۱۴۰۰/۱۲/۱۸

قطر بین ایران و آمریکا میانجیگری می‌کند

فایننشیال تایمز مدعی شد: در حالی که قدرت‌های غربی در تلاش برای متقاعد کردن رهبران ایران برای امضای توافق برای احیای توافق هسته‌ای هستند، قطر نقش خود را در میانجیگری بین ایالات متحده و ایران افزایش داده است.

به گزارش اصلاحات نیوز؛ فایننشیال تایمز مدعی شد: در حالی که قدرت‌های غربی در تلاش برای متقاعد کردن رهبران ایران برای امضای توافق برای احیای توافق هسته‌ای هستند، قطر نقش خود را در میانجیگری بین ایالات متحده و ایران افزایش داده است.

در این گزارش آمده است: پس از یازده ماه مذاکرات غیرمستقیم در وین، مقامات هشدار می‌دهند که زمان رو به اتمام است. این در حالی است که قطر به درخواست واشنگتن و تهران به عنوان یک واسطه عمل می‌کند و مذاکرات در پایتخت اتریش را تکمیل می‌کند تا بین این دشمنان تاریخی اعتماد ایجاد کند.

فایننشیال تایمز در این گزارش ادعا کرد که دوحه پیام‌هایی را بین دو طرف مبادله کرده است و به دنبال رفع نگرانی‌های ایران، از جمله موارد مربوط به درخواست این کشور مبنی بر ارائه تضمینی از دولت بایدن مبنی بر اینکه دولت آینده ایالات متحده نتواند به‌طور یکجانبه از توافق خارج شود، است.

یک مقام آگاه مدعی شد: مقامات قطری همچنین برای تسهیل گفت‌وگوهای مستقیم بین واشنگتن و تهران، در صورت احیای توافق، تلاش کرده‌اند تا اطمینان حاصل شود که هرگونه موضوع باقی مانده، مانند تبادل زندانیان و رفع تحریم‌های اضافی، در آینده قابل بررسی است.

این دیپلمات گفت: «هر دو طرف واقعاً به توافق نیاز دارند و تمایل در هر دو طرف وجود دارد، اما بزرگترین مشکل اعتماد است. هر کدام فکر می‌کنند طرف مقابل توافق را نمی‌خواهد، که درست نیست.»

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که نقش قطر در حمایت از تلاش‌ها برای ازسرگیری اجرای کامل برجام بسیار مفید بوده است.

یک مقام ایرانی از گفت‌وگو درباره نقش خاص قطر خودداری کرد، اما گفت که قطر و یکی دو کشور دیگر در برخی موارد پیام‌هایی از سوی آمریکا آورده‌اند.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید