۱۴۰۱/۰۳/۱۶

150 کارگر زیر آوار متروپل هستند؟

فرماندار ویژه آبادان در گفت‌وگو با حادثه 24، آخرین وضعیت آواربرداری در متروپل را تشریح کرد و گفت با وجود کشف و شناسایی پیکر 38نفر از جانباختگان، عملیات جست‌وجو و آواربرداری همچنان در آنجا ادامه خواهد داشت.

از ظهر روز دوم خردادماه امسال که ساختمان متروپل آبادان فروریخت عملیات جست‌وجو و آواربرداری به‌طور شبانه‌روزی ادامه دارد. در روزهای اخیر با کشف چند پیکر دیگر به‌گفته فرماندار ویژه آبادان شمار پیکرهای کشف شده به 38نفر افزایش پیدا کرد. احسان عباسپور، فرماندار ویژه آبادان می‌گوید: آخرین آمار قربانیان که تاکنون از طریق پزشکی قانونی در اختیارمان قرار گرفته است 38نفر است که همگی آنها، حتی 3نفری که پیش از این مجهول‌الهویه بودند شناسایی شده‌اند و ما اسامی 38قربانی را در اختیار داریم.

وی ادامه می‌دهد: ممکن است در این روزها پیکرهایی که کشف شده بیش از 38پیکر باشد و این موضوع به این دلیل است که متأسفانه برخی از کشفیات، پیکر کامل نیست. در پزشکی قانونی با انجام آزمایشات دقیق در نهایت تا کنون پیکر 38نفر از عزیزان جانباخته در متروپل شناسایی شده است.

او درباره فهرست مفقودشدگان متروپل و اینکه گفته می‌شود شمار جانباختگان بیشتر از آمار اعلام شده است می‌گوید: لیست مفقودی‌ها یک فرضیه و احتمال است. در روزهای ابتدایی آمار و ارقام مختلفی درباره تعداد افرادی که در متروپل حضور داشته‌اند و بعد از حادثه مفقود شده‌اند شنیده شد که هیچ‌کدام دقیق نبود. در این مدت افراد مختلفی مراجعه و ادعا کردند که نزدیکان‌شان در متروپل حضور داشته‌اند اما در ادامه ادعای‌شان را پیگیری نکردند. مثلا خانمی آمده بود و می‌گفت فرزندش زیر آوار مانده اما وقتی او را به آزمایشگاه پزشکی قانونی معرفی کردیم رفت و دیگر خبری از او نشد. از این دست افراد زیاد در این چند روزه دیدیم اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که تا این لحظه شمار پیکرهای کشف شده قطعی که هویت‌شان نیز مشخص شده 38نفر است.

یکی دیگر از شایعاتی که در روزهای اخیر درخصوص شمار قربانیان متروپل مطرح می‌شود این است که 150کارگر هنگام صرف ناهار زیر آوار مدفون شده‌اند، اما فرماندار ویژه آبادان این شایعه را تکذیب می‌کند و در واکنش به آن می‌گوید: این شایعه دروغ است. اصلا این تعداد کارگر در این ساختمان کار نمی‌کردند. آنطور که بررسی کردیم در متروپل اینطور نبوده که کارفرما هر روز به کارگران غذا بدهد و کارگرانی که آنجا کار می‌کردند خودشان ناهار می‌آوردند و اینطور نبوده که همگی با هم ناهار بخورند.

عباسپور درخصوص مراحل بعدی عملیات در متروپل و از رفع محدودیت‌ها در اطراف محل حادثه می‌گوید: بعد از وقوع حادثه برای اینکه کار در محل حادثه با ایمنی بیشتری همراه باشد و به کسی آسیبی نرسد و از طرفی ماشین‌آلات سنگین به راحتی بتوانند در آنجا کار کنند، محدودیت‌هایی ایجاد شد.  حالا با پایان مرحله اول کار آواربرداری قرار است این محدوده کوچک‌تر و محدودیت‌هایی که ایجاد شده بود کمتر شود تا شهروندان آبادانی بتوانند به کسب‌وکار و زندگی‌شان برسند. همچنین در جریان بررسی پارکینگ متروپل توانستیم چند خودرو که هنوز در آنجا باقی مانده بود را با استفاده از جرثقیل‌های سنگین بیرون  بیاوریم.

فرماندار ویژه آبادان همچنین درباره سرنوشت بقایای ساختمان متروپل می‌گوید: در این‌باره باید همکارانم در بخش مهندسی نظر بدهند که باید درباره بقایای این ساختمان چه تصمیمی گرفته شود. اما به‌نظر می‌رسد که امکان پایدارسازی این سازه وجود ندارد و به‌احتمال زیاد بقایای آن باید به شکلی کنترل شده تخریب شود. هم‌اکنون ماشین‌آلات سبک و سنگین در محدوده متروپل در حال کار هستند و آواربرداری به طول شبانه‌روزی ادامه دارد و هر خبر تازه‌ای را در این‌باره از طریق رسانه‌های رسمی به اطلاع مردم خواهیم رساند.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید