۱۴۰۱/۰۱/۰۸

خالق «بیسکویت مادر» درگذشت

رضا تهرانچی کارآفرین پیشرو، موسس کارخانه ویتانا و از برندگان نشان امین الضرب در گذشت. او از کارآفرینان خلاق کشور بود که با تولید بیسکویت مادر در ذهن همه ما ایرانی‌ها ماندگار شد.

به گزارش اصلاحات نیوز؛ مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در توئیتی اعلام کرد: رضا تهرانچی کارآفرین پیشرو، موسس کارخانه ویتانا و از برندگان نشان امین الضرب در گذشت.

او از کارآفرینان خلاق کشور بود که با تولید بیسکویت مادر در ذهن همه ما ایرانی‌ها ماندگار شد. روح این صنعتگر پیشکسوت شاد، یادش گرامی باد و راهش ادامه‌دار باشد.

رضا تهرانچی خالق بیسکویت مادر، بنیانگذار کارخانجات ویتانا، (زاده ۱۳۰۲ کاشان – درگذشت ۸ فروردین ۱۴۰۱) مدیر صنایع غذایی و کارآفرین اهل ایران متولد سال ۱۳۲۰ در کاشان بود که در ۸ فروردین ۱۴۰۱ در سن ۹۹ سالگی درگذشت.

بیسکویت مادر قدیمی‌ترین بیسکویت‌ تولیدشده در ایران است که از سال ۱۳۳۷ توسط شرکت ویتانا تولید می‌شود. بر روی بسته‌های این بیسکویت تصویر یک مادر به همراه نوزاد خود دیده می‌شود. شعار این بیسکویت برای سال‌ها این بود:

کارخانه ویتانا در سال ۱۳۳۵ توسط برادران تهرانچی در خیابان امیریه در تهران راه‌اندازی شد.

برادران تهرانچی از آلمان و انگلیس دستگاه‌های بیسکویت‌سازی وارد کردند و تولید مستمر بیسکویت را در کارخانهٔ این شرکت آغاز نمودند. این شرکت در ابتدا، یعنی حدود سال‌های ۱۳۳۳ به‌ صورت کارگاه کوچکی بود که بعدها بزرگ‌تر شد. بر اساس اسناد و مدارک سازمان ثبت شرکت‌ها، ویتانا اولین تولیدکنندهٔ بیسکویت و نان صنعتی در ایران است.

آن‌ها یک جمله معروف داشتند: «بیسکویت مادر باید به راحتی با دندان شکسته شود و با آب دهان نرم شود.» ویتانا از سال ۱۳۸۷ با مالکیت بخش خصوصی به کار خود ادامه می‌دهد.

شم کارآفرینی و استقلال مالی از دوران جوانی با تهرانچی بود و همین انگیزه باعث شد تا در محله امیریه، کلاس آموزش ماشین‌ نویسی تاسیس کند.

در سال ۱۳۲۰ بعد از اخذ دیپلم دبیرستان در رشته دندانپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد و در سال ۱۳۲۷ پس از دریافت دکترای دندانپزشکی، مطب خود را در چهارراه مختاری دایر کرد.

پس از آن به همراه برادرانش به آلمان و انگلیس رفت و خط تولید بیسکوئیت مادر را به ایران آورد و سال ۱۳۳۵ کارخانه‌ی ویتانا را احداث کرد.

تهرانچی به واسطه تاثیری که از دکتر هاوزر آمریکایی، نویسنده کتاب روش‌های مختلف تغذیه و طول عمر گرفته بود، به حوزه تغذیه علاقمند شد و قابلیت‌های خود را در این حوزه محک زد و تولید نوعی بیسکوئیت را طبق فرمول دکتر هاوزر آغاز کرد.

نقطه آغاز فعالیت تهرانچی، تولید بیسکوئیت‌هایی از ملاس و جوانه گندم بود که در قنادی‌های مختلف امیریه و بهارستان به فروش می‌رسید.

تهرانچی با وامی به مبلغ ۳۰ هزار تومان زمینی در جاده کرج خریداری کرد تا در سال ۱۳۳۲ کارخانه‌ای برای تولید انواع بیسکوئیت بنا کند.

بدین ترتیب محصولاتی چون بیسکوئیت مادر، بیسکوئیت پتی‌بور و نان سوخاری ویتانا به عنوان تولیداتی مکانیزه، راهی بازار شدند.

فرمول بیسکوئیت مادر به مرور زمان شکل گرفت اما هیچ کارخانه‌ای نمی‌توانست مانند آن را تولید کند.

کارخانه ویتانا اولین کارخانه‌ای بود که روی بیسـکوئیت‌ هایش تاریخ مصرف می‌گذاشت و تهرانچی بود که موسسه استاندارد را قانع کرد تا درج تاریخ مصرف روی بسته‌های بیسکوئیت در شمار ضوابط استاندارد محصولات غذایی قرار گیرد.

کارخانجات ویتانا، بعد از انقلاب به بنیاد پانزده خرداد داده شد و سپس در سال ۱۳۸۷ به بخش خصوصی واگذار شد.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید