عمومی ۱۴۰۰/۰۹/۱۹

مذاکرات وین؛ حساس و سریع، اخبار، از پذیرش توافقات حاصله در شش دوره قبل به عنوان مبنایی برای ادامه مذاکرات حکایت می‌کند

اخبار رسمی منتشره از گفتگوهای وزیر خارجه با مراجع تقلید و سخنان آنان در تایید مذاکره و تعامل ، قرینه مثبت دیگری است.

به گزارش اصلاحات نیوز؛ مصطفی باقری مقدم، کارشناس مسائل بین‌الملل نوشت:

همه دلبستگان به ایران و همچنین همه صلح جویان جهان ، خیره به وین و مذاکرات هسته ای ایران اند و چشم از آن ، برنمی دارند. 

تاخیر ایران در بازگشت به مذاکرات و سپس ورود طوفانی اش در اجلاس اول دور هفتم ، واکنش های متقابلی را برانگیخت و در فاصله هفته گذشته ، به اقدامات و اظهارات تند و بیسابقه ای در دولت بایدن انجامید. تحریم های جدیدی وضع شد ، محموله های دو کشتی ایرانی ضبط شد ، از مانور نظامی مشترک آمریکا و اسرائیل سخن به میان آمد . وزرای دفاع آمریکا و اسرائیل دیدار کردند و از آمادگی برای جهان بدون توافق با ایران سخن گفتند . لحن مقامات آمریکایی و اروپایی تا آنجا تغییر کرد که رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران نیز که در نرمی اظهارات زبانزد است به تندی پرداخت .

اظهارات مکرر دیپلمات های روسی و چینی و حتی سخنان پوتین در گفتگویش با بایدن ، خبر از زاویه گرفتن رویکرد روس ها و چینی ها نیز می داد . بوی رویدادهای پس از مذاکرات دوره دولت نهم به مشام می رسید که بار دیگر اجماعی جهانی با مخاطرات بسیار بیشتری علیه ایران برانگیخته شود !! اما آنگونه که بارها و بارها تاکید کرده ام منطق زمینه های موجود و مخاطرات بسیار حاد آن ، بخصوص در پرتو تجربه قبلی ، دلالت های دیگری دارد:

۱️⃣ اخبار، از پذیرش توافقات حاصله در شش دوره قبل به عنوان مبنایی برای ادامه مذاکرات حکایت می کند .

۲️⃣ نورنیوز رسانه نزدیک به شورای امنیت ملی ، در واکنشی مصالحه جویانه ، از خبرهایی در توافق با آژانس خبر داده است. 

۳️⃣ اخبار رسمی منتشره از گفتگوهای وزیر خارجه با مراجع تقلید و سخنان آنان در تایید مذاکره و تعامل ، قرینه مثبت دیگری است.

همه چیز حاکی از آنست که همگی در توافقی سریع ” جدی ” هستند و حتی در صورت عدم امکان توافق سریع ، توافقی موقت با آژانس برای تثبیت وضعیت و فراهم آوردن فرصت بیشتری برای مذاکره ممکن خواهد بود.

هنوز نمی توان با اطمینان کامل از قطعیت توافق سخن گفت اما آنگونه که بارها گفته شد منطق واقعیات ، این بار برای همه اطراف مذاکره ، بسیار اجتناب ناپذیرتر از همیشه است و خوشبختانه ، اخبار هم از سیر مذاکرات بسوی توافق حکایت می کند .

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید