۱۴۰۱/۰۴/۱۱

این دانه ها مخصوص درمان درد و کاهش تب

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: از گیاه تاجریزی سیاه در طب عوام برای درمان زگیل، درمان آسم، آرتریت، نزله برونشیت، کاهش تب، یرقان و روماتیسم استفاده می‌کردند؛ همچنین به‌عنوان ضد درد، خلط آور و معرق نیز مصرف می‌شده است.

مهندس محسن پویان گفت: تاجریزی گیاهی علفی و یک ساله به ارتفاع حدود 50 سانتی‌متر با ساقه‌ای منشعب و برگ‌های آن سبزتیره، بیضی شکل و دندانه‌دار است. گل‌های آن کوچک و سفید و میوه‌اش کروی شکل، به ابعاد یک آلبالوی کوچک، ابتدا سبزرنگ، ولی به تدریج قرمز و پس از خشک شدن سیاه می‌شود. از خواص تاجریزی سیاه در طب عوام برای درمان زگیل، درمان آسم، آرتریت، نزله برونشیت، کاهش تب، یرقان و روماتیسم استفاده می‌کردند؛ همچنین به‌عنوان ضد درد، خلط آور و معرق نیز مصرف می‌شده است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه طبیعت گیاه خیلی سرد و خشک است، افزود: جوشانده برگ و سرشاخه‌های گیاه برای ضرب دیدگی و کوبیدگی اعضای بدن مفید است. وی با بیان این‌که برگ گیاه سمی است و از این رو نباید مصرف شود، تصریح کرد: ضماد برگ آن برای تسکین سردرد مفید است، همچنین استفاده از دم کرده برگ و میوه آن به صورت کمپرس و بخور برای درمان زکام و سردرد مفید است.

پویان خاطر نشان کرد: میوه تاجریزی همراه با پرسیاوشان، گل زوفا گل بنفشه، ختمی خبازی، عناب و سپستان برای کاهش تب و تسکین درد موثر است. استفاده از تاجریزی به صورت کمپرس برای درمان سوختگی کامل کاربرد دارد، دم‌کرده تاجریزی برای رفع سوزش معده مفید است.

به گزارش مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی، پویان ادامه داد: برای تهیه دم کرده این گیاه جهت کمپرس میزان ۱۵ گرم برگ خشک گیاه را به ۱۵ گرم برگ کوکنار مخلوط کرده، در یک لیتر آب جوش به مدت ۶۰ دقیقه دم می‌کنند. برای ضرب‌دیدگی اعضا نیز ۵۰ گرم از برگ و سرشاخه‌های گل‌دار آن را در یک لیتر آب دم‌کرده و به‌صورت کمپرس استفاده می‌کنند. برگ و سرشاخه‌های گیاه واجد ماده سولانین بوده که خاصیت سمی دارد و مسمومیت آن باعث خارش گردن، سردرد و احساس خستگی می‌شود.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید