ می‌گوید «انتظار رفتار فراکسیونی از این مجلس نداشته باشید. اصلاح‌طلب‌ها و میانه‌روها ۵۰ نفر هستند که در ائتلاف با نیروهای میانه‌رو شاید به ۱۵۰ نفر هم برسند. تندروها هم هفتاد نفر هستند.»

غلامرضا نوری قزلجه، رییس فراکسیون اقلیت مجلس یازدهم و از اعضای هیات موسس فراکسیون مستقلین مجلس دوازدهم (متشکل از نمایندگان اصلاح‌طلب و میانه‌رو) هم به عضویت هیات‌رئیسه مجلس درآمد. در جریان انتخاب ناظران هیات رئیسه، قزلجه با ۱۳۰رای در جایگاه نخست و بالاتر از دو گزینه اصولگرا (علیرضا سلیمی با ۸۲رای و میرمحمدی با ۶۱رای) قرار گرفت.

به نظر می‌رسد رای قزلجه را می‌توان رای فراکسیون مستقلین به همراه طیفی از نمایندگان منفرد استان‌های ترک‌نشین و بخشی از اصولگرایان حامی قالیباف که گرایش نزدیک‌تری به میانه‌روها دارند، در نظر گرفت.

مجتبی بخشی دور از حوزه انتخابیه اسلام آباد غرب هم در فهرست روزنه گشاها قرار داشت و از طرف آنها حمایت می‌شد. او هم برای هیئت رئیسه و قرار گرفتن در جایگاه دبیری نامزد شد و رای خوبی به دست آورد. در جایی که اختلاف زیاد بود، ائتلاف قالیباف و میانه‌روها، ترکیب برنده بود.

اما نتایج هیئت رئیسه سال اول تنها نشان از آرامش قبل از طوفان دارد. پنجاه روز دیگر ، دولتی جدید روی کار می‌آید؛ دولتی احتمالا اصولگرا که اختلاف جدی با مجلس قالیباف ‌و نماینده‌های مستقل آن خواهد داشت.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید