۱۴۰۱/۰۴/۰۶

استان همدان در خشک‌ترین دوره طی ۴۵ سال گذشته

مدیرکل هواشناسی استان همدان گفت: این استان طی ۱۵ ماه گذشته یکی از خشک ترین دوران خود به لحاظ میزان بارندگی در مقایسه با ۴۵ سال گذشته را تجربه کرده است.

«حسین عابد» ضمن اشاره به ۱۵ ماه کم بارشی در سطح استان همدان، افزود: مقدار بارش های این استان از ابتدای فصل آبی (اول مهر ۱۴۰۰) تا پایان خرداد ۱۴۰۱ برابر ۲۰۹ میلی متر ثبت شده که ۳۹ درصد نسبت به دوره بلند مدت و ۱۱ درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است.

به گفته وی، مجموع بارندگی های ۱۵ ماه اخیر در ایستگاه فرودگاه همدان ۱۹۵ میلی متر ثبت شده که این میزان بارش در دوره بلند مدت (۴۵ سال گذشته) بی سابقه است.

مدیرکل هواشناسی استان همدان گفت: پهنه همدان در خرداد ۱۴۰۱، کمتر یک میلی متر بارش داشته که این میزان نیز نسبت به دوره بلند مدت با هفت میلی متر بارش حدود ۸۸ درصد کاهش یافته است.

عابد تصریح کرد: میزان بارندگی پهنه همدان در فصل بهار ۴۱ میلی متر ثبت شده که این میزان نیز نسبت به دوره بلند مدت  با ۱۱۶ میلی متر بارش، ۶۴ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: دمای هوای همدان در ایام خرداد ۱۴۰۱ حدود ۰.۵ درجه نسبت به دوره بلند مدت کاهش داشته ولی در طی ۹ ماه منتهی به پایان خرداد ۱۴۰۱، استان همدان یک درجه سلسیوس افزایش دما را تجربه کرده است.

مدیرکل هواشناسی استان همدان با اشاره به بارش های میانگین فصل تابستان استان در دوره بلند مدت ۶ میلی متر است، اظهار داشت: داده های آماری نشان می دهد که میزان بارش های تابستان امسال در سطح استان نیز قابل توجه نیست.

عابد افزود: پیش بینی اطلاعات مرتبط با دمای استان همدان بیانگر افزایش دما نسبت به میانگین بلند مدت است به نحوی که انتظار می رود دمای هوای بین ۰.۵ تا ۲ درجه سلسیوس در تابستان امسال نسبت به دوره بلند افزایش یابد که این پیش بینی ها معمولاَ بین ۶۰ تا ۷۰ درصد محقق می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به کمبود بارش ها در ۱۵ ماه گذشته و هم چنین افزایش نسبی دما در این مدت، برنامه ریزی و چاره اندیشی برای مدیریت مصرف آب و برق در فصل تابستان از سوی مردم و مسئولین در استان همدان بسیار ضروری است.

مدیرکل هواشناسی استان همدان خاطرنشان کرد: مقدار بارش کشور از ابتدای سال آبی جاری(اول مهر ۱۴۰۰) تا پایان خرداد ۱۴۰۱ برابر ۱۶۱ میلی متر بوده که نسبت به دوره بلند مدت با ۲۲۶ میلی متر، ۲۹ درصد کاهش داشته است.

آب و هوای استان همدان در نتیجه وجود کوه‌های مرتفع، رودخانه‌ها و پستی و بلندی‌های زیاد به شدت متغیر است و زمستان‌های سرد، پر برف و باران و تابستان‌های معتدل دارد.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید