۱۴۰۱/۰۱/۲۲

آخرین اخبار انتخابات فرانسه؛ ماکرون با 28 درصد پیشتاز است

با شمارش 95 درصد آراء، امانوئل ماکرون با کسب 27 درصد پیشتاز است و مارین لوپن با حدود 23 درصد در جایگاه دوم قرار دارد.

به گزارش اصلاحات نیوز؛ دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه روز یک شنبه در سراسر این کشور برگزار شد. 

براساس نتایج اولیه شمارش آرا امانوئل ماکرون رئیس جمهور کنونی فرانسه با ۲۸.۴ درصد آراء پیشتاز است و مارین لوپن نامزد حزب راست افراطی با ۲۳.۴ درصد در جایگاه دوم قرار دارد. طبق پیش بینیها ماکرون و لوپن به دور دوم انتخابات راه یافته‌اند. در انتخابات فرانسه هر نامزدی که بتواند ۵۰ درصد به اضافه یک رای را در مرحله اول کسب کند پیروز انتخابات تلقی خواهد شد. 

نتایج نظرسنجیهای پای صندوق نیز نشان داده است که ماکرون و لوپن به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور راه خواهند یافت. 

به دنبال برگزاری دور اول، چندین نامزد از جمله «پالری پکرس»، نامزد حزب جمهوریخواهان، «ان هیدالگو»، نامزد حزب سوسیالیست و «یانیک ژادو»، نامزد سبزها از امانوئل ماکرون حمایت کردند.  «خوان لوک ملانشون» نامزد چپها که با کسب ۲۱ درصد آرا در جایگاه سوم قرار دارد نیز از هوادارانش خواست که به لوپن رای ندهند. 

«اریک زمور» نامزد حزب راست افراطی و «نیکلاس دوپون» دو نامزد شکست خورده دیگر نیز از مارین لوپن حمایت کرده اند. زمور از هواداران خود خواست تا برای جلوگیری از انتخاب دوباره ماکرون در دور دوم به مارین لوپن رای بدهند. 

همچنین اولین نظرسنجی موسسه فرانسوی IFOP درباره دور انتخابات نشان میدهد که ماکرون در دور بعدی با کسب ۵۱ درصد آراء پیروز نهایی انتخابات خواهد بود. 

ماکرون پس از راهیابی به دور دوم انتخابات در جمع طرفداران خود گفت: از همه فرانسوی‌هایی که در این انتخابات به من رای دادند تشکر می‌کنم و به همه نامزدهایی که در دور اول این انتخابات شرکت کردند درود می فرستم.

وی در عین حال گفت: پروژه ما برای فرانسه بسیار بهتر از رقیبش راست افراطی است. 

ماکرون در ادامه تاکید کرد، ما می خواهیم فرانسه در همه سطوح قوی باشد و با همه چالش ها مقابله کند.

ماکرون در ادامه اظهارات اسلام هراسانه خود گفت: ما می‌خواهیم فرانسه بتواند در برابر اسلام گرایی تجزیه طلب بایستد. می‌خواهیم فرانسه بخشی از اروپای قوی باشد و به بشریت وفادار باشد. 

وی همچنین تاکید کرد که دولت آینده وی به دنبال حمایت از افزایش قدرت خرید مردم و حمایت از بخش کارگران است. ادعاهای ماکرون درحالیست که مخالفان سیاستهای اقتصادی وی که به جلیقه زردها معروف هستند حتی در روز یک شنبه یعنی زمان برگزاری انتخابات نیز دست از اعتراض نکشیدند و خیابانهای پاریس را عرصه مخالفت خود با وی قرار داده بودند. 

ماکرون با ترغیب هوادارانش برای شرکت در پای صندوقهای رای افزود: هنوز هیچ چیز از انتخابات دور دوم مشخص نیست و دو هفته آینده برای فرانسه و اتحادیه اروپا تعیین‌کننده است. 

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد، با شمارش ۹۵ درصد آراء امانوئل ماکرون با کسب ۲۷ درصد پیشتاز است و مارین لوپن با حدود ۲۳ درصد در جایگاه دوم قرار دارد.

بنابراین، طبق گزارش رسانه‌های فرانسوی، ماکرون و مارین لوپن دو هفته دیگر در دور دوم انتخابات رقابت خواهند کرد.

وزارت کشور فرانسه اعلام کرد که مشارکت رای دهندگان در دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تا ساعت ۵ بعدازظهر روز یکشنبه به وقت محلی ۶۵ درصد بود که کمتر از میزان ۶۹.۴۲ درصدی در رای گیری سال ۲۰۱۷ بود.

با این حال برخی منابع میزان مشارکت را در پایان انتخابات بالاتر از ۷۰ درصد اعلام کرده‌اند.

انتهای پیام/

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید