۱۴۰۲/۰۳/۱۹

«توافق موقت» محل تردید جدی است/ آمریکا به دنبال «برجام پلاس» است

یک استاد دانشگاه و کارشناس مسائل هسته ای ایران درباره توافق موقت که این روزها درباره آن از برخی رسانه ها مطرح می شود گفت: توافق موقت همچنان محل تردید جدی است. باید دید ابعاد این توافق چیست و اگر موقت است چه دوره زمانی دارد و شامل چه چیزهایی می شود. این ها موضوعاتی است که تکلیفشان مشخص نیست.

اصلاحات نیوز؛ یک استاد دانشگاه و کارشناس مسائل هسته ای ایران درباره توافق موقت که این روزها درباره آن از برخی رسانه ها مطرح می شود گفت: توافق موقت همچنان محل تردید جدی است. باید دید ابعاد این توافق چیست و اگر موقت است چه دوره زمانی دارد و شامل چه چیزهایی می شود. این ها موضوعاتی است که تکلیفشان مشخص نیست. آمریکا می خواهد اولا به توافقی موقت برسد و ثانیا برجام پلاس را تنظیم و احیا کند. از نگاه آن ها برجام کمبود هایی داشت و نتوانسته بودند در توافق قبلی به برخی دستآورد های مد نظر خود برسند و با توافقی جدید به دنبال آن ها هستند و این درحالی است که نمی خواهند امتیازات لازم را بدهند. طرف ایرانی عقیده دارد آمریکا هنوز تعهد قبلی اش را اجرا نکرده و در این شرایط نباید تعهد جدیدی پذیرفته شود.

توافق بین ایران و آژانس به نظرم توافق مبارکی است

دکتر حسن بهشتی پور در پاسخ به این سوال که در برخی رسانه ها از احتمال حصول توافقی موقت صحبت شده است. وضعیت پرونده هسته ای ایران در چه مرحله ای قرار دارد؟ اظهار داشت: یک سری مذاکرات بین ایران و آمریکا در خصوص آزاد کردن زندانیان دو طرف مطرح بود. یک سری زندانیان ایرانی در آمریکا هستند و یک سری زندانی آمریکایی در کشورمان هستند. این موضوع باعث شده است بحث را به ماجرای از سرگیری گفت و گو های برجام تعمیم بدهند؛ درحالیکه به نظر من این دو موضوع از هم جدا هستند ولی این طور نیست که روی هم تاثیر گذار نباشند ولی از لحاظ موضوعی با هم ارتباطی ندارند. موضوع این مذاکرات برجام نبود و بحث آزاد کردن زندانیان دو طرف مطرح است. مساله دیگر توافق بین ایران و آژانس است که به نظر من توافق مبارکی است و کمک می کند بهانه از دست دشمنان ایران گرفته شود.

از سه سوال آژانس به یک سوال پاسخ داده شده است

اگر دو سوال دیگر آژانس هم پاسخ داده شود، فضا برای فراهم شدن زمینه گفت و گو های جدید مثبت خواهد شد

وی افزود: ما هر چقدر بهتر و راحتتر با آژانس کار کنیم عملا بهانه هایی که علیه ایران مطرح می شود را خنثی کرده ایم و دشمنان ایران نمی توانند روی این موضوع مانور تبلیغاتی بدهند. از سه سوال آژانس به یک سوال پاسخ داده شده است و آژانس این پاسخ را قانع کننده دیده است و تنها دو سوال در مورد ورامین و تورقوزآباد مانده است. سوءتفاهمی در مورد غنی سازی ۸۴% در ایران مطرح شده بود درحالیکه ایران چنین میزان غنی سازی نداشته است ولی در فرایند غنی سازی ذرات اورانیوم غنی سازی شده ۸۴% هم پیدا شده بود که بسیار ناچیز است و در این فرایند قابل پیش بینی است اما محصول نهایی نبوده است. ایران سوخت ۸۴% تولید نکرده بود. آژانس این موضوع را تایید کرده بود و سو تفاهم برطرف شد. این بحث ها موجب شده است به دلیل مثبت شدن فضا گفت و گو شکل بگیرد و به همین دلیل گمان شود که امکان شکل گرفتن گفت و گو های برجامی وجود دارد ولی به نظر من اگر دو سوال دیگر هم پاسخ داده شود، فضا را برای فراهم شدن زمینه گفت و گو های جدید مثبت خواهد کرد ولی بدون پاسخ گرفتن آژانس در خصوص دو سوال دیگر گمان نمی کنم که ایران بتواند به طور علنی به مرحله از سر گیری گفت و گو در مورد برجام برسد چون مذاکراتی که بین رابرت مالی و نماینده ایران در سازمان ملل انجام شده رسما اعلام شد که در ارتباط با تبادل زندانین بوده است.

فعلا خبری در خصوص از سر گرفتن مذاکرات نیست

بهشتی پور با بیان اینکه رسانه ها فضا سازی می کنند و می خواهند فضاسازی مثبت داشته باشند تصریح کرد: چون می دانند که واکنش بازار نسبت به اینکه قفلی باز می شود وگشایشی در روند مذاکرات ایجاد می شود، مثبت است و زمانی که گره جدیدی به مذاکرات می افتد واکنش بازار منفی است از این رو تحت تاثیر اخبار بازار را مدیریت می کنند وگرنه فعلا خبری در خصوص از سر گرفتن مذاکرات نیست.

اگر ایران با آژانس به توافق برسد شاید گشایش جدیدی برای شروع گفت و گو ها حاصل شود

توافق موقت همچنان محل تردید جدی است

وی در خصوص اینکه به نظر شما احتمال از سر گیری مذاکرات چقدر می تواند جدی و قابل پیش بینی باشد؟ گفت: اگر ایران با آژانس به توافق برسد شاید گشایش جدیدی برای شروع گفت و گو ها حاصل شود اما توافق موقتی که از آن صحبت می شود در حقیقت چیزی است که آمریکایی ها می خواهند. آمریکا می گوید حال که نمی توانیم در مورد همه چیز توافق کنیم پس راهکار توافق موقت دنبال شود. توافقی که در مورد برخی از مسائل باشد مثلا ایران غنی سازی اورانیوم ۶۰% را متوقف کند و آمریکایی ها هم بخشی از دارایی های ایران را آزاد کنند در حالیکه ایران به دنبال پایان پیدا کردن تحریم ها است. تا زمانی که تحریم ها پایان پیدا نکند سرمایه گذاران در حوزه اقتصاد همچنان دچار تردید و درگیر مشکلات هستند. از این رو توافق موقت همچنان محل تردید جدی است. باید دید ابعاد این توافق چیست و اگر موقت است چه دوره زمانی دارد و شامل چه چیزهایی می شود. این ها موضوعاتی است که تکلیفشان مشخص نیست.

این کارشناس مسائل پرونده هسته ای ایران در خصوص اینکه آیا می توان گفت هیچ چشم انداز روشنی در خصوص مذاکرات هسته ای وجود ندارد؟ اظهار داشت: متاسفانه من از صمیم قلب دوست داشتم وجود داشته باشد ولیکن تمام شرایط و قراین نشان می دهد که فعلا هیچ چشم اندازی وجود ندارد.

آمریکا با دموکرات ها هم به برجام برنگشت

آمریکا می خواهد اولا به توافقی موقت برسد و ثانیا برجام پلاس را تنظیم و احیا کند

وی ادامه داد: روند مذاکرات هیچ تعارضی با انتخابات آمریکا ندارد ولی برخی اینطور ماجرا را توضیح داده اند و القا می کنند که ممکن است آمریکا منتظر نتایج انتخابات خود باشد ولی آمریکا در خصوص ایران سیاستی واحد دارد و چه جمهوری خواهان بر سر کار بیایند و چه دموکرات ها باشند راهبرد و استراتژی آمریکا یکی است و فقط تاکتیک ها فرق می کند. امروز تاکتیک های بایدن با ترامپ فرق دارد اما اصل قضیه یکی است. آمریکا با دموکرات ها هم به برجام برنگشت و همچنان آن مسیر را ادامه داد از این رو انتخابات آمریکا مساله نیست.
آمریکا می خواهد اولا به توافقی موقت برسد و ثانیا برجام پلاس را تنظیم و احیا کند. از نگاه آن ها برجام کمبود هایی داشت و نتوانسته بودند در توافق قبلی به برخی دستآورد های مد نظر خود برسند و با توافقی جدید به دنبال آن ها هستند و این درحالی است که نمی خواهند امتیازات لازم را بدهند. طرف ایرانی عقیده دارد آمریکا هنوز تعهد قبلی اش را اجرا نکرده و در این شرایط نباید تعهد جدیدی پذیرفته شود.

مساله عدم احیای برجام، به موضوع نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ارتباط پیدا نمی کند

وی افزود: آمریکا معطل انتخابات نیست ،مساله عدم احیای برجام، به موضوع نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ارتباط پیدا نمی کند. اگر آمریکا با ایران به توافق می رسید حزب دموکرات می توانست در انتخابات از این موضوع به عنوان یک برگ برنده استفاده کند ولی در بین مردم آمریکا مساله سیاست خارجی این کشور در انتخابات نقش اندکی دارد مگر اینکه این سیاست خارجی تحولی در زندگیشان بوجود بیاورد مثلا نرخ بنزین را عوض کند و منجر به سرمایه گذاری عظیمی در آمریکا شود یا تحولی منفی به وجود بیاورد و تورم را بالا ببرد و… چنین اقداماتی می تواند تغییر ایجاد کند در غیر این صورت مردم آمریکا درگیر سیاست خارجی این کشور نیستند.

/شفقنا

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید