بازرگانی ۱۴۰۲/۱۲/۲۰

مشاهده و پرداخت خلافی خودرو به صورت آنلاین

هر جرمی، جبرانی هم دارد! رانندگان باید به استعلام‌های دوره‌ای پایبند باشند تا از رسیدن سقف خلافی‌های ثبت‌شده در گواهی‌نامه پیشگیری کنند.

مشاهده و پرداخت خلافی خودرو به صورت آنلاین

در مورد خلافی خودرو چقدر اطلاعات دارید؟ غیرممکن است که کسی پشت فرمان نشسته باشد ولی طعم جریمه‌شدن را نچشیده باشد. شاید این تخلفات به‌عمد انجام‌ شده‌اند و شاید هم از روی عدم آگاهی. اما به‌هرحال به‌عنوان یک خلافی در سیستم ثبت شده‌اند که بسته به نوع، مبالغ متفاوتی برای جبران به آن‌ها تعلق می‌گیرد.
حالا به‌نظر شما استعلام و پرداخت خلافی خودرو چه اهمیت و ضرورتی برای راننده خواهد داشت؟ در پاسخ باید بگوییم که هر جرمی، جبرانی هم دارد! رانندگان باید به استعلام‌های دوره‌ای پایبند باشند تا از رسیدن سقف خلافی‌های ثبت‌شده در گواهی‌نامه پیشگیری کنند. در غیر این صورت، جریمه‌ها روی هم تلنبار می‌شوند و احتمالا عواقب خوبی انتظار شخص را نخواهد کشید.
سقف خلافی‌های خودرو در سال چقدر است؟
جرایم قانونی، تنبیهی هستند که ازسمت قانون‌گذاران به امید اصلاح متخلف و عدم تکرار تخلف وضع شده‌اند. این جریمه‌ها به‌صورت نقدی و غیرنقدی اعمال خواهند شد. اگر از سختی این وضعیت گلایه‌مند هستید، باید بگوییم در گذشته، سقف خلافی خودرو یک میلیون تومان بود، ولی امروز به‌دلیل افزایش نرخ جریمه‌ها، این سقف تا میزان ۳میلیون تومان افزایش یافته است.
در سال ۱۴۰۲ سقف جریمه تغییری نکرد و مطابق با روال قبل محاسبه می‌شود. با این تعاریف، اگر مبلغ جرایم راننده به بیش از ۳میلیون تومان برسد، درصورتی‌که در خیابان ترددی داشته باشد، پلیس مجوز توقیف خودروی او را خواهد داشت. این موضوع می‌تواند برای راننده، وضعیتی به‌شدت ناخوشایند بسازد.
از اهمیت استعلام خلافی خودرو چه می‌دانید؟
شاید به‌سقف‌رسیدن تخلفات، از نظر شما دور از انتظار باشد، ولی اگر نگاهی به نرخ جرایم بیاندازید، متوجه اشتباه خود خواهید شد. به‌خصوص که برخی خلافی‌ها ۲برابر هستند و اگر به‌موقع پرداخت نشوند، ناچار به صرف هزینه‌ بیشتری برای جبران آن‌ها هستید.
درحال‌حاضر، با توجه به دسترسی آسان مردم به اینترنت و گوشی‌های هوشمند، استعلام‌گرفتن از نمره منفی گواهینامه و جرایم رانندگی، سخت به‌نظر نمی‌رسد. اگر تخلفات شما سقف ۳میلیون تومان را هم رد کنند، ابلاغیه‌ای از طرف پلیس برای مالک خودرو ارسال خواهد شد که در آن از راننده درخواست می‌شود تا ظرف یک ماه، نسبت به پرداخت خلافی خود اقدام کند.
اگر راننده پس‌از این مدت، همچنان نسبت به محتوای ابلاغیه و تسویه بدهی خود بی‌توجه باشد، مامور راهنمایی‌ورانندگی مختار به توقیف خودروی او خواهد بود. این‌جاست که اهمیت استعلام و پرداخت به‌موقع برای رانندگان بی‌اهمیت نسبت به قوانین مشخص می‌‌شود.
۲ برابر شدن جریمه‌ها، از مشکلات عدم پرداخت خلافی خودرو
افزایش ۲برابری برخی جریمه‌ها، تجربه‌ای تلخ برای خیلی از رانندگانی است که می‌توانستند با استعلام و پرداخت به‌موقع از این رویداد پیشگیری کنند، ولی اهمیتی به این موضوع ندادند. به‌طور کلی، ۳ دسته از قبوض جریمه مانند الصاقی، خودداری و تسلیمی، ازآنجایی‌که امکان ثبت اعتراض دارند، بعد از گذشت مدت‌زمانی که به آن مهلت پرداخت می‌گویند، ۲ برابر می‌شوند.
طبق ماده ۵ قانون رانندگی، اگر شخصی مرتکب چنین جرایمی شده باشد، ۶۰ روز فرصت دارد تا نسبت به آن‌ها اعتراض کند. اگر بعداز این بازه زمانی، نه اعتراضی صورت گرفت و نه مبلغی پرداخت شد، جریمه ۲ برابر می‌شود و افزایش پلکانی به آن تعلق خواهد گرفت. اما در روش‌های ۲برگی و تخلفاتی که با دوربین ثبت شده‌اند، مبلغ جریمه بدون احتساب دیرکرد، قابل پرداخت خواهد بود.
در گذشته‌هایی که خیلی دور نبود و قابلیت‌های اینترنت و فضای مجازی تا این اندازه در زندگی ما نفوذ نداشت، افراد برای پیگیری وضعیت‌هایی مانند استعلام خلافی یا پرداخت آن، ناچار بودند که با برداشتن کارت خودرو، بیمه‌نامه یا سند، به مراکز پلیس مراجعه کنند و اگر مبلغ خلافی بیش‌ از یک میلیون تومان بود، باید عملیات پرداخت را به‌واسطه مرکز راهنمایی‌ورانندگی انجام می‌دادند.
حالا به‌ نظر شما، دیگر کسی در این عصر مدرن با این روش‌ها امور خود را پیش می‌برد؟ مسلما به‌جز یک‌‌سری افراد با دیدگاه‌های قدیمی یا ناآشنا با دنیای اینترنت، هنوز به همین روش‌های سنتی پایبند هستند، ولی شما که یک انسان امروزی هستید چطور؟ چه پیشنهادی برای استعلام و پرداخت خلافی دارید که وقت‌گیر نباشد؟
پرداخت خلافی خودرو به صورت آنلاین
تا همین چند وقت پیش هم، استعلام و پرداخت خلافی با سرویس‌های پیامکی به شماره ۳۰۰۰۵۱۵۱، ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ یا ۱۱۰۰۰۵۱۵۱ امکان‌پذیر بود و البته هنوز هم هست. همچنین افراد با کد USSD، بدون نیاز به اینترنت می‌توانند استعلام بگیرند و مبلغ خلافی را بپردازند.
بعدها، زمانی که استفاده از گوشی‌های هوشمند رواج بیشتری یافت و درگاه‌های پرداختی مختلف طراحی شد، افراد تصمیم گرفتند بدین واسطه امور مرتبط با خودرویشان را انجام دهند، چون این شیوه از نظر آن‌ها خیلی سریع و راحت بود.
اکنون زندگی همه ما به اینترنت و کارایی‌های آن وابسته بوده و این، یک موضوع غیرقابل‌انکار است. رانندگان به‌واسطه وبسایت‌ها و برنامه‌های موبایلی مختلفی که روی گوشی خود نصب دارند، می‌توانند فارغ از محدودیت‌های زمانی و مکانی، از تخلفات رانندگی خود استعلام بگیرند و در لحظه، نسبت به پرداخت آن اقدام کنند. این روش، نه وقت زیادی از افراد می‌گیرد و نه هزینه‌ای بابت رفت‌وآمد به آن‌ها تحمیل می‌کند.
آیا پرداخت خلافی خودرو به صورت آنلاین امنیت دارد؟
تا چند سال قبل، افراد نسبت به پرداخت‌های اینترنتی بی‌اعتماد بودند و همچنان از روش‌های سنتی استفاده می‌کردند، اما امروز شاهد گستردگی استفاده از روش‌های پرداختی آنلاین هستیم. امنیت این روش‌ها، تا حد زیادی به نوع درگاه بستگی دارد.
اگر وب‌سایت یا برنامه موبایلی که از آن استفاده می‌کنید، توسط بانک یا مرجعی معتبر و شناخته‌شده طراحی شده باشد، می‌توان نسبت به امنیت آن اطمینان کامل داشت.
فواید ثبت خلافی چیست؟
ثبت خلافی خودرو در پرونده، یکی از قوانین مهم راهنمایی‌ورانندگی است که در برقراری نظم و در نهایت، کاهش تصادف‌های جاده‌ای و به‌خطرافتادن جان و اموال انسان‌ها، تاثیر به‌سزایی دارد. شاید از دیدگاه خیلی از افراد، این قوانین سخت‌گیرانه و در مواردی پرهزینه و ناعادلانه به‌نظر برسد، اما زمانی که آمار مرگ‌ومیر امروز را با گذشته مقایسه کنند، متوجه خواهند شد که پلیس با بهترین شیوه ممکن، توانسته سلامت رانندگان را تضمین کند.
البته ذکر این نکته لازم است که روش‌های زیادی برای پرداخت خلافی یک خودرو وجود دارد که برخی از آن‌ها، آنلاین هستند و برخی دیگر به‌صورت حضوری و آفلاین انجام می‌شوند که از میان همه آن‌ها، استفاده از شیوه‌های آنلاین، از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

*این پست صرفاً یک رپورتاژ آگهی است و سایت هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید