سیاسی ۱۴۰۲/۱۲/۲۲

رفتار زشت طلبه در درمانگاه قم را به حساب همه روحانیون نگذارید

آیت‌الله مسعودی خمینی تأسف و تأثر خود را از ماجرای برخود یک معمم در قم با یک خانم ابراز کرد و از مردم خواست رفتار او را به حساب همۀ روحانیان نگذارند.

رفتار زشت طلبه در درمانگاه قم را به حساب همه روحانیون نگذارید

به گزارش خبرگزاری اصلاحات نیوز، بنا بر روایت عصرایران، آیت الله مسعودی خمینی تأسف و تأثر خود را از ماجرای برخود یک معمم در قم با خانمی در درمانگاه خیریه را پنهان نمی‌کند و از مردم می خواهد رفتار او را به حساب همۀ روحانیان نگذارند. پاسخ‌های آیت‌الله در تقبیح این اتفاق صریح و شفاف است هر چند غوغاسالاری پیرامون آن را نیز خوش نمی‌دارد.

بیشتر بخوانید:

ماجرای درگیری مادر قمی با یک روحانی چه بود؟

نماینده مجلس: اگر احراز شود روحانی عکاس مجوز داشته، کارش قانونی بوده

تبعات رفتار یک طلبه با خانمی‌ دردرمانگاهی در قم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
جریانی که برای من نقل کردند، درباره آن آقای محترم که با خانمی محترمه درافتاده، بسیار کار ناراحت‌کننده و زشتی بود و اسلام هم این چیزها را نمی‌پسندد.
معارف قرآن و اسلام مشخص است و روش، گفتار و کردار ائمه (ع) در دسترس است. من یک بار جایی صحبت کردم که سه کلمه «بنشین»، «بفرما» و «بتمرگ» یک معنا دارد ولی اسلام با بتمرگ و بنشین مخالف است بلکه باید بگوییم: بفرما، بفرمایید.

من اگر آنجا بودم می‌گفتم: حاج خانم! من از شما خانم محترمه تقاضا می‌کنم مقداری خودت را مواظب باش، بچه را هم درست نگه‌دار. من این مسائل را کلاً از اسلام نمی‌بینم. اسلام این جور نیست. اسلام با مهربانی، محبت، آغوش باز و بفرما، با مردم صحبت می‌کند. همچنین در صدر اسلام، افراد و اشخاص را با این اخلاق به اسلام آوردند لذا مسلمانان‌ خودشان را در میدان‌های جنگ در راه اسلام به کشتن می‌دادند.
من به مردم شریف ایران عرض می‌کنم: شما به این یک نفر نگاه نکنید، ممکن است کسی عصبانی و ناراحت شده، آن هم چیزی گفته ولی کار بسیار بدی بوده است. عرضم این است که شما مردم، مسلمان هستید، دنبال قرآن هستید، دنبال احیای قرآن هستید، دنبال گفته‌های ائمه(ع) هستید، این آقا کار از دستش دررفته و دیگران هم روی کار بزرگ یا کوچکِ این چنینی، این همه غوغا کردند.

بنده تأسف و تأثر خود را از ماجرای برخود یک معمم در قم با یک خانم را پنهان نمی‌کنم و از مردم می‌خواهم رفتار او را به حساب همۀ روحانیان نگذارند.

آن‌ها هم البته بی‌ربط انجام می‌دهند، غوغای آن‌ها هم بی‌ربط است. برای اینکه یک نفر که کاری کرد، نمی‌شود حمل کرد همه این جور هستند. نه! این‌گونه نیست. علما، بزرگان و مجتهدین ما با مردم بسیار با صلاح و خوبی صحبت می‌کنند. بله. یک نفر هم اشتباهی کرده ولی دشمنان ما در خارج این را نمی‌گویند، می‌گویند پس معلوم می‌شود همۀ اهل علم و آخوندها، این‌گونه‌اند در حالی که این‌گونه نیست. خود مردم درک کردند و درک می‌کنند که باید راه حسابی را پیش گرفت نه این راه را.
درست است به بهانه امر به معروف از زنان و دختران عکس و فیلم بگیریم تا با این کار آن‌ها را بترسانیم؟
باید نوامیس مردم را با تمام معنا و خوبی حفظ کنیم نه اینکه نعوذ بالله، نستجیر بالله، با این خراب‌کاری‌ها حرمت نوامیس مردم را از بین ببریم. تمام این اصول را اسلام و قرآن برای ما گفته و برای ما آشکار کرده است.
مردم مسلمان ایران دنبال خدا، قرآن، پیامبر و ائمه (ع) هستند نه دنبال ایده‌های آمریکایی و … در آمریکا ازدواج دو مرد با هم قانونی است. این را کجا می‌شود به مردم دنیا گفت؟ خجالت هم نمی‌کشند! اسلام با این‌ها مخالف است و از دیدگاه اسلام، همه جهات انسان باید اخلاقی و انسانی باشد، همچنین رفتار او خدایی باشد.

آیا این حرکت وهن روحانیت و اسلام نیست؟
عرض کردم اسلام با بنشین و بتمرگ مخالف است. این که بدتر است؛ وهن کردن یعنی توهین کردن به افراد و اشخاص. این کار زشتی است و اسلام با آن موافق نیست. یک عده جوان این مسائل را می‌گیرند و می‌خواهند عقیده خودشان را بر مردم تحمیل کنند. الحمدلله مردم ایران مسلمان هستند، مردم ایران دنبال قرآن هستند و مردم ایران دنبال افکار خوب هستند. امکان دارد یک یا دو نفر، نفهمیده کاری انجام دهند، امیدواریم بعد از این دیگر از این کارها انجام نشود و این مسائل را نشنویم.
دلیل این رفتارها چیست؟ از سر نفهمیدن است یا فراتر از این هاست؟
خودشان را به نفهمی زدند و الا می‌فهمند این کار بدی است. خودشان را به نفهمی می‌زنند و خیال می‌کنند رشد کرده‌اند. در حالی که این رشد نیست، این خراب‌کاری، از بین بردن قرآن و اسلام است؛ همچنین این کار وظایف انسانی را از بین می‌برد. باید این آقا پیش خانم می‌رفت و می‌گفت: خانم! من تقاضا می‌کنم رعایت کنید و مقداری نسبت به این امور بیشتر دقت کنید. اگر وی با این زبان حرف می‌زد، هیچ مشکلی پیش نمی‌آمد و شاید آن خانم به تمام معنا خودش را حفظ می‌کرد و می‌رفت.
با توجه به سخنان یکی از نمایندگان مجلس در مورد کسر جریمه بی‌حجابی از حساب بانکی خانم‌ها و همچنین سخنان یک مقام نظامی در حمایت از امر به معروف در تئاتر شهر و مترو، تبعات رفتارهای سلبی و واکنش‌برانگیز در مورد حجاب را چه می دانید؟هر کس در هر پست و مقام و در هر جایی باشد، باید این معنا را بفهمد که با مردم باید با زبان مهربانی، زبان خوب و زبان آشتی صحبت کرد، نه زبان دعوا و بدگویی. اسلام با این ادبیات مخالف است. اسلام نمی‌گوید، شما برو، به گوش طرف بزن و بگو چرا ربا می‌خوری؟ شما باید بروی و بگویی اسلام ربا را حرام کرده و رباخواری برای شما بد و زشت است.

جریانی که برای من نقل کردند، درباره آن آقای محترم که با خانمی محترمه درافتاده، بسیار کار ناراحت‌کننده و زشتی بود و اسلام هم این چیزها را نمی‌پسندد.

این مسلّم است که مردم ایران دنبال مسائل خرابکاری نیستند و اگر یک نفر در جایی خرابکاری کرد که نمی‌شود به گردن اسلام و مسلمین و مردم گذاشت.
برخی می‌گویند چرا علما و حوزه‌ها ساکت هستند و از این رفتار اعلام برائت نمی‌کنند؟ساکت نیستند. همۀ علما حرف می‌زنند؛ سکوت نکرده‌اند، دسته دربیاورند؟! نمی‌توانند دسته دربیاورند که. همه این را محکوم می‌کنند که کار زشت، خلاف و بدی است. انسان باید فضایل انسانی داشته باشد.

منبع: عصر ایران

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید