۱۴۰۱/۰۳/۲۷

ما جنگ‌طلب نیستیم، جنگ بر ما تحمیل شده است

احمد مسعود می‌گوید طرفدار جنگ نیست، اما در حال حاضر تنها گزینه موجود جنگ است.

به گزارش اصلاحات نیوز؛ احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، گفت او هرگز طرفدار جنگ نیست و حتی در ۲۰ سال گذشته در مقابل طالبان نجنگیده‌، اما در حال حاضر تنها گزینه باقی‌مانده برای مردم، جنگ در برابر طالبان است.

رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود با شبکه تلویزیونی العربیه که پنجشنبه ۲۶ خرداد پخش شد، تاکید کرد که او حکومت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد.

مسعود گفت: «این گروه هیچ کاری برای بهبود زندگی مردم انجام نداده و از مردم مشروعیتی برای تحکیم ثبات در کشور کسب نکرده است.»

طرفدار جنگ نیستیم و حتی در ۲۰ سال گذشته در مقابل طالبان نجنگیده‌‌ایم، اما در حال حاضر تنها گزینه باقی‌مانده برای مردم، جنگ در برابر طالبان است.

احمد مسعود افزود در هیچ‌یک از دولت‌های پیشین افغانستان حضور نداشته و در مقابل طالبان هم نجنگیده است، اما مسیری که طالبان می‌روند نادرست است و باید در برابر آن مبارزه کرد.

او گفت: «توقع مردم این بود که طالبان پس از قدرت گرفتن، یک حکومت فراگیر در افغانستان ایجاد کنند تا همه گروه‌های اجتماعی در افغانستان خود را در آن احساس کنند، اما طالبان این کار را نکردند.»

 مسعود از عملکرد انحصارطلبانه طالبان و جلوگیری از حضور احزاب دیگر در ساختار سیاسی افغانستان انتقاد کرد و افزود: «طالبان حتی نمی‌خواهند که کشورهای مسلمان برای میانجی‌گری در بحران افغانستان حضور داشته باشند.»

حکومت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسیم.

 او در مورد فعالیت جبهه مقاومت ملی گفت: «ما در حال دفاع از خود هستیم و در داخل و خارج از افغانستان کار می‌کنیم. طالبان که فکر می‌کردند به‌ زودی مقاومت را درهم خواهند شکست، حالا با شگفتی به مقاومت نگاه می‌کنند.»

او گفت جبهه مقاومت در حال گسترش یافتن است و در دیگر استان‌های افغانستان نیز مقاومت شکل گرفته و تا زمان ایجاد یک حکومت فراگیر اسلامی، مقاومت با قدرت هرچه بیشتر جریان خواهد داشت. احمد مسعود، وضعیت مردم را وحشتناک توصیف کرد و گفت دختران در افغانستان حق آموزش ندارند و اقوام مختلف افغانستان، زیر شکنجه و ظلم قرار دارند و در صورتی که به این ظلم و شکنجه اعتراض کنند، به‌شدت سرکوب می‌شوند.

احمد مسعود همچنین به وجود اختلاف عمیق میان رهبری گروه طالبان اشاره کرد و گفت: «این اختلاف‌ها باعث شده است که ثبات در حکومت طالبان شکل نگیرد و بی‌ثباتی عامل اصلی بحران فعلی در میان گروه طالبان است.»

طالبان در زمینه مبارزه با تروریست‌ها هیچ قدمی برنداشته است.

او همچنین گفت طالبان برخلاف تعهدهایش به آمریکا و کشورهای جهان، در زمینه مبارزه با تروریست‌ها هیچ قدمی برنداشته است.

 به باور احمد مسعود، اختلاف و تنش میان رهبری طالبان باعث هرج‌ومرج در داخل افغانستان شده است و این مسئله باعث شده که سازمان‌های تروریستی در افغانستان به‌راحتی برای خود پناهگاه بسازند.

رهبر جبهه مقاومت افزود: «پس از گذشت نزدیک به یک‌سال از حکومت طالبان، حالا مشخص شد که برای دولت‌داری چیزی بیشتر از جنگ نیاز است. گرفتن یک کشور کار ساده‌ای است، اما اداره کردن آن به شدت دشوار است. یک دولت مشروعیت خود را از مردم می‌گیرد نه از نوک تفنگ و طالبان در حال حاضر چنین وضعیتی دارند.»

 او می‌گوید فسادی که طالبان در این ۱۰ ماه انجام داده‌اند، کمتر از فساد حکومت‌های پیشین نیست. با این حال مسعود در مورد جنگ با طالبان گفت: «ما نمی‌خواهیم بجنگیم، اما طالبان گزینه‌ای دیگری برای ما و جبهه مقاومت باقی نگذاشته‌اند.» او گفت که جنگ بر مردم افغانستان و جبهه مقاومت ملی تحمیل شده است و در وضعیت کنونی، گزینه دیگری وجود ندارد.

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی در روزهای سقوط دولت پیشین، برخلاف سایر رهبران سیاسی که به خارج از کشور فرار کردند، به پنجشیر رفت و جبهه مقاومت را علیه طالبان ایجاد کرد. هرچند طالبان موفق شدند با بسیج هزاران نیرو، پنجشیر را به تصرف خود در بیاورند، اما نیروهای مقاومت ملی که در بیشتر کوهپایه‌های پنجشیر و اندراب حضور دارند، از حدود دو ماه پیش جنگ شدیدی را علیه این گروه به راه انداخته‌اند. پس از آغاز نبرد جبهه مقاومت مقابل طالبان در پنجشیر، اکنون در مناطقی از استان کاپیسا، بغلان، تخار، بدخشان و مناطقی در مرکز افغانستان نیز جبهه‌های مقاومت شکل گرفته‌اند. طالبان حضور جبهه مقاومت را رد می‌کنند و می‌گویند که در پنجشیر جنگی وجود ندارد، در حالی که به گزارش منابع مستقل هم‌زمان در چند جبهه در پنجشیر، اندراب، تخار و بدخشان هم‌اکنون نبرد ادامه دارد.

نیروهای این جبهه مقاومت ملی، یک بالگرد طالبان را در بلندی دره آرزو در پنجشیر سرنگون کردند.

در تازه‌ترین مورد، صبغت‌الله احمدی، سخنگوی جبهه مقاومت ملی روز پنجشنبه در توییتی گفت نیروهای این جبهه، یک بالگرد طالبان را در بلندی دره آرزو در پنجشیر سرنگون کردند.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید