۱۴۰۱/۰۴/۰۵

هدف اسرائیل ایجاد فشار بر ایران و روسیه نیز صرفأ به دنبال اهداف خودش در برجام است

سفیر پیشین ایران در انگلستان معتقد است: اسرائیل با کمک آمریکا در تلاش است تا بتواند مشکلات دیگری نیز برای ایران ایجاد کند تا ایران موفق به احیای برجام و لغو تحریم ها نشود. وقتی به چنین وضعیتی رسیده ایم می بینیم آقای مورا به تهران می آید و می خواهد به گونه ای ایران را به همکاری با آژانس تشویق کند.

به گزارش اصلاحات نیوز؛ سیدجلال ساداتیان در پاسخ به این سوال که پرونده هسته ای ایران بلاتکلیف است و در این شرایط شاهد سفر بایدن به منطقه هستیم که گفته می شود به اجماعی بر علیه ایران شکل خواهد داد. همچنین سفرهای منطقه ای بن سلمان در حال انجام است. آیا می توان گفت در آینده نزدیک شاهد تغییر در موازنه قدرت منطقه ای خواهیم بود؟ اظهار داشت: اگر بخواهیم موضوع را با محوریت برجام بررسی کنیم تلاش های طرفین در راستای این است که هر کدام به موفقیت خود برسند. طرفین چه کسانی هستند؟ یک‌ طرف ماجرا ایران و برخی از به ظاهر دوستان هستند مثل روسیه و چین که هر کدام به طور علنی منافع خود را دنبال می کنند و ایران گمان پی کند با کارت و توانمندی آنها می تواند در این مقطع زمانی کار خود را پیش ببرد. طرف دیگر غرب است و در راس آن آمریکا و اروپا است که بازیگر چاوشی به نام اسرائیل پشت سر آنها قرار دارد و تلاش می کند برجام به نتیجه نرسد و این اتفاق نیفتد برای اینکه با به نتیجه رسیدن برجام ایران صاحب توانمندی خوبی خواهد شد و می تواند به منابع مالی و بازار های بین المللی دست پیدا کند و روابط خود را با بسیاری از کشور ها عادی کند و این ها می تواند برای اسرائیل خطر ساز باشد و بیشترین تهدید را از ناحیه ایران معرفی می کند و تلاش دارد به ایران هراسی در غرب و در درون آمریکا دامن بزند و تا حدودی در این مسیر موفق بوده است و موفقیتش به این بود که علاوه بر جمهوری خواهان که از او حمایت می کنند تعدادی از نمایندگان کنگره آمریکا را نیز جلب کرده و آنها هم گاه و بی گاه اظهار نظری دارند و لوایحی را پیشنهاد می کنند که بتوانند اقداماتی انجام بدهد.

اسرائیل با کمک آمریکا در تلاش است تا بتواند مشکلات دیگری نیز برای ایران ایجاد کند

وی افزود: یک مورد وضعیتی است که ایران به عنوان خط قرمز خود خروج سپاه از تحریم را درخواست کرد و آنها در این تلاش بودند که بروند و مصوبه کنگره را بگیرند و مصوبه سنا را با ۶۶ رای گرفتند و دولت را موظف کردند تا سپاه را از تحریم خارج نکند. اینها تخریب ها و سنگ اندازی های صهیونیست ها است و غیر از کارهایی است که اسرائیل به شکل ترور و تخریب در داخل کشور انجام می دهد و یا به مواضع ایران در سوریه حمله می کند. اسرائیل با کمک آمریکا در تلاش است تا بتواند مشکلات دیگری نیز برای ایران ایجاد کند تا ایران موفق به احیای برجام و لغو تحریم ها نشود. وقتی به چنین وضعیتی رسیده ایم می بینیم آقای مورا به تهران می آید و می خواهد به گونه ای ایران را به همکاری با آژانس تشویق کند. احتمالا وعده هایی داده می شود و از آن طرف آقای جوزب بورل به تهران آمد و سعی کرد ماجرا را با پیامی که از طرف آمریکایی ها آمد حل و فصل کند همزمان با این ماجرا وزیر خارجه روسیه به تهران می آید تا ماجرا را به شکلی در تهران حل و فصل کند و تهران را برای همکاری بیشتر با این مجموعه تشویق کند. در این تلاش ها می‌بینیم رقابتی تنگاتنگ بین قدرت ها وجود دارد بلکه یکی بتواند به توافق قابل توجهی برسد.

اسرائیل با کمک آمریکا در تلاش است تا بتواند مشکلات دیگری نیز برای ایران ایجاد کند تا ایران موفق به احیای برجام و لغو تحریم ها نشود. 

روسیه اهدافی فراتر از برجام را دنبال می کند

ساداتیان تصریح کرد: در حواشی این وضعیت روسیه اهدافی دیگر و فراتر از برجام را دنبال می کند. او درگیر با بحران اوکراین است و این مساله باعث شده اروپا روسیه را تحریم کند و این کشور در فشار است و بازار انرژی اروپا از روسیه گرفته شده است. اروپا به دنبال از بین رفتن نیازمندی خود به انرژی روسیه است تا انرژی مورد نیاز خود را از بازار های دیگری تامین کنند همانطور که شاهد سفری از اتحادیه اروپا به شورای همکاری های خلیج فارس بودیم تا در مورد مساله انرژی توافقی امضا شود اما بازار ایران برای آن ها چیز دیگری است.

روسیه اهدافی دیگر و فراتر از برجام را دنبال می کند. او درگیر با بحران اوکراین است و این مساله باعث شده اروپا روسیه را تحریم کند و این کشور در فشار است و بازار انرژی اروپا از روسیه گرفته شده است.

خط لوله ایران که قبلا از آن طریق به ترکیه گاز صادر می کرد وجود دارد و به سرعت می توان به این امکان دسترسی پیدا کرد و اروپا بخشی از گاز مورد نیاز خود را از این طریق تامین کند. لذا به دنبال این هستند و بودند تا ایران را از طریق حل مساله برجام وارد این فضا کنند تا تامین کننده انرژی اروپا باشد. می توان این تلاش ها را فهمید. از طرفی تلاش هایی به کار گرفته می شود تا مانع شود زیرا در صورتی که اروپا انرژی خود را از طریق ایران و شورای همکاری های خلیج فارس تامین کند تحریم چند جانبه ای که بر علیه روسیه به کار گرفته شده موثر خواهد بود و عمده منبع اصلی درآمد روسیه است کاملا تحت فشار قرار می گیرد می توان این تلاش ها را که محسوس است دید و شاهد اتفاقات رخ داده بود.

/شفقنا

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید