۱۴۰۱/۰۵/۱۳

علی باقری هیچ نوع تسلط فردی و زبان دیپلماتیک ندارد

علی بیگدلی استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین‌الملل با انتقاد از نوع رفتار تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران تأکید کرد: تا زمانی که دیپلمات‌های ایرانی در جریان مذاکرات هسته‌ای یک سیاست واحد و یکدست را مطرح نکنند نمی‌توانند نظر طرف‌های اروپایی و آمریکایی را جلب کنند. واقعیت این است که یک جریان راست افراطی نظرات خود را به تیم مذاکره‌کننده کشورمان تحمیل می‌کند.

به گزارش اصلاحات نیوز؛ علی باقری کنی مذاکره کننده هسته ای ایران به وین رفته تا گفتگوهای احیای برجام را پس از وقفه ای ۵ ماهه از سر بگیرد. علی بیگدلی تحلیلگر مسائل بین‌الملل در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین و در بخشی از گفت‌وگو در خصوص فضای مبهم دیپلماسی کشورمان پس از استقرار دولت سیزدهم، اظهار کرد: تیم دیپلماسی دولت سیزدهم از دو مشکل اساسی رنج می‌برد که مورد نخست آن ارتباط مستقیم با آقای باقری کنی مذاکره کننده ارشد کشورمان دارد.

وی اضافه کرد: آقای باقری کنی توانمندی لازم برای انجام یک دیپلماسی مدرن را ندارد و یک سیاست منعطف که از ضروریات کار دیپلماسی است، دنبال نمی‌کند. 

مخالفان برجام در تیم دیپلماسی حضور دارند 

این استاد دانشگاه در خصوص دومین مشکل در تیم دیپلماسی دولت سیزدهم، عنوان داشت: به این دلیل که نظام سیاسی کشور یکدست شده و افرادی همچون آقایان باقری کنی و سعید جلیلی که از اساس با برجام مخالف بودند در قدرت قرار گرفته‌اند، و در کنار این موضوع فضایی که در شورای‌عالی امنیت ملی و همچنین نگاه سپاه پاسداران وجود دارد؛ موجب شده تا مذاکرات برجامی طولانی مدت و در عین حال بی نتیجه شود. 

بیگدلی گفت: تیم دیپلماسی جدید هنوز به یک سیاست واحد، مستقل و قدرتمند نرسیده تا بر اساس آن در صحنه مذاکرات حاضر شود. در حالیکه تیم مذاکره‌کننده قبلی و شخص آقای «ظریف» از امکانات و توانایی بالایی برخوردار بود و بر اساس تسلط فردی و فضای ایجاد شده می‌توانست با قدرت در صحنه دیپلماسی حاضر شود.

تحلیلگر مسائل بین‌المللی با انتقاد از تسلط کم علی باقری کنی بر برخی الزامات حضور در عرصه دیپلماسی، به دیده بان ایران گفت: آقای باقری کنی حتی زبان انگلیسی لازم برای مذاکره را نمی‌داند و به طور کل یک تیم ضعیف در کنار او قرار دارد. البته نباید از فشارهای جریان «راست افراطی» همچون «روزنامه کیهان» و برخی از افراد نزدیک به سپاه و افرادی در شورای‌عالی امنیت ملی بر تیم مذاکره‌کننده فعلی نیز بگذریم.

بیگدلی خاطرنشان کرد: مجموع شرایط پیش آمده عاملی شده تا تیم دیپلماسی فعلی از توانمندی کافی برای رسیدن به سیاست واحد و یکدست در عرصه مذاکرات دور بماند. موضوعی که حتی موجب گلایه طرف‌های اروپایی و آمریکایی در روند مذاکرات احیای برجام نیز شده است.

/دیده‌بان ایران

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید