۱۴۰۱/۰۲/۱۳

جلوی طرح عبث صیانت و سیل خروشان تندروها را بگیرید

دبیرکل حزب جمهوریت گفت: صیانت از فضای مجازی کاری عبث و غیرمنطقی است و مردم را عصبانی و ناراحت می کند.

به گزارش اصلاحات نیوز؛ قرن نو نوشت: دبیرکل حزب جمهوریت پفت : اگر به طور جد کلیت نظام به جمع بندی برسد، آن وقت شورای نگهبان حق ندارد مخالفت کند، یک وقتی تذکر دادن و هشدار دادن مسئله است و گاهی  فرمان صادر می شود که انتخابات باید پر شور و حداکثری باشد.

هرچند تا انتخابات مجلس آینده بیش از یک سال باقی مانده است اما، کم کم جناح ها و سیاستمداران خود را برای آن آماده می‌کنند.

اما در اردوگاه اصلاح طلبان چه خبر است؟ حجت الاسلام و المسلمین رسول منتجب نیا، روحانی اصلاح طلب و دبیرکل حزب جمهوریت تاکید دارد که «آن چیزی که اصلاح طلبان باید روی آن وقت گذاشته و برنامه ریزی کنند، آسیب شناسی این جریان است، همچنین باید خودشان، تشکل ها و احزاب را نیز تقویت کنند. همچنین باید ارتباطشان را با مردم بیشتر کنند تا آن دلسردی و نا امیدی که درآنان ایجاد شده از بین برود و امیدوار وعلاقه مند شوند.»

او با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم و مجلس یازدهم هم گفت:« ما به هیچ وجه اشتیاق و علاقه نداریم که مجلس یا دولت ناکام بماند یا در عمل ناکارآمد شود و مردم مایوس‌تر شوند .ولی چه ما بخواهیم و چه نخواهیم این مجلس نمی تواند خواسته‌های مردم را برآورده کند و این دولت نمی تواند مشکلات کشور را حل کند. هم دولت، دولت بسیار ضعیفی است و هم مجلس، مجلس بسیار ناتوانی است.»

خلاصه گفتگوی رسول منتجب نیا، فعال سیاسی اصلاح طلب را بخوانید؛

– در حال حاضر، آن چیزی که اصلاح طلبان باید روی آن وقت گذاشته و برنامه ریزی کنند آسیب شناسی این جریان است، همچنین باید خودشان، تشکل ها و احزاب را نیز تقویت کنند. همچنین باید ارتباطشان را با مردم بیشتر کنند تا آن دلسردی و نا امیدی که درآنان ایجاد شده از بین برود و امیدوار وعلاقه مند شوند.

در شرایط فعلی همانطور که ملاحظه کردید در انتخابات ۱۴۰۰ حضور مردم بسیار کمرنگ بود. دلسردی و بی اعتمادی‌شان علی رغم شعارها و وعده های آقایان، بیشتر از ایام انتخابات شده و روز به روز نا امیدتر شده‌اند. لذا، با این شرایطی که در جامعه به وجود آمده؛ نمی توان پیش بینی کرد که انتخابات به چه گونه‌ای انجام می شود و آیا مردم حضور دارند یا ندارند.

– از سوی دیگر، ارتباط مردم با اصلاح طلبان خیلی روشن است. بخش عظیمی از مردم اصلاح طلب و طرفدار اصلاح طلبان هستند.

– امروز، نمایندگان فعلی مجلس نماینده اکثریت نیستند و دلیل آن هم عدم حضور مردم پای صندوق‌های رای است کما اینکه در انتخابات ریاست جمهوری هم درصد قابل توجهی شرکت نکردند.بنابراین، اگر قرار است که نظام دموکراتیک و انتخابات و جمهوریت در این کشور باقی بماند باید همه تلاش کنند که مردم پای صندوق بیایند و آمدن مردم پای صندوق‌ها با دستور، رهنمود و بخش نامه تامین نمی شود بلکه باید مقدمات آن فراهم شود.

– در درون اصلاح طلبان باید یک وحدت و انسجامی به صورت دموکراتیک نه فرمایشی به وجود آید تا همه اصلاح طلبان هم صدا باشند نه اینکه یک مجموعه‌ای خودشان را بر اصلاح طلبان حاکم بدانند.اما، از سوی دیگر برخی مسائل به حاکمیت بر می گردد. آیا نظام تصمیم دارد که انتخابات پر شور و حداکثری به وجود آید یا اینکه قرار است داستان ۱۴۰۰ و دوره‌های قبل از آن تکرار شود؟

– اگر حاکمیت برای انتخابات پر شور و حداکثری تصمیم نداشته باشد، تلاش های اصلاح طلبان و غیر اصلاح طلبان آب در هاون کوبیدن است و نتیجه‌ای نخواهد داشد. لذا، این بخش به کلیت مسئولان نظام، شورای نگهبان و وزارت کشور برمی گردد که الان دولت و شورای نگهبان هماهنگ هستند و یک تصمیم واحدی می گیرند. اگر آنها تصمیم بگیرند خودشان به جای مردم انتخاب کنند دیگر اصلاح طلبان نمی توانند نقش آفرینی کنند و تلاش آنها بی حاصل خواهد بود.

– کلیت نظام که در راس آن رهبری است، یعنی کلیت نظام باید به این جمع بندی برسند. سه قوه همه با هم هماهنگ هستند آیا تصمیم دارند که انتخابات پرشور حداکثری مردمی ایجاد کنند که مردم انتخاب کنند یا اینکه تصمیم دارند خودشان انتخاب کنند، اگر تصمیم دارند که خودشان انتخاب کنند باید بقیه صاحب نظران مثل سایر مردم پای صندوق شرکت کنند اما اینکه تلاشی کنند یا کاندید شوند و یا کاندیدایی داشته باشند دیگر کار عبث و بی حاصلی خواهد بود و همه اینها به تصمیمی بستگی دارد که قرار است در کلیت نظام به وجود آید.

– اگر به طور جد کلیت نظام به این جمع بندی برسد آن وقت شورای نگهبان حق ندارد مخالفت کند، یک وقتی تذکر دادن و هشدار دادن مسئله است و گاهی فرمان صادر می شود که انتخابات باید پر شور و حداکثری باشد، هیچ تبعیض و حق کُشی و قانون شکنی در آن نباشد. اگر این دستور صادر شود و پای این دستور بایستند بالاخره اگر بنده و جنابعالی اجرا کردیم که فبها و اگر اجرا نکردیم باید جا را خالی کنیم و جایمان را به شخص دیگری بسپاریم.

– در دوره‌های گذشته این اتفاق افتاده است، مثلا در سال ۷۶ نظام به این نتیجه رسیده بود که انتخابات آزاد باشد و رهبری هم حضورشان فعال بود و علی رغم اینکه خیلی‌ها خواستند جریان را به سمت دیگری ببرند مردم نقش آفریدند و آن حماسه دوم خرداد ایجاد شد. در انتخابات ۹۴ و ۹۶ و هم تا حد زیادی این آزادی وجود داشت اما در انتخابات اخیر مجلس و انتخابات اخیر ریاست جمهوری این عزم و این تصمیم در عمل احساس نشد. زمانی که این تصمیم احساس نشود ممکن است وزارت کشور یا شورای نگهبان هرکدام برای خودشان یک تصمیمی بگیرد.

اصلاح طلبان را به کلی از مجلس و دولت کنار زدند و اصولگرایان مستقل، منطقی و اصولی را هم رفته رفته کنار می گذارند و جای همه را پُر می کنند و اگر این اتفاق بیفتد دیگر نمی شود کاری کرد، یعنی اگر به اینجا برسیم شاید دیگر مقامات عالی نظام هم نتوانند جلوی این سیل خروشان و این حرکت تند را بگیرند.

در حال حاضر هم که دیگر با هم‌همراه و هم‌گام هستند؛ ممکن است در یک محفلی بنشینند و تصمیم بگیرند که چه کسانی به مجلس بروند و چه کسانی به مجلس نروند. در این صورت کلا نقش احزاب، گروه‌ها و فعالان سیاسی بسیار کم رنگ خواهد شد. نقش مردم هم کم رنگ و کم اثر خواهد شد.

– ما به هیچ وجه اشتیاق و علاقه نداریم که مجلس یا دولت ناکام بماند یا در عمل ناکارآمد شود و مردم مایوس‌تر شوند .ولی چه ما بخواهیم و چه نخواهیم این مجلس نمی تواند خواسته‌های مردم را برآورده کند و این دولت نمی تواند مشکلات کشور را حل کند. هم دولت، دولت بسیار ضعیفی است و هم مجلس، مجلس بسیار ناتوانی است.

– من کاری به افراد ندارم چون لا به لای آن ها، ممکن است چند نفر آدم‌ لایق و کارآمد باشند ولی در مجموع مجلس و دولت متناسب با شرایط روز و نیازهای مردم و در تراز این مردم نیستند. آخر این مجلس و دولت از همان اول مشخص بود که چه می کنند.

– شما ببینید کارهای بزرگی که اینها می خواهند انجام دهند کارهایی است که مردم را عصبانی و ناراحت می کند، مثلا آنها این همه وقت مردم و وقت مجلس را می گیرند که مثلا طرح صیانت را اجرا کنند، صیانت از فضای مجازی اسمش صیانت است ولی در کل محدودسازی فضای مجازی است. یک کار عبث، بی نتیجه و غیرمنطقی است که اینها مدت‌هاست، رویش وقت گذاشته اند. در رابطه با رتبه بندی معلمان ببینید که چقدر وقت کشور؛ مجلس و دولت را گرفتند، سپس یک طرحی مانند لغو قانون تغییر ساعت را پیشنهاد می کنند. یعنی یک کار بی منطقی می کنند که هیچ دلیل و برهانی آن را حمایت نمی کند و فقط می خواهند یک کاری کرده باشند.

– همانطور که عرض کردم اصلاح طلبان را به کلی از مجلس و دولت کنار زدند و اصولگرایان مستقل، منطقی و اصولی را هم رفته رفته کنار می گذارند و جای همه را پُر می کنند و اگر این اتفاق بیفتد دیگر نمی شود کاری کرد، یعنی اگر به اینجا برسیم شاید دیگر مقامات عالی نظام هم نتوانند جلوی این سیل خروشان و این حرکت تند را بگیرند.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید