۱۴۰۱/۰۴/۲۸

در نشست خبری رئیسی و اردوغان چه گذشت؟

رییس جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با رجب طیب اردوغان با تاکید بر اینکه این سطح از روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور حتماً کافی نیست و می‌تواند به سطح بالاتری حرکت کند گفت: در این روند به سطحی تا سه برابر بالاتر از میزان فعلی توجه داریم.

به گزارش اصلاحات نیوز؛ ابراهیم رئیسی در نشست خبری امضای اسناد مشترک همکاری بین ایران و ترکیه با تبریک ایام عید قربان و غدیر، اظهار کرد: بدون تردید سفر آقای اردوغان به ایران نقطه عطفی برای ارتقای سطح همکاری دو کشور خواهد بود. در مذاکرات، اراده جدی دو کشور برای این امر و ارتقای سطح روابط حوزه‌های مختلف از جمله سیاسی و اقتصادی و دیگر حوزه‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

رییس جمهوری یادآور شد: این سطح از روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور حتماً کافی نیست و می‌تواند به سطح بالاتری حرکت کند و در این روند به سطحی تا سه برابر بالاتر از میزان فعلی یعنی تا سی میلیارد دلار را هدف گذاری کرده ایم که پتانسیل آن در هر دو کشور وجود دارد.

رئیسی ادامه داد: تاسیس شهرک‌های صنعتی بین دو کشور که به صورت مشترک دنبال می‌شود در این مذاکرات مطرح شد. همچنین تاسیس پارک‌های علم و فناوری که با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان دو کشور باشد هم مورد توجه قرار گرفت.

قرارداد 25 ساله انتقال گاز بین ایران و ترکیه تمدید خواهد شد.

وی با اشاره به تمدید قرارداد انتقال گاز به ترکیه اظهار کرد: این امر قبلاً هم مورد تاکید بود امروز هم بر آن تاکید مجدد شد تا انتقال گاز شکل فعال‌تری به خود بگیرد.

رییس جمهوری همچنین تاکید کرد: توسعه سرمایه‌گذاری بین دو کشور از دیگر نکات مورد تأکید در این نشست بود. فعالیت شرکت‌های که در ترکیه و ایران فعال هستند و دنبال کردن فعالیت مشترک آنها در هر دو کشور می‌تواند منجر به توسعه روابط ایران و ترکیه شود.

رئیسی همکاری دو کشور در مسائل امنیتی را بسیار مهم دانست و گفت: دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی دو کشور می‌توانند در جهت امنیت دو کشور فعالیت کنند. همچنین مبارزه با تروریسم، مواد مخدر، جرایم سازمان‌یافته هم از نکات مورد تأکید هر دو کشور در این نشست بود.

وی تصریح کرد: تروریسم ممکن است اسامی مختلفی داشته باشد، اما تروریسم از سوی هر کسی که امنیت منطقه را به خطر می‌اندازند باید مورد توجه باشد. به ویژه که ما به برخورد با تروریسم تحت هر عنوانی تاکید داریم و در این زمینه دیدگاه غربی‌ها که تناقض آمیز است را رد می‌کنیم.همکاری دو کشور در مسائل منطقه‌ای از مواردی بود که مورد تأکید قرار گرفت و هر دو کشور بر حفظ تمامیت ارضی کشور سوریه تاکید دارند. روابط خوب دو کشور می‌تواند منتهی به روابط منطقه‌ای و بین‌المللی بهتر شود که این دو کشور هم در امنیت منطقه و هم امنیت بین‌المللی می‌توانند نقش داشته باشند و معتقدم مذاکرات انجام شده امروز به این مهم و اهداف در جهت آن، کمک می‌کند. امیدواریم سند راهبردی امروز، منتهی به روابط گسترده بین دو کشور شود و چشم‌انداز روشن و آینده درخشان در روابط میان دو کشور را به همراه داشته باشد.

اردوغان: برای همبستگی‌ایران و ترکیه در صنایع دفاعی اهمیت قائل هستم

رجب طیب اردوغان نیز در نشست خبری پس از امضای اسناد مشترک همکاری بین ایران و ترکیه اظهار کرد: هفتمین نشست شورای همکاری ترکیه و ایران را پیش از این نشست به پایان رساندیم و مطمئن هستم رایزنی‌های ما باعث ارتقای روابطمان خواهد شد.

وی افزود: من چشم‌انداز آقای رئیسی برای ارتقای همکاری‌های ایران با همسایگانش را بسیار مثبت ارزیابی می‌کنم. در موارد سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی و تجاری هم وزرا و هم روسای جمهور دو کشور به رایزنی پرداختند.

حجم ۳۰ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری دو کشور در نظر داشتیم اما به دلیل پاندمی کرونا این سطح به شکل معناداری کاهش یافت و به حجم ۷ میلیارد دلاری رسید. ولی معتقدم با حجم تلاش‌های دو طرف به ویژه در زمینه توسعه صنایع دفاعی و برداشتن گام‌هایی در زمینه نفت و گاز، می‌توانیم این مسیر را هموارتر کنیم.

رییس جمهوری ترکیه یادآور شد: حجم ۳۰ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری دو کشور در نظر داشتیم اما به دلیل پاندمی کرونا این سطح به شکل معناداری کاهش یافت و به حجم ۷ میلیارد دلاری رسید. ولی معتقدم با حجم تلاش‌های دو طرف به ویژه در زمینه توسعه صنایع دفاعی و برداشتن گام‌هایی در زمینه نفت و گاز، می‌توانیم این مسیر را هموارتر کنیم.

اردوغان اظهار کرد: من برای همبستگی‌مان در امر صنایع دفاعی خیلی اهمیت قائل هستم. همانطور که آقای رئیسی گفت مبارزه ما با سازمانهای تروریستی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ما سازمان‌های تروریستی مثل پ‌ک‌ک، ی‌پ‌گ و از این قبیل گروه‌ها را در لیست سازمان‌های تروریستی ناتو هم وارد کرده‌ایم. این سازمان‌ها در هر کشوری که موجودیت داشته باشند، باعث برهم خوردن ثبات در این کشورها می‌شوند و ما باید با همه این سازمان‌های تروریستی برخورد داشته باشیم.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید