۱۴۰۰/۱۲/۲۳

صدیقی: امربه‌ معروف و نهی از منکر جوش دادن مردم به حکومت است

ئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت: امربه‌ معروف و نهی از منکر یک کار سیاسی به‌ تمام‌معنا است. پشتوانه حکومت است. جوش دادن مردم به حکومت است.

به گزارش اصلاحات نیوز؛ آیت‌الله کاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور، همراه با هیأتی از مسئولان این ستاد در نشستی با محمد اسلامی، معاون رییس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و جمعی از مسئولان این سازمان که در سالن شهید شهریاری سازمان برگزار شد ، با تبریک اعیاد شعبانیه افزود: آمدیم تابه منظور اجرای قانون امربه‌معروف با هم بیعت کنیم و برای اجرای این قانون الهی، قرآنی، نبوی و ولایی ملتزم و متعهد شویم و قانون مصوب مجلسمان را اجرا کنیم. امربه‌معروف و نهی از منکر یک بعد عمومی برای تک‌تک ما استاندارد دارد مثل نماز و روزه و جهاد. ما نسبت به هم باید این معروف‌ها را مواظب باشیم. کسی این معروف‌ها را از دست ندهد.

وی در مراسم اعطای احکام امر به معروف و نهی از منکر مسئولان سازمان انرژی اتمی افزود: امربه‌معروف کار ظریف و خطرناکی است. در خیلی‌ موارد امربه‌معروف نیست، عقده‌گشایی است. فرد می‌خواهد گردن‌کلفتی، بی‌اشکالی و منم بودن خودش را نشان بدهد. این کار امربه‌معروف نیست و از ابتدا می‌لنگد. امربه‌ معروف مانند یاخته‌های سفید بدن هستند، بُعد دفاعی دارند تا بدن سالم بماند.

آیت‌الله صدیقی بصیرت را حائز اهمیت دانست و گفت: همه باید یاد بگیرند موقعیت طرف را بشناسند. حدود مسئولیتش را اشراف داشته باشند. نسبت خودش را با طرف مقابل بسنجد. آیا از او بالاتر است یا با او قرین است یا پایین‌تر از اوست. همه اینها را باید حساب کرد. اینها روانشناسی، جامعه‌شناسی اخلاق و در رأس همه اینها پایندبودن به تحصیل رضای خدا و سیاست می‌خواهد.

امربه‌ معروف و نهی از منکر پشتوانه حکومت و در عین حال دفاع از مردم در مقابل دولت است

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور ادامه داد : امربه‌ معروف و نهی از منکر یک کار سیاسی به‌ تمام‌معنا است. پشتوانه حکومت است. جوش دادن مردم به حکومت است. در عین حال دفاع از مردم در مقابل دولت است. مبادا دولت حق مردم را ضایع کند. امربه‌معروف دستور خیلی مهم و حیاتی و زندگی سازی است. باید اینها را آموزش داد. گروهی از نخبگان هر مجموعه‌ای باید جلسات مستمر داشته باشند. اوضاع را ارزیابی و دقیق این قانون را اجرا کنند وگرنه قانون را ضایع می‌کنند. کما اینکه تاکنون امربه‌معروف و نهی از منکر وجهه‌ای کسب نکرده است. قانون پرجاذبه، زندگی ساز و قدرت آفرین تبدیل شده به مسئله‌ای که مردم فکر می‌کنند اعمال خشونت، طعنه زدن یا سوءاستفاده است.

گام اول امر به معروف جهاد تبیین است

آیت الله صدیقی گفت: امربه‌ معروف سه جبهه دارد. جایی هست که طرف توجیه نیست، برایش استدلال کنید. بر مبنای جهاد تبیین که حضرت آقا می‌فرمایند او را توجیه کنید که بپذیرد، تحمیل نکنید. با حکمت و استدلال به فکرش بقبولانید نه به جسمش. کاری کنید قبول کند، باور کند. هم کار فکری کنید هم کار احساسی. قرآن می‌گوید اول روی فکرش کار کن دوم روی دلش. دلشان را نرم کنید. حالا آدمی که نه اهل فکر است و نه اهل دل، با او هم تراز نشوید، با او هم مدیریت کنید. می‌خواهید چیزی را درک کنید، دفاع کنید، بهترین راه را پیدا کنید. یک معاند را اول مخالف کنید بعد مخالف را موافق کنید.

بایسته های برنامه ریزی در مدیریت امر به معروف

وی افزود: ما باید گام‌به‌گام حرکت کنیم. یک روزه نمی‌شود. رعایت اولویت‌ها را داشته باشید. اینها هم برنامه و نشست می‌خواهد. امربه‌معروف یک تکلیف قانونی است و همه باید پایند باشند. لذا باید وقت گذاشت، برنامه‌ریزی کرد، اطلاعات دقیق از مجموعه داشت، باید معروف‌های متروک و منکرات معمول را شناسایی کرد. برای معروف‌های متروک باید چاره‌ای کرد و برای منکرهای معمول هم باید دارو پیدا کرد.

شورای امربه‌معروف و نهی از منکر در این جهت به عنوان یک مؤمن در تراز خون شهیدان مکلف است دین خود را در ابعاد مختلف رواج دهد. جوری نباشد که در جایی نسبت به دین بی‌مهری شده باشد.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور گفت : بعد دیگر، بعد مسئولیت‌هاست. هرکسی در هر مجموعه‌ای که مسئولیتی دارد باید ببینم آیا واقعاً اهلیت جایگاهش را دارد. اگر اهلیت دارد باید تشویق و کمکش کنیم. اگر اهلیت ندارد تدبیر کنیم. طوری تدبیر و چاره‌جویی کنیم که در هر کار بهترین فرد عهده‌دار مسئولیت باشد. این هم جز تکالیف عمومی حکومتی است.

آیت الله صدیقی ادامه داد: بُعد سوم مسائل تخصصی هر اداره است. مسائلی که متخصص هر رشته و فن باید به آن وارد شود. حتی رهبر معظم انقلاب هم در این مورد از متخصصین پیروی می‌کنند با اینکه خودشان مرجع تقلید هستند و میلیون‌ها مقلد دارند. در کارهای تخصصی همه نباید دخالت کنند. باید شورای ما برای هر کاری یک متخصص به عنوان کسی که می‌تواند نظارت کند، امتیازات را شناسایی و نسبت به امتیازات تشویق کند و جاهایی که باید کاری انجام شود و نمی‌شود آنجا نهی از منکر کند و کاری کند که کار بدون نقیصه انجام شود.

در پایان این نشست احکام مهندس اسلامی به عنوان رئیس شورا و هم چنین جانشین رئیس، دبیر و اعضاء شورای امر به معروف و نهی از منکر سازمان انرژی اتمی ایران ، به دست آیت‌الله صدیقی اعطاء شد.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید