۱۴۰۱/۰۲/۱۶

افزایش خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات با اضافه وزن

نتایج یک مطالعه آماری گسترده نشان می‌دهد که خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات در مردانِ دارای اضافه وزن بیشتر است.

طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، سرطان پروستات دومین سرطان شایع در مردان و چهارمین سرطان شایع در جهان است.

محققان وضعیت بیش از ۲۰۰ هزار مرد را که اطلاعات پزشکی آن‌ها از سوی سازمان بیوبانک (Biobank) جمع آوری شده بود بررسی کردند. بیوبانک سازمانی است که سال‌ها داده‌های بهداشتی افراد را در بریتانیا جمع‌آوری می‌کند.

اما استناد تحقیق تنها بر اساس این داده‌ها نبوده است بلکه محققان مطالعات مهمی را که تاکنون درباره ارتباط بین اضافه وزن و سرطان پروستات وجود دارد در نظر گرفتند که در مجموع حدود ۲.۵ میلیون مرد را پوشش می‌داد.

محققان دریافتند که خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات در مردان با اضافه وزن مرتبط است. طبق این تحقیق که در مجله «بی‌ام‌سی مدیسین» (BMC Medicine) منتشر شد با هر پنج واحد اضافی در شاخص توده بدنی خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

آرورا پرز کورناگو، اپیدمیولوژیست و نویسنده اصلی مطالعه به خبرگزاری فرانسه گفت که «پیام کلیدی این است: آقایان لطفا مراقب وزن خود باشید.»

وی افزود: «اگر مردان پنج واحد اضافی از شاخص توده بدنی خود را کاهش دهند سالانه ۱۳۰۰ مرگ و میر ناشی از سرطان در بریتانیا کم می‌شود.»

پیش از این برخی از محققان این فرض را مطرح کرده بودند که اساسا چربی شکمی است که باعث بروز سرطان جدی پروستات می‌شود. اما خانم پرز کورناگو می‌گوید، «به نظر می‌رسد که اهمیتی ندارد چربی در کجای بدن باشد.»

البته هنوز مشخص نیست که آیا چاقی به طور مستقیم باعث ایجاد سرطان پروستات می‌شود یا خیر. این تیم تحقیقاتی در حال بررسی بیشتر در این موضوع است اما هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

دلایل متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد سرطان پروستات اغلب در مردان دارای اضافه وزن دیرتر تشخیص داده می‌شود از جمله اینکه آن‌ها کمتر به سلامتی خود توجه می‌کنند.

آرورا پرز کورناگو، اپیدمیولوژیست و نویسنده اصلی مطالعه می‌گوید که «دلایل متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد سرطان پروستات اغلب در مردان دارای اضافه وزن دیرتر تشخیص داده می‌شود از جمله اینکه آن‌ها کمتر به سلامتی خود توجه می‌کنند و در صورت مواجهه با علائم اولیه سرطان کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند.»

وی مثالی از یکی از علائم سرطان پروستات می‌زند و می‌گوید:‌ «اگر این افراد شب‌‌‌ها بیشتر به توالت بروند می‌تواند یکی از علائم کلاسیک سرطان پروستات باشد اما ممکن است با وجود این نشانه، این مردان به پزشک عمومی مراجعه نکنند.»

وی تاکید می‌کند: «داشتن اطلاعات بیشتر درباره عواملی که خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهند کلید پیشگیری از آن است.»

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید