۱۴۰۱/۰۲/۰۳

واکسن گارداسیل یا HPV چیست؟

واکسن گارداسیل یا HPV می‌تواند از بیماری های خطرناکی نظیر زگیل تناسلی و انواع سرطان ها از جمله سرطان دهانه رحم پیشگیری نماید.

 با تزریق واکسن گارداسیل بدن را علیه ویروس اچ پی وی نوع شش، یازده، شانزده و هجده محافظت میکنید. این واکسن در سه نوبت تزریق می شود، پس از تزریق اول، تزریق دوم حدود دو ماه بعد انجام می شود و تزریق سوم شش ماه پس از تزریق اول قابل انجام است.

*اگر اختلال و وقفه ای در تزریق دوم و سوم ایجاد شد، حداکثر این وقفه بایستی یک ماه باشد، نباید این وقفه بیش از یک ماه باشد.

انواع:

– واکسن چهارگانه با نام تجاری گارداسیل یا Gardasil به بازار عرضه شده است که علیه ژنوتیپ های 6، 11، 16 و 18 عمل می کند. این واکسن قدرت پیشگیری 70% برای کانسر سرویکس در زنانی که قبلاً به این ویروس آلوده نشده اند و همچنین قدرت پیشگیری تا 90% برای زگیل تناسلی را دارد.

– واکسن نه گانه با نام تجاری گارداسیل 9 هم با تأئیدیه FDA وارد بازار شده است که علیه ژنوتیپ های 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58 عمل می کند.

– یک واکسن دوگانه نیز علیه ژنوتیپ های 16 و 18 طراحی شده که فقط دارای تائیدیه در کشور استرالیا است.

همه این واکسنها به روش بازآرایی ژنتیکی تهیه شده و شامل پارتیکل های شبه ویروس فاقد DNA (در نتیجه غیرعفونی) هستند.

سه تزریق از این واکسن (در زمانهای صفر، 2 و 6 ماه)، تیتر بالایی از آنتی بادی در سرم بیش از 90% افراد دریافت کننده واکسن ایجاد می کند (به میزان 10 الی 104 برابر بیشتر از عفونت با HPV).

در دختران زیر 15 سال می توان از برنامه تزریق دو دوزی (6-0) هم می توان استفاده نمود و فاصله بین دوز اول و دوم می تواند حداقل 6 و حداکثر 12 ماه باشد.

زمان تجویز:

– این واکسن به حجم 0.5 میلی لیتر و به روش داخل عضلانی تزریق می شود. فواصل تزریق ، صفر، دو و شش ماهگی می باشد.

– بهتر است واکسیناسیون برای دختران و پسران در سن 12-11 سالگی انجام شود، در غیر اینصورت پسران تا 21 سالگی و دختران تا 26 سالگی باید واکسینه شوند.

– در مورد پسران و یا مردان باید تا 26 سالگی انجام گردد (در انگلیس توصیه می شود از 9 سالگی تا 45 سالگی تجویز شود).

– بهتر است واکسن قبل از اولین تماس جنسی تزریق شود، با این وجود مشاهده شده که تزریق واکسن برای زنانی که قبلاً هم تماس جنسی داشته اند مفید خواهد بود.

– زنانی که قبلاً به ژنوتیپ های موجود در واکسن آلوده شده اند نیاز به انجام واکسیناسیون ندارند.

– مدت زمان مصونیت ناشی از واکسن نامشخص بوده، ولی در مطالعات مختلف 5 سال ذکر شده است.

تزریق واکسن به معنی معاف شدن فرد از غربالگری روتین کانسر سرویکس نیست، زیرا امکان آلودگی با سایر ژنوتیپ های HPV همچنان وجود دارد و بعلاوه تاثیر واکسن در مواردیکه بصورت کامل تزریق نشده و یا بعد از آغاز تماس جنسی انجام شده است، کاهش می یابد.

آیا این واکسن در مردان موثر است؟
بله. واکسن گارداسیل در مردان نیز مؤثر است و می‌تواند زگیل تناسلی، سرطان مقعد، آلت و برخی ضایعات پیش سرطانی که توسط انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود محافظت کند. مردانی که با همجنس خود رابطه جنسی داشته باشند بیشتر در معرض بیماری‌های مرتبط با ویروس پاپیلومای انسانی تیپ ۶،۱۱،۱۶،۱۸ و سرطان معقد و آلت تناسلی هستند .

گارداسیل در چه سنی باید تزریق کنند؟
در حقیقت واکسن گارداسیل در دختران در دوره سنی نه تا بیست و شش سال تزریق می شود و در پسران در دوره سنی نه تا بیست و یک سال تزریق می گردد. ولی لازم به ذکر است، که این واکسن تا سنین ۴۵ سال قابل انجام است.

عوارض واکسن گارداسیل
یکی از سوالات شایع در میان افراد این است که آیا واکسن گارداسیل عارضه دارد؟ بایستی گفت؛ واکسن گارداسیل عارضه خاصی ندارد، تنها عارضه تزریق می باشد، که شامل: آلرژی، کهیر و خارش محل تزریق است و بسیار کم است و طی پانزده دقیقه اول پس از تزریق از بین می رود.

اما مسئله ای دیگر که در مقالات هست و خیلی بر روی آن تاکید می شود، این است که می تواند باعث ابتلا به بیماری پی یو اف و یا نارسایی زودرس تخمدان شود و ذخیره تخمدانی را کاهش دهد، آنچه در بعضی مقالات گفته شده این است که آلمینیوم موجود در این واکسن می تواند روی تخمدان رسوب نمایید و باعث نارسایی زودرس تخمدان و پی یو اف شود ولی این مورد تا به امروز به اثبات نرسیده است و تنها در برخی مقالات گفته شده است. ویروس اچ پی وی یک ویروس زنده ی انسانی است که دارای DNA و بیش از صد نوع می باشد.

چه کسانی نباید واکسن گارداسیل تزریق کنند؟
در صورتی که باردارید و یا به بیماری سخت مبتلا هستید تزریق واکسن گارداسیل برای شما با چنین شرایطی توصیه نمی شود.

همچنین در صورت ابتلا به آلرژی مخمر یا وجود حساسیت شدید بهتر است وضعیت خود را به پزشک اطلاع دهید. در صورتی که فردی به هر جز واکسن آلرژی شدید داشته باشد، نمی تواند واکسن تزریق نمایید.

آیا واکسن گارداسیل برای افرادی که از نظر جنسی فعال بودند، هم مفید است؟
افرادی که یک دوره بیماری اچ پی وی فعال داشته اند و سابقه رابطه جنسی داشته اند می توانند واکسن گارداسیل تزریق نمایند، زیرا تزریق این واکسن می تواند فرد را در برابر فشار های دیگری محافظت نمایید. شایان ذکر است، واکسن گارداسیل به منظور درمان انجام نمی شود، بلکه به پیشگیری از ابتلا به بعضی تایپ های زگیل تناسلی کمک می نمایید.

آیا افرادی که واکسن گارداسیل تزریق کرده اند، نیازی به انجام تست پاپ اسمیر خواهند داشت؟
واکسن گارداسیل به منظور پیشگیری از ابتلا به برخی نوع های ویروس اچ پی وی تزریق می شود، در صورتی که ارتباطی به تست پاپ اسمیر نخواهد داشت و فرد در صورت لزوم بایستی انجام این تست را فراموش نکند و به منظور غربالگری روتین سرطان رحم انجام این آزمایش را جدی بگیرد

مزایا و کاربرد واکسن گارداسیل
واکسن گارداسیل جهت مقابله با نوع های مختلفی از ویروس اچ پی وی ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد. در حقیقت با تزریق این واکسن می تواند از ابتلا به بیماری های همچون ذیل پیشگیری نمود.

انواع ویروس اچ پی وی

سرطان دهانه رحم
سرطان مقعد
سرطان آلت تناسلی
سرطان روده
زگیل تناسلی

هزینه واکسن گارداسیل
هزینه واکسن گارداسیل طبق تعرفه های مشخص و قیمت ارز تعیین می گردد. به همین منظور نمی توان هزینه دقیقی را مشخص نمود. در حقیقت قیمت واکسن گارداسیل در هر سال متفاوت می باشد. لذا برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص بهتر است با یک متخصص زنان و زایمان مشورت نمایید.

کلام آخر

واکسن گارداسیل از بهترین و موثرترین روش پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ پی وی است. جالب است بدانید که حتی افرادی که سابقه تماس جنسی داشته اند می تواند به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس اچ پی وی این واکسن را تزریق نمایند. در صورتی که خواهان تزریق این واکسن هستید با یک متخصص زنان و زایمان مشورت نمایید.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید