۱۴۰۲/۱۱/۱۹

آیا در حملات اخیر منطقه، ایران واقعا نقش داشت؟

یک کارشناس مسائل منطقه با اشاره به ناآرامی های اخیر در منطقه، به اصلاحات نیوز می‌گوید: حمله ای که آمریکا انجام داد به مواضع گروه‌های مقاومت بود نه مواضع سپاه پاسداران. الان هم به مواضع ایران حمله نشد که به ما ربطی داشته باشد و بخواهیم دخالتی داشته باشیم، بنابراین برخلاف آنچه که آمریکا می‌گوید، این حملات به مواضع ایران نبود.

حسن بهشتی پور کارشناس سیاست خارجی با اشاره اتفاقات منطقه و حملات آمریکا، به اصلاحات نیوز می‌گوید: تمام قرائن و شواهد نشان می‌دهد که گروه‌های حاضر در منطقه اینگونه نیستند که هرچه ایران بگوید این‌ها چشم بگویند، واقعا اینگونه نیست، ایران با آنها جبهه مقاومت را تشکیل داده و از نظر سیاسی و خط مشی باهم همسو هستند اما اینگونه نیست که نشسته باشند و ایران دستور دهد و آنها اجرا کنند. اخیرا نشریه پولیتیکو هم مطلبی نوشته بود که جبهه مقاومت چنین سیاستی ندارد که هر چه ایران بگوید را انجام دهد.

وی ادامه داد: حمله ای که آمریکا انجام داد به مواضع گروه‌های مقاومت بود نه مواضع سپاه پاسداران. الان هم به مواضع ایران حمله نشد که به ما ربطی داشته باشد و بخواهیم دخالتی داشته باشیم، بنابراین برخلاف آنچه که آمریکا می‌گوید، این حملات به مواضع ایران نبود.

او در ادامه با بیان اینکه حملات آمریکا تبلیغاتی و صرفا برای برداشتن فشار داخلی نبوده است، گفت: این ها حرف‌های رسانه‌ای است و واقعا نمی‌توانم ارزیابی دقیقی داشته باشیم. رسانه ها می‌گویند مواضع تخلیه شده بود، اما خب با توجه به این که سه سرباز آمریکایی کشته و ۴۰ نفر مجروح شدند، نیاز داشت که عملیاتی انجام دهد و در یمن، سوریه و عراق هم این عملیات را صورت داد و در پی این عملیات ۱۸ نفر کشته و چندین تن مجروح شدند، مگر در عملیات نمایشی انسان‌ها کشته می‌شوند؟ اگر مواضع تخلیه شدند پس این کشته ها از کجاست؟

حمله ای که آمریکا انجام داد به مواضع گروه‌های مقاومت بود نه مواضع سپاه پاسداران. الان هم به مواضع ایران حمله نشد که به ما ربطی داشته باشد و بخواهیم دخالتی داشته باشیم، بنابراین برخلاف آنچه که آمریکا می‌گوید، این حملات به مواضع ایران نبود.

این کارشناس می‌گوید: اینکه مواضع تخلیه شده بود صحت ندارد، ۱۸ نفر مردن، چه جور خالی کردن است؟ مثل این می‌ماند آمریکا بگوید اصلا به پایگاه ما حمله ای نشده، خب باور پذیر است؟ وقتی ۳ سرباز آمریکایی کشته شده! موضوع کاملا مشخص و شفاف است.

حسن بهشتی پور با بیان این موضوع که ایران قائل به فراگیر شدن جنگ نیست، گفت: وقتی ایران اعلام می‌کند که دخالتی در حملات نداشته یعنی نمی‌خواهد جنگ و تنش گسترش پیدا کند. این خواسته اسرائیل است که پای آمریکا به جنگ با ایران باز شود. ضمن این که مقاومت به حرف ایران گوش نکرده و در همین چند روز اخیر بار دیگر به مواضع آمریکا حمله کرده‌اند. همین نشان دهنده این موضوع است که نوکر دست به سینه ایران نیستند و تمام اعمال و رفتارشان را ایران تعیین کند، اصلا اینگونه نیست.

او در ادامه می‌گوید: ایران از ابتدا می‌گفت نقشی در حملات نداشتیم، برخی از گروهای اعلام کردند که حملات را متوقف می‌کنیم مانند کتائب لبنان، برخی دیگر از گروه‌ها هم همچنان حملاتشان را ادامه دادند. اسرائیل و آمریکا هم متحد استراتژیک همدیگر هستند اما اینگونه نیست که هرکدام هرچیزی گفت دیگری بگوید چشم.

وقتی ایران اعلام می‌کند که دخالتی در حملات نداشته یعنی نمی‌خواهد جنگ و تنش گسترش پیدا کند. این خواسته اسرائیل است که پای آمریکا به جنگ با ایران باز شود. ضمن این که مقاومت به حرف ایران گوش نکرده و در همین چند روز اخیر بار دیگر به مواضع آمریکا حمله کرده‌اند. همین نشان دهنده این موضوع است که نوکر دست به سینه ایران نیستند و تمام اعمال و رفتارشان را ایران تعیین کند، اصلا اینگونه نیست.

بهشتی پور با بیان اینکه اکنون شرایط مذاکره نیست ، گفت: من همواره از مذاکره میان ایران و آمریکا استقبال کرده و می‌کنم اما الان شرایط مساعد نیست، چرا که در آمریکا جمهوری خخواهان به شدت علیه ایران در حال فضاسازی هستند و در این شرایط چگونه بایدن پای میز مذاکره با ایران بنشیند؟ در داخل ایران هم برخی مخالف گفتگو هستند.

انتهای پیام/

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید