عمومی ۱۴۰۰/۱۰/۰۳

احتمالاً بورس در سال آینده وضعیت بهتری خواهد داشت / حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی از رانت ها را از بین می‌برد

یک تحلیلگر اقتصادی و استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان پیش بینی کرد که طبق بودجه ۱۴۰۱ که به مجلس ارایه شده، احتمالاً در سال آینده بازار بورس روزهای سبزپوش تری را نسبت به امسال تجربه خواهد کرد و همچنین در صورت لغو تحریم ها وضعیت اقتصاد کشور و معیشت مردم بهبود خواهد یافت.

به گزارش اصلاحات نیوز؛کمیل طیبی درباره کلیات بودجه سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: دولت سعی کرده کلیات بودجه بیشتر انقباضی باشد و همچنین انضباط مالی در آن دیده شود، ولی در بودجه سال ۱۴۰۱ نیز بر درآمدهایی تکیه شده که در تحقق آن ها، احتمال و شک وجود دارد. فرض کنید ۶۰ درصد منابع مالی توسط مالیات ها و از طریق فروش نفت باشد که به یکسری عوامل بالادستی مربوط است مثل صادرات نفت که در بودجه، روزی یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه آمده و باید این شرایط فراهم شود، ولی این امر زمانی تحقق می یابد که مشکل تحریم ها وجود نداشته باشد به همین دلیل معتقدم که این بودجه انقباضی است و سعی شده انضباط مالی در آن به وجود بیاید. وقتی انضباط مالی می گوییم که آن بودجه جنبه عملیاتی پیدا کند و به ردیف بودجه انضباط داده شود. اگر بخواهیم از بودجه آموزش بزنیم، بخش آموزش یک بخش مولدی است و نمی توانیم این کار را کنیم یا بهداشت همین طور جزو شاخص های توسعه انسانی است بنابراین باید فکر اساسی در این باره کرد.

این تحلیلگر اقتصادی با اشاره به اینکه بودجه ۱۴۰۱ به دلیل کسری بودجه، تورم زاست، گفت: در بودجه ۱۴۰۰ به خاطر عدم تحقق درآمدها و وجود کسری بودجه، مجبور شدند اوراق و اوراق سرمایه ای را بفروشند، در بودجه جدید نیز برنامه ریزی کردند که چنین اقدامی انجام دهند و باید گفت بودجه ۱۴۰۱ سرنوشت بودجه  ۱۴۰۰ را خواهد داشت.

وی افزود: بودجه ۱۴۰۱ در امتداد بودجه ۱۴۰۰ مشکل ساز است. این نابسامانی ها که در اقتصاد ایران است، چند روزه یا چند ساله ایجاد نشده است. از سوی دیگر با توجه به اینکه دست دولت در درآمد و منابع مالی خالی است، نمی توانیم از بودجه سال آینده انتظار یک معجزه را داشته باشیم.

طیبی بودجه ۱۴۰۱ را سنتی و تحت تأثیر شرایط اقتصادی و سیاسی کشور دانست و درباره تأثیر این بودجه بر بازار بورس عنوان کرد: به نظر می آید لایحه بودجه ای که به مجلس ارائه شده بیشتر انقباضی است و بار روانی آن اثرگذارتر خواهد بود. اگر این بودجه بتواند شرایطی را فراهم کند که مقداری تولید را تقویت کند و از رکود خارج شویم طبیعتا می تواند بازار سرمایه را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

وی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ از بودجه سال آینده، گفت: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی از رانت ها از بین می رود و می تواند به صادرات غیر نفتی کمک کند، اما باید بررسی شود که بناست چه سیاست هایی اعمال شود، آیا قرار است دوباره نرخ ارز دوگانه داشته باشیم یا سیستم دو نرخی و چند نرخی باشد. همه این مسائل جای بحث دارد و براساس آن باید وضعیت اقتصادی آینده را تحلیل کرد.

طیبی با توجه به بودجه ۱۴۰۱، درباره اقتصاد ایران در سال آینده، اظهار کرد: اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد و تحریم ها لغو شوند و در دوران پساکرونا قرار گیریم، می توان پیش بینی کرد که شرایط اقتصادی کشور و وضعیت معیشتی مردم تا حدودی بهبود خواهد یافت.

/شفقنا

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید