۱۴۰۱/۰۷/۲۲

به جای ترساندن مردم از سوریه‌ای شدن، شیوه حکمرانی را اصلاح کنید

گویا حاکمیت جایگاه خود را که تمشیت زندگی مردم و برآورده کردن مطالباتشان است را با شان روشنفکر و فعال سیاسی اشتباه گرفته است.

پیمان مودّت، فعال سیاسی طی یادداشتی نوشت: مجموعه تبلیغی نزدیک به حاکمیت از جمله رسانه به اصطلاح ملی و  برخی خبرگزاری‌ها یکی از خطوط تبلیغی را که برای آرام کردن معترضین در پیش گرفته اند انذار از سوریه‌ای شدن “ایران” است.

قطعا این هشدار یک سناریو نامبارک  می‌تواند باشد و هم سوریه‌ای شدن و هم تجربه ایران یک مخاطره محتمل است که دلیل اصلی آن هم خواست قدرت‌های منطقه‌ای مثل رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی و ترکیه و حتی برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس است که ایران یکپارچه را با هر نظامی خطر می‌دانند.

اما گویا حاکمیت جایگاه خود را که تمشیت زندگی مردم و برآورده کردن مطالباتشان است را  با شان روشنفکر و فعال سیاسی اشتباه گرفته است.

اگر این هشدار مثلا از فردی همچون مصطفی تاج‌زاده که خارج از حاکمیت و در زندان است داده شود قطعا نصیحتی مشفقانه است اما وقتی حاکمیت بدون اینکه در رفتارهای خود تغییری بدهد این هشدار را بدهد بیشتر به ابزاری برای عبور از بحران موجود می‌نماید.

سوریه‌ای شدن در سوریه علاوه بر طراحی دشمنان خارجی حاصل عدم توجه حاکمیت اقلیت بر خواست اکثریت بود. لذا آنچه از حاکمیت انتظار میرود این است که به جای هشدار درباره خطر محتمل سوریه‌ای شدن دست فرمان حکمرانی خود را اصلاح نماید.

شنیدن صدای معترضین، به رسمیت شناختن مطالبات آنان، گفتگو حقیقی و نه نمایشی با مخالفین، فراهم نمودن بستر قانونی اعتراض، محقق نمودن تقاضاهای اکثریت از مجاری قانونی و… وظایفی است که حاکمیت اگر به درستی انجام دهد نه تنها ایران سوریه‌ای نمی‌شود بلکه ثباتی مثال‌زدنی در کشور حاکم خواهد شد.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید