۱۴۰۲/۰۱/۲۴

انتصابات سیاه در هلدینگ های پتروشیمی

به جرأت می توان گفت در تاریخ پتروشیمی کشور اینگونه انتصابات بی سابقه است، کافی است به مدیران برخی هلدینگ های پتروشیمی نگاهی بیندازید که عملکرد بسیار ضعیفی داشته اند.

اصلاحات نیوز_ خشتی که روز اول دولت آقای رئیسی کج نهاد حالا تبدیل به دیوار کجی شده است که همچنان بالا می رود و معلوم نیست چه زمانی بر سر سازمانها و بنگاه های کشور آوار شود. عبدالملکی ها، اوجی ها، نوری ها و بسیاری دیگر همان خشت های کج و انتصابات بی کیفیتی بودند که حالا تبدیل به “انتصابات سیاه” در کشور و خصوصا پتروشیمی های کشور شده است. پتروشیمی هایی که در سال‌های گذشته بار تحریم و بحران ارزی کشور را به دوش کشیده اند و بخش غالب صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می دهند.

این دولت ظاهرا دچار یک کج فهمی بنیادی در مورد شغل و شاغل است و فکر می کند هر شخصی برای هر شغلی مناسب است، در نگاه این دولت صلاحیت حرفه ای و عملکرد گذشته افراد کوچکترین جایگاهی ندارد. به جرأت می توان گفت در تاریخ پتروشیمی کشور اینگونه انتصابات بی سابقه است، کافی است به مدیران عامل برخی هلدینگ های پتروشیمی نگاهی بیندازید بسیاری از این هلدینگ ها دچار انتصابات بسیار ضعیف و به تبع آن انتصابات سیاه شده اند

.بدیهی است که انتصابات ضعیف مدیران عامل هلدینگ ها خود نتیجه انتصابات ضعیف در سطوح بالا سر این هلدینگها است و این یک زنجیره است. اما انتصابات سیاه چیست ‌‌و چگونه بنگاه ها را به فرسودگی و ویرانی می کشاند؟  

انتصابات سیاه عبارت از انتصاباتی است که هیچ معیار و شاخص حرفه ای و عملکردی در آنها لحاظ نشده، این انتصابات نه تنها بی کیفیت است بلکه روند سوءعملکرد و فساد در بنگاه را بشکل تصاعدی و انفجاری بالا می برد و ترویج می کند. در انتصابات سیاه عملکرد گذشته و صلاحیت افراد مهم نیست بلکه وابستگی سیاسی افراد و در بدترین حالت هماهنگ بودن افراد جهت انجام ماموریت های فساد آلود مهم است.

بررسی رزومه بسیاری از مدیران عامل هلدینگ های منصوب در دولت جدید به خوبی گویای این است که در انتصاب این افراد صلاحیت حرفه ای اصلا مورد نظر نبوده و در خوشبینانه ترین حالت وابستگی سیاسی و‌ جناجی آنها و قدرت لابیگری شان تعیین کننده بوده است. اما این انتصابات ضعیف چه پیامدهایی داشته است؟

به ندرت( خصوصا در کشور ما) پیش می آید که یک فرد غیرمتخصص و بی صلاحیت دست به انتصاب افراد با کیفیت و صاحب صلاحیت بزند، در حال حاضر در برخی هلدینگ های پتروشیمی همین اتفاق افتاده است. به دلیل ضعف تخصصی و ‌‌مدیریتی مدیران عامل هلدینگ ها، در رأس شرکتهای تابعه این هلدینگ ها هم انتصابات بی کیفیت و سیاه اتفاق افتاده است و این انتصابات ضعیف تا سطح مدیران میانی شرکتها هم ادامه یافته است. بعبارتی افرادی منصوب شده اند که تازه وارد فاز یادگیری شده اند و این برای کشوری که در بحرانی تری شرایط خود قرار دارد بشدت شگفت انگیز،ویرانگر و برای قشر متخصص و‌ نخبه کشور ناامید کننده است. بررسی های دقیق نشان می دهد انتصاب های ضعیف دولت منجر به انتصاب های ضعیف و سیاه بعدی شده و این زنجیره بدسالاری تا کف سازمانها و بنگاه ها ادامه یافته است. اما هنوز دیر نشده و دولت می تواند با قطع این زنجیره بی کفایتی، امور اجرایی بنگاه ها و کشور را به مسیر حرفه ای برگرداند.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید