۱۴۰۲/۰۳/۰۹

رضا مراد صحرایی، وزیر جدید آموزش و پرورش کیست؟

رضا مراد صحرایی، جانشین یوسف نوری شده است. تصدی او به وزارت آموزش و پرورش در شرایطی است که از اواخر سال گذشته تا کنون، مشکلات زیادی از جمله تعویق در پرداخت حقوق معلمان، پیرامون وزارت اموزش و پرورش وجود دارد. بنابراین، صحرایی برای اداره وزارتخانه تحت هدایت خود به طور حتم با چالش‌هایی جدی رو به رو خواهد شد.

اصلاحات نیوز؛ امروز سه شنبه ۹ خرداد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی صلاحیت رضا مراد صحرایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش را بررسی کردند. وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با ۱۶۷ رای موافق و ۸۶ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع و آرای باطله ۲ رای موفق به کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس شد.

رضا مراد صحرایی، جانشین یوسف نوری شده است. تصدی او به وزارت آموزش و پرورش در شرایطی است که از اواخر سال گذشته تا کنون، مشکلات زیادی از جمله تعویق در پرداخت حقوق معلمان، گریبان‌گیر وزارت آموزش و پرورش بوده است. در ارتباط با کارنامه و سوابق صحرایی، سکاندار جدید وزارت آموزش و پرورش می‌توان به محورهای ذیل اشاره کرد:

سوابق تحصیلی رضا مردا صحرایی

رضا مراد صحرایی متولد دوم بهمن ۱۳۵۵ در تهران است. او دیپلم خود را از دانشسرای تربیت معلم شهید رجایی شهرستان نورآباد لرستان گرفته است. مدرک کارشناسی دبیری آموزش زبان انگلیسی مراد صحرایی حاصل تحصیل او در دانشگاه رازی کرمانشاه است. او مدرک کارشناسی ارشد زبان شناسی همگانی خود را از دانشگاه علامه طباطبایی اخذ کرده و برای تحصیل در مقطع دکترای زبانشناسی همگانی نیز در دانشگاه علامه طباطبایی تحصیل کرده است. صحرایی در دوران تحصیل خود به عنوان دانشجوی منتخب کمیته انتخاب دانشجوی نمونه کشوری ۱۳۷۸، دانشجوی نمونه کشوری ۱۳۷۹ و رتبه سوم جشنواره بین‌المللی فارابی ۱۳۹۴ انتخاب شده بود.
سوابق شغلی وزیر جدید آموزش و پرورش

مراد صحرایی سابقه ۱۷ سال تدیس در مقاطع مختلف تحصیلی را در کارنامه خود دارد. او کار خود را در آموزش و پرورش به عنوان معلم پایه آغاز کرده و سابقه تدریس در مدارس ابتدایی و متوسطه آموزش و پرورش را در کارنامه خود دارد. از دیگر سوابق وی تدرس در دانشگاه است. از سوابق شغلی صحرایی می‌توان به استاد تمام رشته زبان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، استاد پژوهشگر برتر کشور در وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و درمان معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی، رئیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبایی، مدیرکل آموزش عالی بنیاد شهید و ایثارگران کشور سرپرست معاونت فرهنگی بنیاد شهید و ایثارگران، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی و … اشاره کرد.
آثار و تالیفات رضا مراد صحرایی

مراد صحرایی بیش از ۴۰ عنوان کتاب چاپ شده در حوزه آموزش زبان فارسی و موضوعات دیگر دارد و اقدام به ترجمه ۱۰ جلد کتاب کرده است. این کتاب‌ها عمدتا در حوزه‌های آموزش زبان، فرهنگ، سیاست و تاریخ هستند. همچنین مراد صحرایی بیش از ۷۰ مقاله علمی پژوهشی داخلی و خارجی دارد.
از ریاست دانشگاه فرهنگیان تا وزارت آموزش و پرورش

صحرایی، از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان منصوب شد. اما پس از استعفای یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، با حکم رئیس جمهور، رضامراد صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش منصوب و جلسه استقرار او هم برگزار شد.
فرزندان وزیر آموزش و پرورش در مدارس دولتی!

اخیرا رضا مراد صحرایی اشاره کرده که فرزندانش در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند. او در توضیح این موضوع گفت: دو فرزندم در مدرسه شاهد تحصیل می‌کنند. مدارس شاهد جزو مدارس دولتی است و برای ثبت‌نام فرزندان فرهنگیان و ایثارگران امتیازاتی اختصاص می‌دهد البته پسرم مقام استانی اذان را کسب کرده است؛ با این حال ابتدا می‌خواستم فرزندم را در مدرسه‌ای دولتی در بلوار کشاورز تهران ثبت‌نام کنم، اما به دلیل محدوده‌بندی جغرافیایی ثبت‌نام نکردند.»

وی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: «بنده برنامه‌ای را به مجلس پیشنهاد کردم که در این برنامه، تحول آموزش و پرورش در ۹ محور ترسیم شده است و کلیدی‌ترین بخش مدرسه است. با ایده به مدرسه بازمی‌گردیم به دنبال تحول هستیم همچنین مدارس دولتی باید به گونه‌ای رشد یابد که مردم به مدارس دیگری نروند به همین دلیل باید بر روی مدارس دولتی در تمام ابعاد فضا، معلمان و برنامه‌های آموزشی و تربیتی کار کنیم. مدارس باید رتبه‌بندی شوند البته اکنون برای ورود دانش‌آموزان به مدارس تیزهوشان (سمپاد) شاهد رقابت هستیم با این حال برخی مدارس خصوصی از تیزهوشان هم بهتر هستند.»

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید