۱۴۰۱/۰۳/۳۰

هشدار؛ خطر سقوط اتریوم تا ۴۲۰ دلار

روند نزولی اتریوم در هفته‌های اخیر سرمایه‌گذاران زیادی را وارد ضرر کرده است. با این حال، تحلیل‌های موجود نشان می‌دهد که اگر این ارز دیجیتال حمایت خود در ۸۳۰ دلار را از دست بدهد، قیمت آن ممکن است تا ۴۲۰ دلار کاهش یابد.

به گزارش اصلاحات نیوز؛ قیمت اتریوم در ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) به زیر ۱,۰۰۰ دلار رسید و با وجود تعطیلات آخر هفته میلادی، فشار فروش بازار ارزهای دیجیتال همچنان ادامه داشت.

روز گذشته، قیمت اتریوم به ۸۷۹ دلار رسید که کف قیمتی آن از ژانویه ۲۰۲۱ (دی ۹۹) محسوب می‌شود و ۸۰ درصد پایین‌تر از اوج این ارز دیجیتال در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) است. این سقوط در حالی اتفاق افتاد که سرمایه‌گذاران نگران افزایش ۰.۷۵ واحد درصدی نرخ بهره بانکی در آمریکا بودند. این امر نه‌تنها بر بازار ارزهای دیجیتال تأثیر گذاشت، بلکه بازار جهانی سهام را هم وارد یک روندی نزولی قوی کرد.

نیک (Nick)، تحلیلگر سایت اکوینومتریکس (Ecoinometrics)، در این باره گفته است:

فدرال رزرو به‌سختی روند افزایش نرخ بهره را آغاز کرده و محض اطلاع، تاکنون چیزی از ترازنامه خود را نفروخته‌ است. این شرایط نشان می‌‌دهد که قطعاً روند نزولی بیشتری در راه است.

نمودار هفتگی قیمت اتریوم به دلار

سقوط اتریوم همچنان ادامه دارد؟

سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در روزهای اخیر همواره نگران اتریوم بوده‌اند. آنها می‌ترسیدند سقوط قاطعانه اتریوم به زیر ناحیه ۱,۰۰۰ دلار باعث لیکوییدشدن آن دسته از موقعیت‌های معاملاتی شود که از اهرم‌های بالایی استفاده می‌کردند. این امر به نوبه خود می‌تواند فشار نزولی بیشتری بر بازار اتریوم وارد کند.

ترس معامله‌گران زمانی افزایش یافت که پلتفرم‌های وام‌دهی بابل فایننس (Babel Finance) و سلسیوس نتورک (Celsius Network) برداشت‌های خود را به‌دلیل نوسانات بازار متوقف کردند.

این شرایط با انتشار اخبار مربوط به ناتوانی صندوق تری اروز کپیتال (Three Arrow Capital) در تأمین وثیقه لازم برای پیش‌گیری از لیکوییدشدن موقعیت‌های معاملاتی‌اش، بدتر و بدتر شد. گفتنی است دارایی‌های تحت مدیریت صندوق مذکور تا ماه مه (اردیبهشت) ۱۰ میلیارد دلار ارزش داشت. این اتفاق در حالی رخ داد که کمتر از یک ماه از سقوط شبکه تِرا می‌گذشت. این شبکه نیز زمانی ۴۰ میلیارد دلار ارزش داشت و روی پروژه استیبل کوین‌های الگوریتمی خود کار می‌کرد.

هم‌زمان با این رویدادها، فعالان بازار سرمایه زیادی را از اکوسیستم بلاک چین اتریوم خارج کردند. کاهش ارزش کل سرمایه قفل‌شده (TLV) اتریوم در دو مرحله رخ داد. اولین مرحله، در ماه مه (اردیبهشت) و کمی بعد از سقوط شبکه تِرا رخ داد. در آن زمان، ارزش سرمایه قفل‌شده در شبکه اتریوم ۹۴ میلیارد دلار کاهش یافت و سپس تا اواسط ماه ژوئن (خرداد)، این شاخص ۳۰ میلیارد دلار دیگر از ارزش خود را از دست داد.

ارزش کل اتریوم‌های قفل‌شده در پروتکل‌های دیفای

تحلیلگران سایت گلسنود (Glassnode)، در این باره گفته‌اند:

این اهرم‌زدایی که اکنون شاهد آن هستیم به‌وضوح برای سرمایه‌گذاران دردناک و شبیه یک بحران مالی کوچک است. با این حال، این شرایط فرصتی است که با استفاده از آن می‌توانیم اهرم‌های بیش از حد بالا را از بین ببریم و بازار سالم‌تری بازسازی کنیم.

قیمت اتریوم چقدر پایین می‌آید؟

سیاست‌های فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره بانکی و بدترشدن وضعیت بازار دیفای (DeFi) نشان می‌دهد قیمت اتریوم احتمالاً در ادامه باز هم کاهش پیدا خواهد کرد.

از لحاظ تکنیکال، محدوده ۱,۰۰۰ دلار حمایت روانی اتریوم است و این ارز دیجیتال باید آن را دوباره به دست بیاورد. با این حال، اگر اتریوم به روند نزولی خود ادامه دهد، ۸۳۰ دلار هدف بعدی آن خواهد بود. همین محدوده در فوریه ۲۰۱۸ (بهمن ۹۶) به‌عنوان مقاومت اتریوم عمل می‌کرد و قیمت این ارز دیجیتال پس از برخورد به آن ۹۰ درصد کاهش یافت و تا دسامبر ۲۰۱۸ (آذر ۹۷) به ۸۰ دلار رسید.

نمودار هفتگی قیمت اتریوم به دلار؛ حمایت‌های کلیدی پیش روی قیمت

در عین حال، اگر اصلاح اتریوم شبیه به چرخه نزولی سال ۲۰۱۸ باشد، قیمت این ارز دیجیتال ممکن است تا ۴۲۰ دلار کاهش یابد؛ سطحی که بین آوریل تا ژوییه ۲۰۱۸ (فروردین تا تیر ۹۷) به‌عنوان حمایت و بین اوت تا سپتامبر ۲۰۲۰ (مرداد و شهریور ۹۹) به‌عنوان مقاومت اتریوم عمل کرده بود. گفتنی است در چرخه مذکور قیمت اتریوم بیش از ۹۰ درصد از اوج آن زمان کاهش یافت.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید