۱۴۰۱/۰۴/۰۹

آمریکا نیازمند برجام است نه ما! در دوحه زیر بار شیطنت آمریکا نرفتیم!

محمودعباس‌زاده مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: مذاکرات هنوز به اتمام نرسیده تا به نتیجه برسد یا نرسد! حریف مقداری بازی در آورد که امتیاز بیشتری بگیرد که ما زیر بار شیطنت او نرفتیم. تحلیل ما این است که آمریکا‌ بیشتر به برجام نیاز دارند نه ما.

به گزارش اصلاحات نیوز؛ این بار قطر میزبان مذاکرات عریض و طویل جمهوری اسلامی و آمریکاست! مذاکراتی که به گزارش رسانه نزدیک به سپاه پاسداران این بار به بن‌بست خورده است ادعایی که سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به جدیت ان را رد می‌کند.

در همین رابطه؛ با محمودعباس‌زاده مشکینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی به تشریح روند مذاکرات احیای برجام پرداخت.

*آقای عباس‌زاده! براساس گزارش رسانه نزدیک به سپاه پاسداران، مثل اینکه این بار هم مذاکرات برجامی در قطر هم به نتیجه‌ای نرسیده! قضیه از چه قرار است؟

شما از کجا می‌دانید که مذاکرات به نتیجه نرسیده است؟

*این ادعای رسانه نزدیک به سپاه پاسداران است نه من!

خب بگویند! چه کسی حرف این جماعت را گوش می‌دهد؟! شما الان در حال مصاحبه گرفتن از من هستید نه رسانه‌های دیگر!

مذاکرات هنوز به اتمام نرسیده تا به نتیجه برسد یا نرسد! حریف مقداری بازی در آورد که امتیاز بیشتری بگیرد که ما زیر بار شیطنت او نرفتیم. تحلیل ما این است که آمریکا‌ بیشتر به برجام نیاز دارند نه ما. 

*پس اگر این رسانه‌ها واقعیت را نمی‌گویند، پس پشت این درهای بسته چه خبر است؟

مذاکرات در قطر از همان جایی که در وین پایان یافت، آغاز شده است! جمهوری اسلامی بر روی 6 مورد اصرار داشت و اعلام کرد که اگر این‌ها شفاف نشوند به توافق نخواهد رسید! جمهوری اسلامی می‌گوید چون آمریکا خودش از برجام خارج شده بنابراین باید یک ضمانت اجرایی کاملا مطمئن بدهد و الا توافقی صورت نمی‌گیرد. متاسفانه آمریکا‌‌یی‌ها در خصوص خواسته‌های ما حسن نیت نشان نمی‌دهند به همین خاطر این جماعت اصرار داشتند که فقط امتیاز بگیرند و هیچ امتیازی به ما ندهند! در واقع غربی‌ها و آمریکا‌یی‌ها به دنبال توافق برد- باخت بودند یعنی برد برای آن‌ها و باخت برای ما! ما هم زیر بار چنین توافقی نرفته و نمی‌رویم. ما به دنبال توافقی هستیم که امتیاز دادن‌ها برابر باشد نه اینکه یکی بیشتر یکی کمتر!

*با این تفاسیر مذاکرات در قطر به نتیجه نرسیده، درست است؟

مذاکرات هنوز به اتمام نرسیده تا به نتیجه برسد یا نرسد! حریف مقداری بازی در آورد که امتیاز بیشتری بگیرد که ما زیر بار شیطنت او نرفتیم. تحلیل ما این است که آمریکا‌ بیشتر به برجام نیاز دارند نه ما.

*امروز روزنامه نزدیک به حاکمیت (کیهان) در یادداشتی نوشته است که “ما در برابر خواسته‌های آمریکا مقاومت کردیم!”  نظر شما در این باره چیست؟/ آإیا این مقاومت می‌تواند به بی سرانجام ماندن برجام منجر شد؟

آمریکا هر جا اقدامات و اهدافش با منافع جمهوری اسلامی ناسازگار باشد، ما کاملا مقاومت می‌کنیم و فکر می‌کنم همه کشورها این چنین هستند! اتفاقا همین اختلاف منافع است که ما را به سمت مذاکرات پیش می‌برد و الا اگر بر سر همه چیز توافق داشتیم چه نیازی به مذاکره بود؟! الان منافع جمهوری اسلامی و آمریکا با هم در تضاد است و ما دو راه بیشتر نداریم یا باید با آمریکا بجنگیم یا مذاکره کنیم که ما فعلا راه مذاکره را در پیش گرفته‌ایم!

/دیده بان ایران

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید