عمومی ۱۴۰۰/۰۹/۲۴

گروسی: با یک ایران متفاوت از سال ۲۰۱۵ سروکار داریم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اعلام اینکه ایران سال ۲۰۲۲ از لحاظ ظرفیت‌های هسته‌ای تفاوت زیادی با ایران سال ۲۰۱۵ دارد، مدعی شد همکاری‌های آژانس و ایران کُندتر از حد انتظار پیش می‌رود.

به گزارش اصلاحات نیوز؛ رافائل ماریانو گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس اعلام کرد که آژانس اکنون با یک ایران بسیار متفاوت از ایران سال 2015 (زمان حصول توافق هسته‌ای موسوم به برجام) سروکار دارد.

گروسی در این خصوص به آسوشیتد پرس گفت: «واقعیت این است که ما با یک ایران بسیار متفاوت سروکار داریم. سال 2022 به‌قدری با سال 2015 متفاوت است که باید تعدیلاتی را متناسب با این واقعیت‌ها مدنظر قرار دهیم به‌طوری که بازرسان ما بتوانند هرآنچه را در مذاکرات سیاسی [وین] مورد توافق قرار می‌گیرد [در ایران] بازرسی کنند.»

وی در خصوص اقدامات هسته‌ای ایران که در پاسخ به تحریم‌های یکجانبه آمریکا پس از خروج این کشور از برجام و همچنین کوتاهی طرف‌های اروپایی در اجرای تعهدات برجامی خود اتخاذ شده است، ادعا کرد: «هیچ کشوری به‌جز کشورهایی که سلاح هسته‌ای دارند، اقدام به غنی‌سازی در این سطح نمی‌کند، البته من بارها گفته‌ام که این بدان معنا نیست که ایران سلاح هسته‌ای دارد اما معنایش این است که این سطح از غنی‌سازی، نظارت و راستی‌آزمایی شدیدی را می‌طلبد.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی درباره تفاوت رویکرد دولت کنونی و دولت قبلی جمهوری اسلامی ایران در زمینه مسائل هسته‌ای گفت: «تفاوت محسوس است. شخص رئیس‌جمهور [رئیسی] و اطرافیانش با صراحت می‌گویند که نظراتی درباره برنامه هسته‌ای دارند. آنها درباره تعاملاتی که ایران [در دولت قبلی] با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و طرف‌های توافق هسته‌ای داشته است، نظرات سرسختانه‌ای دارند.»

وی در ادامه مدعی شد که همکاری با دولت جدید ایران «کُندتر از حد انتظار» پیش می‌رود و روابط آژانس با دولت رئیسی بسیار دیر برقرار شده است.

گروسی در حالی این ادعا را مطرح کرده است که با وجود گذشت تنها 4 ماه از استقرار دولت جدید جمهوری اسلامی ایران، وی تاکنون دو بار به تهران سفر کرده و با مقامات دولت سیزدهم گفتگو کرده است.

اواخر شهریورماه نیز مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران طی دیداری در مقر آژانس در وین، درباره همکاری‌های فی‌مابین تبادل نظر کردند.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید