۱۴۰۱/۱۱/۰۷

نوشیدن قهوه با معده خالی، آری یا نه؟

متخصصان می‌گویند روده شما قابلیت سازگاری قابل توجهی دارد، اما بایستی چند واقعیت را به خاطر داشته باشید.

شنیده ایم که نوشیدن قهوه پیش از خوردن صبحانه هنگام صبح می‌تواند به مخاط معده آسیب برساند. آیا این درست است؟ بسیاری از افراد لذت بردن از یک فنجان قهوه تازه دم کرده در اول صبح را راهی غیر قابل مذاکره برای آغاز روز خود می‌دانند. با این وجود، این روز‌ها در رسانه‌های اجتماعی ادعا‌های زیادی درباره قهوه مطرح می‌شود این که یک جرعه قهوه بدون خوردن غذا می‌تواند به روده شما آسیب برساند یا به بیماری‌ها و عوارض دیگری مانند نفخ، جوش پوستی، ریزش مو، اضطراب، مشکلات تیروئید یا عادت ماهانه دردناک بیانجامد و حتی باعث بروز ناباروری شود.

به گزارش فرارو به نقل از نیویورک تایمز، “کیم بارت” استاد فیزیولوژی و زیست شناسی در دانشکده دیویس در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید:”پژوهشگران از دهه ۱۹۷۰ میلادی به بررسی فواید و مضرات نوشیدن قهوه به ویژه در ارتباط با روده پرداخته اند”. انجمن گوارش آمریکا اشاره کرده که خوشبختانه معده می‌تواند انواع محرک‌ها از جمله قهوه را تحمل کند”.

دکتر بارت می‌افزاید:” معده راه‌های زیادی برای محافظت از خود دارد. برای مثال، یک لایه مخاطی ضخیم ترشح می‌کند و سپری قدرتمند بین پوشش معده و هر آن چیزی که می‌خورید ایجاد می‌کند”. او توضیح داد که این سپر هم چنین از معده در برابر محیط اسیدی طبیعی خود که به منظور تجزیه مواد غذایی لازم است محافظت می‌کند. او می‌گوید:”برای این که این که سیستم دفاعی معده از بین برود باید یک ماده بسیار خشن مصرف کنید، زیرا دائما در محیطی بسیار نامطلوب و مضر قرار دارد. معده کار خود را این گونه انجام می‌دهد”.
قهوه چگونه بر روده تاثیر می‌گذارد؟

دکتر “بایرون کرایر” رئیس مرکز تحقیقات پزشکی در مرکز پزشکی دانشگاه بیلور در دالاس می‌گوید:” مواد محرکی مانند الکل، دود سیگار و دارو‌های ضد التهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین) یا ناپروکسن به عنوان موادی شناخته شده اند که مکانیسم‌های دفاعی طبیعی معده ما را تغییر داده و به پوشش داخلی آن آسیب می‌رسانند”.

آزمایشگاه تحقیقاتی تحت نظارت او در درک این که چگونه دارو‌های مختلف و سایر مواد شیمیایی می‌توانند به معده و روده کوچک آسیب برسانند تخصص دارد. در حالی که برخی محرک‌ها می‌توانند معده را در برابر تشکیل اسید و زخم آسیب پذیرتر سازند چندین مطالعه بزرگ نشان می‌دهند که این مورد درباره قهوه صدق نمی‌کند. برای مثال، نتیجه مطالعه‌ای انجام شده در سال ۲۰۱۳ میلادی روی بیش از ۸ هزار نفر که در ژاپن سکونت داشتند هیچ ارتباط معناداری بین مصرف قهوه و ایجاد زخم در معده و روده را حتی در میان افرادی که سه فنجان یا میزان بیش تری قهوه در روز می‌نوشیدند نشان نداد.

دکتر کرایر گفته بود:”قهوه حتی به شکل غلیظ آن به احتمال زیاد آسیبی عینی به معده وارد نمی‌سازد”. با این وجود، قهوه روی روده تاثیر می‌گذارد و باعث تحریک حرکات روده شده و تولید اسید در معده را افزایش می‌دهد. در خارج از روده کافئین قهوه به عنوان عاملی تاثیرگذار در افزایش ضربان قلب و فشار خون شناخته شده است. اگر قهوه را پیش از زمان خوابیدن بنوشید خواب شما را مختل خواهد کرد”. دکتر کرایر می‌گوید:”با این وجود، این تغییرات موقتی هستند”.
آیا افزایش اسید معده مشکلی ایجاد می‌کند؟

دکتر “بارت” می‌گوید:” نوشیدن قهوه با معده خالی بعید است که به معده شما آسیب برساند، اما از جنبه نظری می‌تواند باعث احساس سوزش سر دل شود”. اگر غذا خورده باشید یا قهوه خود را با شیر یا خامه بنوشید این مواد به ایجاد بافر یا حائلی کمک می‌کنند که باعث خنثی شدن اسید ایجاد شده در نتیجه نوشیدن قهوه در معده کمک خواهد کرد. دکتر بارت می‌گوید:”بنابراین، نوشیدن قهوه (به ویژه قهوه سیاه) در صورتی که معده تان خالی باشد و غذا نخورده اید بیش از زمانی که آن را با شیر یا همراه با غذا می‌نوشید باعث کاهش Ph و در نتیجه اسیدی‌تر شدن محیط معده می‌شود”.

اگرچه کاهش اندک Ph مشکلی برای پوشش معده تان ایجاد نمی‌کند، اما می‌تواند برای پوشش مری شما مشکل ساز باشد، زیرا مری در برابر اسید آسیب پذیرتر است. علاوه بر این، نتیجه چندین مطالعه نشان داده که قهوه باعث اصطلاحا شُل شدن اسفنکتری شود که مری را به معده متصل می‌کند. در نتیجه، این مجرا باز شده و از جنبه نظری می‌تواند به اسید معده اجازه دهد راحت‌تر به سمت بالا به سوی مری پاشیده شده و علائم ناخوشایندی، چون سوزش سر دل را ایجاد کند.

با این وجود، حتی در این مورد نیز داده های قطعی ای وجود ندارند. نتیجه بررسی ۱۵ پژوهش صورت گرفته در سراسر اروپا، آسیا و ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ میلادی هیچ ارتباطی را بین مصرف قهوه و علائم سوزش سردل نشان نداده بود در حالی که در مقابل، نتیجه مطالعه ای صورت گرفته در سال ۲۰۲۰ میلادی با استفاده از داده های به دست آمده از بیش از ۴۸ هزار پرستار زن خطر بالاتری از آشکار شدن علاوم سوزش سردل را در میان مصرف کنندگان قهوه نشان داد.

برای درک این که قهوه چگونه ممکن است بر مری تاثیر بگذارد دانشمندان وضعیتی به نام “مری بارت” (اختلالی است که بر روی مری تاثیر می گذارد. در صورت ابتلا به مری بارت انواعی از سلول ها جایگزین سلول های طبیعی قسمت تحتانی مری می شوند) را برای مثال، در افرادی که مشکلات طولانی مدت رفلاکس اسید معده دارند بررسی کردند. در این شرایط سلول ‌های پوشاننده مری به سلول‌ های سخت ‌تر و شبیه معده تبدیل می ‌شوند تا از خود در برابر اسید محافظت کنند.

این تغییرات می تواند خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش دهد به خصوص اگر سابقه خانوادگی این بیماری را داشته باشید یا آن که سیگار استعمال کنید. با این وجود، مطالعه ای صورت گرفته در سال ۲۰۱۶ میلادی روی کهنه سربازان در ایالات متحده هیچ رابطه مشابهی با مصرف قهوه پیدا نکرد. پژوهشگرانی که آن بررسی را انجام دادند به این نتیجه رسیدند که در مورد وضعیت مری بارت اجتناب از نوشیدن قهوه احتمالا اقدامی مفید و کارساز نخواهد بود.
پس من باید چه کار کنم؟

متخصصان گوارش از نظر عملی به بیماران توصیه می کنند که به علائم خود توجه کنند. اگر پس از نوشیدن قهوه به طور مداوم متوجه درد سوزشی در قفسه سینه یا طعم ترش در دهان خود شدید ممکن است لازم باشد مصرف قهوه را کاهش دهید یا در کنار آن مصرف یک آنتی اسید را در نظر بگیرید. افزودن قدری شیر یا خامه یا خوردن یک لقمه کوچک غذا همراه با فنجان قهوه صبحگاهی می توانند کمک کننده باشد.

با این وجود، اگر هیچ علامتی مشاهده نمی کنید احتمالا در زمره افرادی هستید که پس از نوشیدن قهوه رفلاکس قابل توجهی را تجربه نمی کنند و می توانید در آرامش به نوشیدن آن ادامه دهید. دکتر کرایر به طور منظم از نوشیدن قهوه به صورت لاته یا کاپوچینو لذت می برد. او می گوید وجود شیر در قهوه تلخی آن را کاهش می دهد. او می افزاید:”به طور کلی نوشیدن قهوه فواید زیادی برای سلامتی دارد از جمله آن که با طول عمر، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی و محافظت در برابر بسیاری از سرطان ها از جمله سرطان کبد، پروستات، سینه و سرطان روده بزرگ مرتبط است”. دکتر کرایر می افزاید:”به منظور مقایسه شواهد بسیاری بیش تری برای فواید قهوه در قیاس با مضرات آن وجود دارد. این چیزی است که ارزش آن را دارد در نظر داشته باشید”.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید